סגור

חברת המדדים MSCI החליטה לא לצרף מניות ישראליות למדד האירופי

ההחלטה התקבלה בעקבות סקר שערכה חברת המדדים בקרב מנהלי נכסים מובילים, הנימוק העיקרי לכך היה חוסר התאמה של ימי המסחר (מסחר ביום ראשון והיעדר מסחר ביום שישי), וזאת למרות התאמה של המניות עצמן. בהודעה הדגישה MSCI שהיו חילוקי דעות בנושא

חברת המדדים העולמית MSCI הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי החליטה שלא לכלול את ישראל במדד המניות המוביל באירופה.
ההחלטה התקבלה בעקבות סקר שערכה חברת המדדים בקרב מנהלי נכסים מובילים, הנימוק העיקרי לכך היה חוסר התאמה של ימי המסחר (מסחר ביום ראשון והיעדר מסחר ביום שישי), וזאת למרות התאמה של המניות עצמן. בהודעה הדגישה MSCI שהיו חילוקי דעות בנושא.
1 צפייה בגלריה
בורסה בורסת תל אביב 5
בורסה בורסת תל אביב 5
בורסת תל אביב
(צילום: בלומברג)
מדובר בבשורה מאכזבת עבור המשקיעים בבורסה הישראלית. משקיעים ספקולנטים רבים קיוו להחלטה אחרת ורכשו מניות בחודשיים האחרונים בתקווה למכור אותן לתעודות הסל שיכנסו לשוק לאחר ההחלטה אם תהיה חיובית, מה שלא קרה בפועל.
התקווה שמיליארדי דולרים יוזרמו לשוק ההון הישראלי נמוגה, ועמה תקוות של חברות גדולות כמו נייס, אלביט מערכות ואיי.סי.אל להצטרף למדד ולהגביר את חשיפתן למשקיעים בינלאומיים. הבורסה צפויה להגיב להחלטה השלילית במסחר היום.
בדצמבר האחרון הודיעה MSCI, חברת מוצרי המדדים של מורגן סטנלי שנחשבת לאחת הענקיות הגלובליות בתחום, כי פתחה בהליך היוועצות לאפשרות לצירופה של ישראל למדד האירופי שלה.
המשמעות היתה עשויה להיות הכללה של ישראל גם בעשרות מדדי משנה שהם תתי-מדדים של זה האירופי. כמו כן, יש לכך גם השפעה בקרב ענקי ההשקעה הגלובליים, שכן הכללת ישראל כטריטוריה אירופאית, משמעותה שבעת הקצאת השקעות לאירופה, רכיבי השקעה מסוימים יוזרמו לישראל.
ישראל היא המדינה המפותחת היחידה בעולם שלא נכללת באף מדד אזורי. זהו עיוות חריג שנובע מהאופי המיוחד של הכלכלה הישראלית ומיקומה ב"שכונה קשוחה". במשך שנים ניסו ברשות ניירות ערך לשנות את ההגדרה, ונעשתה בעבר פנייה לארגון ה-OECD שלא הסתייעה