סגור
מימין אבנר חדד מנכ"ל אקסלנס ו דוד פורר
מימין: אבנר חדד מנכ"ל אקסלנס (מבית הפניקס) ודוד פורר (צילום: אוראל כהן)

איזו פרמיה ידרשו הפניקס ופורר כדי לתמוך במיזוג עדיקה לגולף

כדי להוציא לדרך את המיזוג, גולף, שמחזיקה ב־60% ממניות עדיקה, תצטרך לקבל את אישורם של שני בעלי העניין הנוספים בעדיקה: דוד פורר והפניקס. לפי הערכות, אם גולף תציע פרמיה של 50% על מחיר השוק, הסיכוי שלה לבצע את המיזוג גבוה

מניית חברת האופנה עדיקה סטייל סיימה את יום המסחר אתמול בעלייה של יותר מ־20%, על רקע ההצעה של בעלת השליטה גולף (60%) לבצע הצעת רכש מלאה ולמחוק אותה מהמסחר, במהלך שנחשף ב"כלכליסט". כדי לבצע מיזוג משולש הופכי ולמחוק את עדיקה מהמסחר בבורסה, גולף, שבשליטת כלל תעשיות (52%), תצטרך לרכוש את יתרת מניות עדיקה (40%).
מניית עדיקה צנחה מתחילת השנה ב־54%, וב־12 החודשים האחרונים מחקה 80% משווייה, כך ששווי השוק שלה כיום הוא 46.8 מיליון שקל, ושווי המניות שלא בידי גולף הוא 18.7 מיליון שקל. בטרם פורסמה ההצעה של גולף, שווי השוק של עדיקה היה 38.6 מיליון שקל ושווי מניות המיעוט הסתכם ב־15.4 מיליון שקל.
הציבור מחזיק ב־27.2% ממניות עדיקה, ופרט לגולף יש עוד שני בעלי עניין בחברה: ניאופרם של דוד פורר (5.3%) ובית ההשקעות אקסלנס (7%) של קבוצת הפניקס. במילים אחרות, גולף תצטרך לקבל את ברכת הדרך מפורר והפניקס כדי להוציא לדרך את המהלך. בשוק רווחות ההערכות כי אם גולף תציע פרמיה של 50% על מחיר השוק, הסיכוי שלה לקבל את האישור של שני בעלי העניין גבוה למדי. בכל מקרה, מדובר על סכומי כסף קטנים בשל השמדת הערך האדירה של עדיקה. פרמיה שכזו תגרור הוצאה של 23 מיליון שקל מצד גולף, שלה אמצעים נזילים של כ־85 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון.
מכירת המניות בפרמיה שכזו תצליח לשכך רק במעט את הטעם המר של פורר והפניקס. באוגוסט 2021 רכש פורר במסגרת הנפקה פרטית שביצעה החברה 1.45 מיליון מניות עדיקה במחיר של 6 שקלים למניה ובתמורה כוללת של 8.7 מיליון שקל. מחיר מניית עדיקה בנעילת המסחר שלשום היה 1.4 שקלים בלבד. אם הצעת הרכש של גולף תצא לפועל בפרמיה של 50% על מחיר המניה טרום היוודע ההצעה, הרי שפורר יקבל כ־3 מיליון שקל וייפרד מעדיקה בהפסד של 5.7 מיליון שקל.
אקסלנס נהפך בעל עניין בעדיקה במרץ 2020 בשל איחוד של קרנות נאמנות, כך שלא ידוע מתי רכש את המניות ובאיזה מחיר, אך באותה עת מחיר מניית עדיקה היה 5.86 שקלים, כך שמכירת המניות במחיר של מעט יותר מ־2 שקלים למניה עשויה להוות עבורו הפסד.
מצבה של עדיקה, שהונפקה רק לפני ארבע שנים בשווי 167 מיליון שקל, החל להידרדר כשהיחסים בין המייסד והמנכ"ל שלה לשעבר דדי שוורצברג לבין הנהלת גולף ובכירים בבעלת השליטה כלל תעשיות, עלו על שרטון. לפני כשנתיים התפטרה כל שדרת ההנהלה של עדיקה, שרבים ממנה היו ממייסדי החברה, וזו הוחלפה בהנהלה חסרת ניסיון, בראשותו של רועי הסל, שעזב את החברה לאחר שנה בלבד לצד בכירים נוספים. לאחר עזיבות אלה החברה התנהלה במשך כשנה ללא מנכ"ל, ובשנה האחרונה סבלה מחילופים תכופים של עובדים בכירים, עד שבמרץ האחרון מינתה למנכ"ל את נועם מלניק.
הצעת המיזוג והפיכתה של עדיקה לחברה פרטית מגיעות לאחר רבעונים ארוכים שבהם מנסה עדיקה ליישם תוכנית הבראה לשיפור הרווחיות התפעולית והגולמית. החברה חיסלה כמעט לחלוטין את הפעילות בארה"ב שלא הניבה תוצאות חיוביות, והחליטה להתמקד בישראל. מה שבעיקר העיק על עדיקה הם עודפי מלאי מתקופות קודמות, שנאלצה למכור במחירים נמוכים במיוחד שפגעו ברווחיות הגולמית שלה והאמירו את ההוצאות הלוגיסטיות. גם עלויות השילוח שגדלו משמעותית ב־2021 פגעו במודל הכלכלי שלה. בנוסף, גולף הפקיעה מעדיקה את הסכם שירותי התפעול לאתרי הקבוצה והעבירה לידיה את תפעול האתרים, מה שהגדיל עוד יותר את הפגיעה ברווחיות ובתזרים המזומנים של עדיקה. פגיעה נוספת נגרמה כתוצאה מגיוס כוח אדם בתקופת הקורונה, בניגוד לשאר חברות האופנה שצמצמצו הוצאות שכר בתקופת המשבר.
בתוך כך, עדיקה סיפקה עדכונים למשקיעים על מצבה הכספי, והזהירה מפני אי־עמידה בהתחייבויות, כולל ביחס להלוואה של 20 מיליון שקל שקיבלה מגולף - שמתוכם ניצלה 16 מיליון שקל וצפויה לנצל עוד 4 מיליון שקל עד סוף הרבעון השלישי - וכן אי־יכולת עתידית לקבל אשראי בנקאי או חוץ־בנקאי בתנאים סבירים. החברה צופה תזרים מזומנים שלילי של 10 מיליון שקל מפעילות שוטפת במחצית 2022, וכי בהיעדר גיוס הון משמעותי עד דצמבר 2022 היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.
עדיקה הוסיפה כי "בהצעת המיזוג צוין כי לעמדת גולף, ההצעה מיטבית מבחינת החברה ובעלי מניותיה, וזאת ובשים לב במיוחד למצבה הפיננסי של החברה והצורך שלה במקורות מימון, וליכולת של גולף לבצע את העסקה בלוחות זמנים קצרים וללא תנאים מתלים מהותיים מצדה. גולף מצפה לשיתוף פעולה לשם ביצוע כלל התהליכים ולחתימת הסכם מחייב בתוך 28 ימים ממועד מסירת ההצעה".