סגור
אינפלציה בארה"ב קניות וולמארט מחירים
סניף וולמארט בארה"ב (צילום: בלומברג)

האינפלציה בארה"ב האיצה יותר מהצפוי ועלתה ב-3.7% באוגוסט

בשוק צפו שמדד המחירים לצרכן יציג עלייה של 3.6% בחודש החולף, אחרי אינפלציה של 3.2% ביולי; בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.6% - שיא של 14 חודשים, בהתאם לתחזיות

האינפלציה בארה"ב האיצה בחודש אוגוסט בקצב גבוה מהציפיות: מדד המחירים לצרכן עלה בחודש החולף ב-3.7% בחישוב שנתי. בשוק צפו שהמדד יטפס באוגוסט לקצב שנתי של 3.6%, אחרי אינפלציה של 3.2% שנרשמה ביולי.
בחישוב חודשי, ביחס לחודש יולי עלה המדד ב-0.6% - שיא של 14 חודשים, אחרי עלייה של 0.2% שהציג בחודש הקודם ובהתאם לתחזיות.
מדד הליבה (שמנטרל את מחירי המזון והאנרגיה, שנחשבים לתנודתיים), ירד ל-4.3% מ-4.7%. בחישוב חודשי עלה מדד הליבה ל-0.3%, אחרי 0.2% בחודש יולי ומעל התחזיות לעלייה של 0.2%.
בחודש יולי הייתה האינפלציה בארה"ב מתחת לתחזיות. אנליסטים בשוק צפו שמדד המחירים לצרכן בארה"ב יטפס ב-3.3% בחישוב שנתי, אחרי עלייה של 3% שנרשמה בחודש יוני.
בסוף יולי העלה הפד את הריבית ל-5.5% לשיא של 22 שנה. אחרי 10 העלאות ריבית ברצף ממרץ 2022 והפסקה אחת בחודש שעבר, העלה הבנק הפדרלי את הריבית ברבע אחוז, בדומה לתחזיות. יו"ר הפד פאוול אמר לאחר ההחלטה כי "אנחנו מתכוונים להמשיך עם המדיניות המהדקת עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד של 2%".
חודש לאחר מכן אמר פאוול בכנס הנגידים השנתי בג'קסון הול כי "האינפלציה עדיין גבוהה מדי, נמשיך בהעלאות הריבית במידת הצורך". לדבריו האינפלציה נמצאת עדיין מעל ציפיות קובעי המדיניות. "בכוונתנו להמשיך במדיניות מרסנת עד שנהיה בטוחים שהיא במגמת ירידה לכיוון היעד שלנו".
אך שיקול מרכזי של הבנק הפדרלי הוא שוק העבודה האמריקאי שממשיך לתעתע: 187 אלף משרות נוספו באוגוסט, בעוד שיעור האבטלה עלה. הצפי היה לתוספת של 170 אלף משרות, אך שיעור האבטלה באוגוסט טיפס ל-3.8% מ-3.5%, גם כן מעל התחזיות. בנוסף, נרשמה האטה בשכר הממוצע לשעת עבודה בחישוב חודשי ושנתי.
השכר הממוצע לשעת עבודה רשם האטה: עלה באוגוסט ב-0.2% מול עלייה של 0.4% ביולי לעומת צפי ל-0.3%. בחישוב שנתי עלה השכר ב-4.3% מול התחזיות לעלייה שנתית של 4.4%.
דו"ח התעסוקה הוא אחד הגורמים העיקריים המשפיע על החלטת הריבית של הפדרל ריזרב. בבנק המרכזי האמריקאי מקווים כי התקררות של שוק העבודה תביא להאטה בשיעור האינפלציה, דבר שיאפשר את הפסקת סבב העלאות הריבית.