סגור
אבישי אברהם מנהל רני צים מרכזי קניות
אבישי אברהם מנכ"ל רני צים מרכזי קניות (צילום: מאיר אדרי)

מנכ"ל רני צים: "החמולות החזקות הן שותפות שלנו, אין לנו בעיות של פרוטקשן"

אבישי אברהם, מנכ"ל מרכזי הקניות שפעילה במגזר הערבי, מספר ש"יש אלימות וזה מצער, אבל זה לא משפיע על הצריכה". ואכן, ה־NOI זינק בקרוב ל־50% ברבעון השני. אולם השיערוכים והריבית פגעו ברווח הנקי

הפשע והרציחות לא משפיעים על הקניונים: מי שקורא את הדו"חות הכספיים של חברת רני צים מרכזי קניות עשוי לחשוב שנגמרו כל הבעיות במגזר הערבי במדינת ישראל.
החברה, שהיא שחקנית מרכזית בתחום מרכזי הקניות במגזר הערבי - עם מיקומים כמו אום אל פחם, רהט, טמרה, ירכא ועוד - מדווחת על עלייה בהכנסות, ב־NOI (הכנסות תפעוליות משכירות) ובשיערוכי הנדל"ן המרכזיים שלה ברבעון השני של השנה, ועל המשך תנופת הפיתוח, שבמסגרתה תאכלס מרכז נוסף בטייבה ותרחיב מרכז אחר בטירה. אף לא מילה אחת על פשיעה - ובטח שלא על פרוטקשן.
"זה נכון שיש פשיעה במגזר הערבי ויש רציחות ואלימות, וזה מצער מאוד", אמר בשיחה עם "כלכליסט" מנכ"ל החברה אבישי אברהם, "אבל צריך לשים את זה בפרופורציות. זה לא משפיע על הצריכה. אנשים יוצאים ואנשים קונים, ואנחנו בתפוסה של 100%. חצי שנה מתחילת הבנייה של המרכז בטמרה כבר היינו בתפוסה של 65%. יש פוטנציאל מסחרי אדיר בחברה הערבית, ואנחנו השחקן היחיד שם".
לגבי בעיות של פרוטקשן אומר אברהם כי "כיום זה חוצה מגזרים וחוצה ערים, ומתנהג בדרך דומה הן בחברה היהודית והן בחברה הערבית. בחברה הערבית אולי אפילו פחות, כי הם מבינים שזה שלהם. במבצע האחרון שהיה (שומר חומות במאי 2021 — ג"ק) - כשהיו מהומות בוואדי ערה - זכוכית אחת לא נפלה במרכז המסחרי שלנו באום אל פחם".
אברהם מוסיף כי הרשתות הן השוכרות העיקריות במרכזי המסחר של החברה במגזר הערבי. "יותר מ־90% מהשוכרים שלנו אלה רשתות שכולנו מכירים. סופר־פארם, למשל, נמצאת בכל המרכזים שלנו, וגם מקדונלד'ס. יש לנו שותפים מקומיים בקרקע, ואלה בדרך כלל החמולות היותר חזקות. אין לנו בעיות אלימות ופרוטקשן, והמרכזים שלנו הכי מסודרים בחברה הערבית. אנחנו משנים עיר כשאנחנו באים. אנחנו בשיתופי פעולה חזקים מאוד עם העיריות, ואני מכיר כל ראש עירייה ברמה האישית. לכן אנחנו מצליחים לבנות את המרכזים בלוחות זמנים קצרים מאוד".


אם לשפוט לפי הרבעון השני, החברה שבשליטת רני צים (54.3%) בהחלט מצליחה להתרחב ולהגדיל את הכנסותיה מהמרכזים המסחריים שלה - בלי שום בעיות תפוסה. ההכנסות של החברה ברבעון עמדו על 31.2 מיליון שקל, קפיצה של 41% לעומת הרבעון המקביל, שנבעה מהתחזקות מרכזים קיימים והמשך הפתיחה של שטחי מסחר חדשים. ה־NOI של החברה עמד על 24.8 מיליון שקל, זינוק של 50% לעומת הרבעון המקביל ב־2022.
עם זאת, השיפור התפעולי של החברה לא הגיע לשורה התחתונה. שם עמד הרווח הנקי ברבעון על 17.5 מיליון שקל - ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל. יש כמה גורמים שהעיבו על התוצאות התפעוליות הטובות של החברה, והראשון הוא שיערוכי הנדל"ן.
עליית ערך הנדל"ן ברבעון המדווח היתה נמוכה מעט לעומת העלייה ברבעון המקביל, אף כי הערך עדיין עלה. לזה נוספת עליית הריבית, שהעלתה את הוצאות המימון של החברה, וסיבה נוספת לירידה ברווח הנקי היתה הפחתות שרני צים מרכזי קניות מבצעת על רכישת חברת הבנייה מגידו, שנרכשה באוגוסט 2022. הרכישה של מגידו תתנהל בארבעה שלבים. הראשון, שהושלם באוגוסט 2022, כלל תשלום של 45 מיליון שקל תמורת 25% מחברת הבנייה.
השלב השני יכלול הכנסת משקיעים מוסדיים לחברת מגידו - זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, לאומי פרטנרס, ובנק מזרחי טפחות - ויגדיל את ההחזקה במגידו ב־55% נוספים. ב־2025 צפויים שני שלבים נוספים ברכישה, של 10% מהמניות כל אחד. בסך הכל תשקיע החברה של רני צים 307 מיליון שקל ברכישת מגידו, תמורת 100% מהמניות. הרכישה תכניס את חברת רני צים מרכזי קניות עמוק יותר לבנייה למגורים - תחום שמהווה כיום כ־25% מהפעילות שלה.
רני צים פרסמה תחזיות לפעילות הנדל"ן המניב, ולפיהן היא צופה לסיים את שנת 2023 עם NOI של 89 מיליון שקל, אחרי שאת המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם NOI בהיקף של 44.5 מיליון שקל. את שנת 2024 היא מעריכה כי תסיים עם NOI של 127 מיליון שקל - כלומר, צמיחה שנתית של 43%. החברה גם צופה כי בסוף 2023 תגיע להפעלה של 114.5 אלף מ"ר שטחי מסחר, נתון שיצמח ל־142 אלף מ"ר בסוף 2024. אם התחזית הזו אכן תתממש, תהיה זו צמיחה שנתית של 24% בשטחי המסחר של החברה.