סגור

רשות שוק ההון: חשד להפרות חוק באיילון בענף ביטוח הרכב

לפי טיוטת ביקורת שערכה הרשות, מחלקת בקרת שמאות באיילון פעלה בניגוד לנהלים בשנים 2020-2018 והפרה עקרונות תום לב הנדרשים מחברת ביטוח; לפי החשדות, איילון עבדה עם שמאים כדי "להכשיר" חלקי חילוף ממכוניות שהוכרזו כ'טוטאל לוס'

איילון הולכת ומסתבכת. רשות שוק ההון שלחה לחברת הביטוח טיוטה נוספת על ממצאיה בנוגע למעשי המרמה שנערכו בחברה בתחום השמאות, באירוע שקיבל את הכינוי "פרשת האובדנים".
הפרשה נוגעת לפרקטיקה פסולה שהייתה נהוגה באיילון בין השנים 2018 ל-2020. בתקופה זו מכרה החברה חלקי חילוף מתוך מכוניות שהיו אמורות להיות מוכרזות כ'טוטאל לוס'. החברה עבדה מאחורי הקלעים עם שמאים כדי "להכשיר" את אותם חלקים ולאחר מכן למכור אותן במגרשי מכוניות, תוך גזירת רווח.
מטיוטת הביקורת של הרשות עולים חשדות להפרות של הוראות החוק לתביעות בענף ביטוח רכב רכוש בין השנים 2018 ל-2020 ואף בשנים שקדמו לתקופה זו. עיקרי הממצאים נוגעים לליקויים בנהלים ובבקרות שאימצה מחלקת בקרת שמאות באיילון. על פי הטיוטה, באיילון השפיעו על הלקוחות לבחור בשמאים שעבדו עם החברה, כדי לאפשר השבת רכבים שהם בחזקת טוטאל לוס חזרה לשוק.
לטענת הרשות כלל הממצאים הביאו לפגיעה באמון מבוטחי החברה ולהפרת עקרונות תום הלב ויישוב תביעות הוגן הנדרשים מחברת ביטוח. הרשות אף חושדת שבמקרה אותו חקרה בנוגע לתביעה מסוימת, איילון בחרה ביודעין לא לחשוף בפניה את כל המידע וניסתה להטעות אותה.
על מנת לחקור את הפרקטיקות הפסולות, מינה מנכלה לשעבר של איילון, אריק יוגב, ועדת ביקורת בלתי תלויה בראשות שופט העליון בדימוס יורם דנציגר. הוועדה המליצה לפטור את בכירי החברה מאשמה משפטית וייעצה לחברה לפעול נגד מגרשי הגרוטאות שפעלו גם הם להכשיר את הרכבים ההרוסים עם השמאים. כך או כך, על פי השערות, השערורייה קידמה את עזיבתו של יוגב אותו החליף המנכ"ל שרון רייך השנה.
ההחלטה של דנציגר שלא לפעול משפטית נגד בכירים בחברת הביטוח, נעשתה מתוך ההנחה כי הטיוטה של הרשות תציג תמונה דומה. כאמור, השקפתה של הרשות שונה לחלוטין ומבטיחה כי איילון תצטרך להתמודד עם הפרשיה גם במופעה החדש, כחברת בת של חברת ווישור. ווישור רכשה את איילון בתחילת יולי לפי שווי של 667 מיליון שקל, מחיר זול יותר בכ-30 מיליון שקל מהמחיר הראשוני שנקבע אשתקד, בין היתר בשל הסתבכויות איילון.
איילון בתגובה: "החברה לומדת את טיוטת דוח ביקורת שמאות ודירקטוריון החברה יביא בפני הרשות את התייחסותו בכתב ובהקדם. החברה מבקשת להדגיש כי כלל הגורמים הניהוליים המוזכרים בטיוטת ביקורת השמאות אינם מועסקים עוד בחברה".