סגור
יאיר אבידן המפקח על הבנקים כנס פינטק  וידאו
יאיר אבידן המפקח על הבנקים

בנק ישראל ירחיב את הפיקוח על עמלות העו"ש

מעבר לפיקוח הקיים על העמלות בחבילת השירותים הבסיסיים בעו"ש מתכוון הבנק לפקח על שורה של עמלות נוספות - בין היתר על הפקדת ומשיכת מזומן, העברה בנקאית והפקת תדפיסים

בנק ישראל מתכוון להגדיל את הפיקוח על מסלולי העו"ש בבנקים. בטיוטה שפרסם הבנק נכתב כי יוכנסו שירותים נוספים לפיקוח מחירים, בנוסף לפיקוח על החשבון עם חבילת השירותים הבסיסיים.
השירותים שאמורים להיכנס לפיקוח מחירים הם "פעולה על פי פקיד", "פעולה בערוץ ישיר", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס". שירותי פעולה על פי פקיד כוללות פעולות כמו הפקדת ומשיכת מזומן, הפקת תדפיס, הפקדות או העברות לחשבון אחר, פדיון והפקדת צ'קים, תשלומי שובר ופריטה של מזומנים.
על פי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות יאיר אבידן, ממוצע מחירי הפעולות האלו עומד על 5.8 שקלים. בשירותי פעולה בערוץ הישיר, הכוללים חיוב אשראי, הפקדה ומשיכה של מזומנים בכספומט, משיכה והפקדת צ'קים אוטומטית וחיובים על פי הרשאה, עומד המחיר הממוצע של פעולה על 1.9 שקלים.
מעבר לכך שני מסלולי העו"ש שאינם בפיקוח עד כה ייכנסו לפיקוח מחירים, אולם הבנק אינו מפרט מה יהיה מחירם. מחיר מסלולי העמלות הבסיסיים של הבנקים הוא בין 10-9 שקלים עד 25 שקל למסלול עמלות מורחב.
עמלות העו"ש של הבנקים עומדות במוקד תשומת הלב הציבורית כבר שנים רבות. על פי אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, מטרת המהלך היא להקפיא את רמת המחירים הקיימת, ולהבטיח כי לא יועלו מחירי העמלות על שירותים אלו ללא אישור הפיקוח על הבנקים. תאגיד בנקאי שיבקש להעלות את תעריף השירותים האלו, בהשוואה למחירים הקיימים במועד הוצאת הצו בנושא, יידרש להגיש למפקח על הבנקים בקשה מנומקת לכך ולקבל את אישורו.
אחת לחצי שנה נדרש בנק ישראל בעצמו להגיע לדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת כדי להציג את דו"ח העמלות החצי-שנתי. בשנים האחרונות נרשמה ירידה של 45% במצטבר בהכנסות מעמלות לנכסי המערכת הבנקאית. בה בעת במחצית הראשונה של 2022 נרשמה דווקא עלייה בעמלות.
מדו"חות הבנקים לסיכום 2021 עולה כי סכום העמלות הכולל שהם גבו מהלקוחות בשנה שעברה עמד על 13.55 מיליארד שקל, כ־2.5 מיליארד מתוכם כעמלות ניהול עו"ש.