סגור

בלעדי
בנק לאומי ישקיע בג'יגה ספייסס וישתמש בטכנולוגיה שלה

הבנק הוביל סבב השקעה של 13.5 מיליון דולר בחברת התוכנה, מתוכם ישקיע 8 מיליון דולר באמצעות לאומי פרטנרס. הבנק גם ישתמש בטכנולגיה של החברה, שמאפשרת ניתוח ביג דאטה בפחות משנייה

בנק לאומי מבצע השקעה אסטרטגית בתחום הטכנולוגיה. ל"כלכליסט" נודע כי הבנק הוביל סבב השקעה של 13.5 מיליון דולר בחברת התוכנה ג'יגה ספייסס (GigaSpaces). באמצעות זרוע ההשקעות הריאליות שלו, לאומי פרטנרס, השקיע הבנק 8 מיליון דולר.
בסבב השתתפו גם קרן פורטיסימו שבראשה עומד יובל כהן, קרן BRM של האחים ניר ואלי ברקת, וקרן קלארידג' של משפחת ברונפמן, שמנוהלת בידי עודד טל. פורטיסימו היא שהובילה את הסבב הקודם של החברה, בהיקף של 12 מיליון דולר. עד היום גייסה ג'יגה ספייסס 45 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי.
ג'יגה־ספייסס, שהוקמה ב־1999 על ידי נתי שלום ומנוהלת על ידי עדי פז, פיתחה מערכת מהירה לעיבוד וניתוח ביג דאטה. הפיתוח מאפשר לארגונים ליישם את מודלי לימוד־המכונה שלהם, תוך הפקת תובנות מהמידע שברשותם בזמן אמת, ועל בסיסן לפעול מיידית תוך זמן קצר, הנמוך משנייה. בחברה מתגאים ביכולת לבצע את תהליך ניתוח המידע כשהמידע "חם", ללא איבוד זמן. זאת, לעומת פתרונות מתחרים, שבהם יש צורך לשנע דאטה בין מערכות אופרטיביות ואנליטיות שונות, דבר הפוגע משמעותית בקצב הניתוח והפעולה.
לג'יגה ספייסס, שמכפילה את הכנסותיה מדי שנה, כמו גם את היקף לקוחותיה, יש כיום מאות לקוחות, עליהם נמנים הבנקים גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה, UBS, סוסייטה ג'נרל ו־BNP, וכן חברת התעופה אמריקן איירליינס ויצרנית הרכבים הצרפתית פיג'ו־סיטרואן.
2 צפייה בגלריה
מימין חיים שקולניק סמנכ"ל הטכנולוגיות בלאומי ו עדי פז מנכ"ל ג'יגה ספייסס
מימין חיים שקולניק סמנכ"ל הטכנולוגיות בלאומי ו עדי פז מנכ"ל ג'יגה ספייסס
מימין: חיים שקולניק סמנכ"ל הטכנולוגיות בלאומי, ועדי פז, מנכ"ל ג'יגה ספייסס
(צילומים: דוד גארב, אורן דאי)
למעשה, מבחינת לאומי מדובר במהלך כפול, שכן הוא גם משקיע בחברה ובכובע אחר יהפוך ללקוח שלה. המערכות של ג'יגה ספייסס יוטמעו במערכות הליבה של הבנק, כשהמטרה היא להגדיל את היכולות הדיגיטליות של לאומי בצורה משמעותית של פי 10 ומעלה.
לאחרונה פרסם בנק לאומי מכרז לשדרוג מערכות הליבה שלו, אליו ניגשו ענקיות תוכנה בינ"ל דוגמת אורקל. במהלך המכרז החליטה חטיבת הטכנולוגיה של הבנק, שבראשה עומד חיים שקולניק, להמר על ג'יגה ספייסס, ובעקבות כך ביטלה את המכרז. במקום זאת, הבנק החל לפתח, יחד עם החברה, תוכנה ספציפית עבור הבנק שתשדרג את המערכות שלו. המערכת תשווק גם לבנקים אחרים בעולם באמצעות לאומי פרטנרס ובנקי השקעות זרים שעימם זרוע ההשקעות הריאליות מצויה בקשר עסקי. ג'יגה ספייסס לא תוגבל בפעילות שלה מול בנקים אחרים במסגרת ההסכם עם לאומי.
בדומה לבנקים אחרים, לאומי, שמנוהל על ידי חנן פרידמן, מבקש לבצע הליכים של מודרניזציה שכוללים אוטומציה דיגיטלית למערכות הליבה של הבנק, במטרה לשפר את קצב השירות ללקוח. פז, שעומד בראש ג'יגה־ספייסס, אמר בהקשר זה ל"כלכליסט" כי "המערכת של ג'יגה ספייסס תקצר הליכים של עיבוד, שיתוף והפצת נתונים בכמויות גדולות לכדי זמן קצר. הליכים שלקחו חודש יקחו שעות בודדות ואנחנו מדברים על עשרות הליכים בשנה. בנוסף, הפיתוח שלנו יאפשר לאפליקציות שיפתח הבנק לפעול בצורה מאוד מהירה. כמו כן, נפעל על מנת לחבר את הבנק לחברות פינטק דרך הענן. כיום התשתיות של לאומי לא יכולות לטפל בכך, והטכנולוגיה שלנו תאפשר את זה".
2 צפייה בגלריה
אבי אורטל כנס משקיעים מוסדיים
אבי אורטל כנס משקיעים מוסדיים
אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס
(צילום: אורן דאי)
שקולניק אמר כי "אם עד היום הליבה הטכנולוגית של הבנק נבנתה מאוסף של מערכות שנבנו על פני תקופה, והיינו צריכים להשתמש במערכות ליבה ישנות לטובת יכולות עסקיות חדשות, אז עכשיו כל המידע הדרוש ירוכז במקום אחד, ובנגישות גבוהה לכל הרשת של הבנק באמצעות הענן. אם לא היה לנו את הפתרון של ג'יגה ספייסס, היינו צריכים לעשות הרבה עבודה בעצמנו ולא מגיעים לביצועים האלה. למעשה, מה שקרה פה זה שמפרויקט שבו היחסים הם של ספק ולקוח נולדה שותפות שבמסגרתה בונים את המוצר העתידי של החברה באופן שישרת גם את התשתיות שלנו".
מטעם לאומי פרטנרס, שמנוהלת על ידי אבי אורטל, הוביל את העסקה מנהל ההשקעות הראשי יובל זעירא. זעירא אמר שההשקעה משתלבת באסטרטגיה של לאומי פרטנרס, ששואפת לגוון את תיק ההשקעות באמצעות השקעה בחברות טכנולוגיה מובילות.