סגור

בלעדי
לגאסי רוכשת ב־60 מיליון שקל 50% מחברת השילוח מנטפילד

הקרן המשקיעה בחברות פרטיות נכנסת להשקעה שנייה מאז הקמתה בפברואר, בחברת השילוח השלישית בגודלה בארץ. מנטפילד מציגה מחזור הכנסות שנתי המוערך ב־600 מיליון שקל, והתכנון לטווח הארוך עבורה הוא הנפקה בתל אביב

קרן לגאסי המתמחה בהשקעות בחברות פרטיות, שהוקמה בפברואר השנה, נכנסת להשקעתה השנייה. לגאסי תשקיע בחברת הלוגיסטיקה והשילוח הבינלאומי, מנטפילד הישראלית. בקרן מבקשים לנצל את המומנטום האדיר של תחום ההובלה הימית, שהמחירים בו האמירו בשנה האחרונה לנוכח משבר גלובלי בשרשרת האספקה. מנטפילד היא חברת השילוח השלישית בגודלה בישראל, ולגאסי תשקיע 60-50 מיליון שקל עבור 50% מהחברה. הסכום ייכנס פנימה לתוך החברה וישמש את מנטפילד להמשך ההתרחבות שלה.
יו"ר מנטפילד ארז מלצר נכנס לפני שנתיים לתפקיד במטרה לסייע לחברה בתוכנית התרחבות זו. מלצר סייע מאחורי הקלעים בכמה מההנפקות המוצלחות בבורסת תל אביב, בהן הנפקת תורפז שמנהלת קרן כהן חזון, שם הוא משמש כדירקטור. מלצר, שכיהן בעברו כמנכ"ל נטפים, צפוי להישאר במנטפילד גם לאחר ההשקעה של לגאסי, במטרה לסייע בהשבחתה מכיסא היו"ר.
1 צפייה בגלריה
מימין: אילון פנחס נדב הררי ו בן אוריון השותפים בקרן לגאסי
מימין: אילון פנחס נדב הררי ו בן אוריון השותפים בקרן לגאסי
מימין: אילון פנחס נדב הררי ובן אוריון השותפים בקרן לגאסי
(צילום: איתן ריקליס)
קרן ישראל לגאסי פרטנרס, שם הקרן המלא, שדבר הקמתה נחשף ב"כלכליסט" השנה, מתמחה בהשקעות ארוכות טווח בחברות פרטיות בבעלות משפחתית. הקרן הוקמה על ידי אילון פנחס, שניהל קודם לכן השקעות בקרן ויולה; נדב הררי, ששימש כמנכ"ל קבוצת כלמוביל; ובן אוריון, ששימש כראש מחלקת מיזוגים ורכישות בחברת פרומתיאוס ייעוץ. קרן לגאסי פועלת בשותפות עם קבוצת ויולה והיא גייסה כ־200 מיליון שקל לביצוע ההשקעות שלה, רובם מגופי פמילי אופיס.
הקרן מתמחה בהשקעות ארוכות טווח בחברות משפחתיות. היא שמה לעצמה מטרה שלא לזעזע את הספינה במהירות ובאגרסיביות, אלא לבצע את השינויים בהדרגה. טווח הזמן שהיא מציבה לנגד עיניה שונה מאוד מקרנות השקעות מסורתיות, שנכנסות לשבע שנים, עם אופציה לעוד שלוש. טכנית האופק שמגדירה לגאסי הוא 20 שנה, אבל בפועל הוא כמעט לא תחום בזמן. בשיחה עם "כלכליסט" מסביר פנחס את הרציונל שמאחורי הקרן: "אחת הטעויות שעושות קרנות פרייבט אקוויטי היא כניסה אגרסיבית וניסיון לעשות שינויים מהר מאוד. בחברות משפחתיות, כשהמשפחה שותפה בעסק, אם מפעילים את הכלים האלה נוצר חיכוך. לנו יש סבלנות. התחום שלנו מכונה בחו"ל גם Patient Capital. אנחנו עושים את השינויים בצורה מדודה יותר".
לדבריו, המגעים עם מנטפילד התחילו לפני כשנה. "התהליכים לוקחים יותר זמן מעסקאות רגילות בשוק. אנחנו צריכים לייצר מערכת אמון הדוקה, שירגישו נוח איתנו. יותר ויותר אלמנטים טכנולוגיים נכנסים לחברות כמו מנטפילד. זו חברה חזקה באי־קומרס, עם חברה־בת שמנהלת תהליכי שחרור חבילות בישראל".
ההשקעה במנטפילד, שצפויה להסתיים בכפוף לאישורים שונים בתוך כמה חודשים, היא ההשקעה השנייה שמבצעת לגאסי מאז הקמתה בתחילת השנה. הראשונה היתה בחברת המערכות לכיבוי וגילוי אש פארגון קבוצת ברנע. לגאסי רכשה כ־60% ממנה תמורת 35-30 מיליון שקל.
מנטפילד הוקמה לפני 38 שנים על ידי אלי ונאווה יצהרי, והיא שלישית בגודלה בתחום פעילותה בארץ; קודמות לה חברת פליינג קרגו וחברת פריץ, ששפיר הנדסה נכנסה להשקעה בה לאחרונה. מדובר בפעילות של הובלה ימית, אווירית ויבשתית וניהול שרשרת אספקה בינלאומית, הכוללת עמילות מכס, אחסון והפצה.
עולם השילוח עובר טלטלה בשנה האחרונה. בשרשרת האספקה הגלובלית נוצרו בעיות שהובילו למשברים נקודתיים ולהתייקרות חומרי גלם, ובעיקר לזינוק במחירי המשלוחים. עליית המחירים הדרמטית בתחום היטיבה עם חברת הספנות צים, שעד לפרוץ המשבר התנדנדה מהסדר חוב אחד לשני, ואת הרבעון השני השנה חתמה עם רווח נקי של 886 מיליון דולר – שיא מסחרר לחברה ישראלית.
במקרה של מנטפילד, בעליה זיהו כבר לפני יותר מעשור את המגמות ארוכות הטווח בתחום, והקפידו ליישם תוכנית התרחבות ובניית רשת חברות־בנות בעולם. החברה מעסיקה 600 עובדים, ומחזור ההכנסות השנתי שלה מוערך ב־600 מיליון שקל. החברה רווחית, הן בשורת הרווח התפעולי והן בשורת הרווח הנקי. המטרה ארוכת הטווח שלה היא לשים על השולחן את עניין ההנפקה בבורסת תל אביב, אך זה תהליך שצפוי לקחת כמה שנים ואינו בטווח המיידי.
מחצית מהפעילות של מנטפילד כלל לא קשורה בישראל. בנם של המייסדים, עומר יצהרי, השתחרר מהצבא, לאחר כמה שנים נשלח ללונדון וב־2004 הקים שם חברה־בת עם פעילות בינלאומית משלה. יצהרי משמש כמנכ"ל מנטפילד מאז 2017, והוא ימשיך בתפקידו כמנכ"ל הקבוצה. מכניסתו לתפקיד המנכ"ל הוביל יצהרי הבן את כניסת החברה לתחומים חדשים, לרבות פארמה, תערוכות ואמנות, הובלה יבשתית, דיגיטל, אי־קומרס, מוצרים ביטחוניים עם סיווג מיוחד ועוד. כיום מנטפילד מפעילה רשת של סוכני מכירות ביותר מ־100 מדינות.
למנטפילד יש כמה מבצעים לוגיסטיים מורכבים פחות מוכרים לציבור הרחב. החברה היתה אחראית בתקופת הקורונה למבצע מורכב וחריג שבו חכרה 27 מטוסים של חברת אל על והביאה ציוד רפואי קריטי לישראל. בנוסף, בערב פסח בשנת 2020, שנת הקורונה, נוצר מחסור חמור של ביצים במשק, ומנטפילד חכרה שבעה מטוסים והביאה במבצע בזק את הכמות הנדרשת, כחלק מגישתה לנצל הזדמנויות לוגיסטיות במהירות.
פנחס אמר על רכישת מנטפילד: "השקעה זו תתמוך מהותית באסטרטגיית הצמיחה של מנטפילד בשווקים קיימים, ובהתאם לתוכניות שלנו תסייע לה לחדור לשווקים ולתחומי פעילות חדשים. המטרה המרכזית – הצמחת החברה והשאת תשואה לבעלי המניות בה ולמשקיעינו".