סגור
אינפלציה אירופה שוק מדריד ספרד
אינפלציה אירופה שוק מדריד ספרד (צילום: AP)

האינפלציה בגוש היורו בשיא: זינקה ביוני ל-8.6% בחישוב שנתי

רכבת האינפלציה באירופה מגבירה את הקצב לאחר שעמדה במאי על 8.1%. התגברות עליות המחירים הפתיעה את האנליסטים שצפו עלייה של 8.4%. הזינוק נרשם רגע לפני העלאת הריבית הראשונה זה 11 שנים של הבנק האירופי המרכזי

האינפלציה בגוש היורו הגיעה בחודש יוני לשיא חדש, רגע לפני העלאת הריבית הראשונה של הבנק האירופי המרכזי (ECB) זה 11 שנים. על פי נתונים ראשונים של לשכת הסטטיסטיקה האירופית (EuroStat), עלתה האינפלציה בחודש יוני בקצב שנתי של 8.6%, מעל התחזיות המוקדמות שהיו לעליית מחירים של 8.4% בסקר שערך רויטרס בקרב כלכלנים.
רכבת האינפלציה מגבירה את הקצב שלה גם באירופה, לאחר שבחודש מאי עמדה האינפלציה על 8.1%. הנתונים מצביעים על המשך מגמת ההתייקרויות, לאחר שבתחילת השבוע הפתיעה גרמניה כשדיווחה של ירידה חודשית של 0.5% באינפלציה. עם זאת, מומחים הסבירו את הירידה בהופעתו של סבסוד ממשלתי חדש שנועד למתן את השפעת מחירי האנרגיה הגבוהים, מה שמרמז על כך כי זהו ממש לא הסוף של שיעורי האינפלציה הגבוהים.
במקביל גם צרפת וגם ספרד חוו שיאי אינפלציה חדשים ביוני, כשהאחרונה עברה את רף ה-10% לראשונה מאז 1985, לפי רויטרס.
הבנק האירופי שנחוש להתמודד עם עליית המחירים, אמור להכריז בפגישתו בסוף יולי על העלאת הריבית. ה-ECB הצהיר כי יעלה שוב את הריבית בספטמבר, כלומר, הריבית העיקרית שלו עשויה לחזור לטריטוריה חיובית השנה - זאת לאחר שלבנק היו ריביות שליליות מאז 2014. נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד נקטה השבוע בטון ניצי כשאמרה בנאום שנשאה בפורטוגל: "אם תחזית האינפלציה לא תשתפר, יהיה לנו מספיק מידע כדי לנוע מהר יותר".
לצד זאת, מתגברים סימני השאלה באירופה לגבי עתיד המדיניות המוניטרית בגוש היורו על רקע החשש ממיתון בחודשים הקרובים. אם הבנק המרכזי יעלה במהירות את הריבית הדבר עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית עוד יותר בזמן שההאטה כבר מורגשת..