סגור

באפט: "בנקי ההשקעות הפכו את וול סטריט למכון הימורים"

בכינוס השנתי עם בעלי המניות, שחזר להיות פיזי לראשונה מאז 2019, מתח מייסד ברקשייר האת'וויי ביקורת חריפה על בנקי ההשקעות: "הם מרוויחים הרבה יותר כסף כשאנשים מהמרים ולא משקיעים". באפט הזהיר את המשקיעים מ"צורות חדשות של כסף", ואמר שלברקשייר "תמיד יהיו מספיק מזומנים"

"לברקשייר האת'וויי תמיד יהיו מספיק מזומנים בהישג יד, ובעתות צרה היא תהיה טובה יותר מהבנקים בהרחבת קווי אשראי לחברות נזקקות", כך אמר הערב (שבת) וורן באפט, מייסד ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי, בכינוס השנתי עם בעלי המניות לאחר פרסום דו"חות החברה.


בפגישה המסורתית, שחזרה להיות פיזית לראשונה מאז 2019, אמר עוד באפט בן ה-91: "ברקשייר האת'וויי פתוחה להשקעות בעסקים בכל מקום - לא רק בארצות הברית. יש לנו כל כך הרבה בעיות במציאת רעיונות טובים להשקעה, כך שאנחנו לא יכולים להתעלם מאף רעיון".
באפט הסביר שאמנם הוא מחפש רעיונות חדשים להשקעה, אך הוא מעדיף שיזמים יפנו אליו באופן יזום. "נשלם כל מחיר, נטפס על כל גבעה כדי למצוא עסקים, אבל אנחנו למעשה מעדיפים כשהם (העסקים) נופלים לחיקינו", אמר האורקל מאומהה.


לוורן באפט יש היסטוריה ארוכה של התגרות בבנקאי השקעות ובמוסדותיהם, שלדבריו מעודדים מיזוגים וספין-אוף (פיצולי מניות) במטרה לקצור עמלות, במקום לשפר חברות.
בשיחה הזהיר באפט את בעלי המניות של החברה מ"צורות חדשות של כסף", והדגיש את החשיבות של כסף מזומן. באפט לא ציין מפורשות את הביטקוין או מטבעות קריפטוגרפיים אחרים, אחרי שבעבר עלה לכותרות כשכינה את הביטקוין "רעל עכברים", ואמר שאין לו ערך ייחודי.
"ממשלת ארצות הברית השפיעה על כך, וכעת אפשר להמיר את זה בכסף חוקי", אמר באפט ונופף בשטר של 20 דולר. "זה כסף", הוא הוסיף. יכול להיות שכוח הקנייה שלו נחלש, אבל כשאנשים אומרים לך שהם מחפשים צורות חדשות של כסף - זה הדבר היחיד שישלם חשבונות".
1 צפייה בגלריה
וורן באפט וצ'רלי מאנגר בכינוס שנתי של בעלי מניות של ברקשייר האת'וויי
וורן באפט וצ'רלי מאנגר בכינוס שנתי של בעלי מניות של ברקשייר האת'וויי
וורן באפט וצ'רלי מאנגר בכינוס שנתי של בעלי מניות של ברקשייר האת'וויי
(צילום: רויטרס)

בשיחה מתח באפט ביקורת חריפה על וול סטריט, שלדבריו מעודד התנהגות ספקולטיבית בשוק המניות, ולמעשה הפך אותו ל"מכון הימורים". לדבריו, בנקי השקעות וברוקרים מעודדים מיזוגים וספין-אוף (פיצולי מניות), במטרה לקצור עמלות, במקום לשפר חברות. "וול סטריט מרוויחה כסף, כך או אחרת, ותופסת את הפירורים הנושרים משולחן הקפיטליזם", אמר. "הם לא מרוויחים כסף, אלא אם כן אנשים עושים דברים, והם מקבלים חלק מהם. הם מרוויחים הרבה יותר כסף כשאנשים מהמרים מאשר כשהם משקיעים".
באפט אמר שברקשייר הוציאה סכום מדהים של 41 מיליארד דולר על מניות ברבעון הראשון. 7 מיליארד דולר מתוכם הלכו לרכישת מניות של אוקסידנטל, מה שהעלה את אחזקתה ליותר מ-14% ממניות יצרנית הנפט.

הדו"חות - ירידה ברווח הנקי

לפני פתיחת הכנס פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון, ומהן עולה כי הרווח התפעולי כמעט לא השתנה ועמד על 7.04 מיליארד דולר, לעומת 7.02 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. שיפור בתוצאות של החברות בהן מחזיקה ברקשייר בתחומי הייצור, השירותים והקמעונאות עזר לפצות על ירידות ערך בתחום הביטוח. ההכנסות בתחום זה נחתכו ב-94% מ-764 מיליארד דולר ל-47 מיליארד.
עם זאת, הרווח הנקי הסתכם ב-5.46 מיליארד דולר, שהם 3,702 דולר למניה, זאת בהשוואה לרווח של 11.71 מיליארד דולר, שהם 7,638 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה של 53%, והיא נובעת בין היתר מההיחלשות בכלכלת ארצות הברית.