סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ

אחרי נתוני הצמיחה בארה"ב והחלטות הריבית: הדולר מזנק בעולם

היורו נחתך ב-0.7% ונסחר תמורת 1.002 דולרים, הפאונד נסוג ב-0.7% ל-1.284 דולרים; כלכלת ארה"ב צמחה ב-2.4% ברבעון השני לעומת צפי ל-2%, על אף החשש למיתון; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "בניגוד לארה"ב, מהודעת הריבית בגוש היורו עולה כי הריבית לא בהכרח תמשיך לעלות"

הדולר מזנק היום מול המטבעות העיקריים: היורו נחתך ב-0.7% ונסחר תמורת 1.002 דולרים, הפאונד נסוג ב-0.7% ונסחר תמורת 1.284 דולרים. מול סל 6 המטבעות המובילים מזנק הדולר ב-0.6% ל-101.290 נק'.
ברקע לעליות החזקות בדולר, לפני כשעה קלה פורסם כי כלכלת ארה"ב צמחה ב-2.4% ברבעון השני. זאת לעומת צפי אנליסטים לצמיחה של 2% ועל אף החששות למיתון בכלכלה הגדולה בעולם. עלייה בהוצאות הצרכנים ובהשקעות התאגידים דחפו את הנתון כלפי מעלה.
כמו כן, היום העלה הבנק האירופי המרכזי את הריבית על הפקדונות מ-3.50% ל-3.75%, כצפוי. כחלק ממהלך לריסון האינפלציה הודיע ה-ECB בראשות הנשיאה כריסטין לגארד, כי הוא מעלה גם את הריבית על היורו, מ-4% ל-4.25% - בהתאם לתחזיות בשוק. מאז יוני שנה שעברה העלה הבנק את הריבית ב-425 נקודות בסיס, קצב ההעלאה המהיר בתולדותיו.
אמש הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, העלה את הריבית ל-5.5%, לשיא של 22 שנה. אחרי 10 העלאות ריבית ברצף ממרץ 2022 והפסקה אחת בחודש שעבר, העלה הבנק הפדרלי את הריבית ברבע אחוז, בדומה לתחזיות. היו"ר פאוול: "אנחנו מתכוונים להמשיך עם המדיניות המהדקת עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד של 2%".
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, על העלאות הריבית בארה"ב ובגוש היורו - "הדמיון ביניהן (1/4 אחוז) והשוני מנקודת מבט כלכלית: העלאת הריבית בגוש האירו מ-4 ל-¼4 אחוזים התיישבה עם ההערכות המוקדמות, אך בניגוד להעלאת הריבית יום קודם לכן, בארצות הברית, יש הבדל ניכר בין שני המקרים.
"אמנם גם בארה"ב וגם בגוש האירו מדובר בעלייה עקבית ומצטברת (9 פעמים ברציפות בגוש האירו, 11 העלאות עם הפוגה בתווך בארה"ב) והגעה לרמות הגבוהות ביותר מאז 2001 ו-2008, בהתאמה. כמו כן, בשני המקומות האינפלציה עדיין גבוהה (בדגש על מדד המחירים לצרכן ללא מזון ואנרגיה, שעלה, בשנה האחרונה, 4.8% בארה"ב ו-5.5% בגוש האירו).
"אולם, בארה"ב הותירו הנגיד פאוול וחבריו רושם של אי וודאות (מונח שמופיע בהודעת הריבית עצמה) ולא מן הנמנע כי הריבית שם, העומדת על ¼5 עד ½5 אחוזים, וגבוהה יותר מאשר בגוש האירו, תעלה. זאת נוכח נתונים שהצביעו על עוצמה של הפעילות הכלכלית והתעסוקתית.
"יום לאחר ההודעה נמסרו נתונים חזקים בהרבה מהמשוער על צמיחת התוצר הן ברבע השני והן ברבע הראשון של השנה (2.6% ו-1.8% בהשוואה לרבעים המקבילים אשתקד), תופעה מנוגדת לרצונו של הפד למתן את קצב ההתרחבות הכלכלית. גם ההזמנות של מוצרים בני קיימא ממפעלים גדלו 4.7% ב-12 החודשים האחרונים, הגידול החד ביותר זה 3 שנים – ומה שמצביע על כוונה להגביר עוד את הפעילות. נתונים אלו תומכים על פניו בריסון נוסף.
"בגוש האירו התמונה שונה. התוצר צמח רק 1.1% ברבע הראשון של השנה והמדדים הכלכליים מרשימים פחות. כך לדוגמא נרשמת התמתנות משמעותית במדדי מנהלי הרכש ובענפי השירותים. הפעילות העסקית בגוש האירו נחלשה מהר מהמשוער החודש בדגש על הביקוש לענפי השירותים, אך גם הביקוש לתוצר התעשייה התכווץ בקצב המהיר ביותר מאז תקופת הקורונה. בגרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש, פעילות השירותים מצביעה על התכווצות של ממש.
"באירופה ירדה האינפלציה מ-8.5% ל-5.5% בתוך ארבעה חודשים. בארה"ב היא ירדה מ-5% ל-3%. אינפלציית הליבה כאמור גבוהה בהרבה בשני המקומות ורחוקה מיעדי האינפלציה של 2 אחוזים. אולם לדעתי ירידת האינפלציה בגוש האירו מפתיעה יותר.
"לכן, עולה מהודעת הריבית בגוש האירו היום כי הריבית לא בהכרח תמשיך לעלות. זאת בניגוד לטון הקשוח יותר שליווה את העלאת הריבית הקודמת ביבשת. אם קודם לכן דובר בבירור על המשך הידוק, כעת אומרת הנגידה לגארד כי ייתכן שהריבית תעלה ותיתכן גם הפוגה. הנוסח הפשרני יותר חשוב מאוד, גם לשוק ההון.
"הן בארה"ב והן בגוש האירו תינקט מדיניות תלוית נתונים בהחלטות הריבית הבאות. ההבדל הוא שבארה"ב מדיניות זו ננקטת זה זמן והנתונים אינם מאותתים על ההתמתנות המיוחלת. מנגד, בגוש האירו ניכר מעבר ממדיניות קשוחה יותר עד כה למדיניות תלוית נתונים כאמור, כאשר הנתונים והאינדיקציות כן מאותתים על התמתנות משמעותית יותר".