סגור
יפעת אורון על רקע בלקסטון
יפעת אורון, מנכ"לית בלאקסטון ישראל. מאז כניסתה לתפקיד בלאקסטון לא ביצעה עסקאות גדולות

בדרך לעסקת ענק: מה עומד מאחורי השווי שמצמידה בלאקסטון לפריוריטי?

קרן ההשקעות הגדולה בעולם במגעים לרכישת 60%-80% ממניות חברת התוכנה הישראלית תמורת 500-400 מיליון דולר. הרווח התפעולי־תזרימי של פריוריטי עומד על 120 מיליון שקל בשנה, ובלאקסטון בונה על לקוחות חדשים מ־230 חברות הפורטפוליו שלה

קרן ההשקעות הישראלית פורטיסימו וקרן ההשקעות האמריקאית TA לא תכננו למכור את חברת התוכנה הישראלית פריוריטי, שבה הן מחזיקות בחלקים שווים. אבל אז הגיעה ענקית ההשקעות האמריקאית בלאקסטון והציעה מחיר גבוה, והדבר סלל את הדרך למגעים למכירת השליטה בחברה, שנמצאים בשלב מתקדם ונחשפו ב"כלכליסט". השווי המדויק של פריוריטי בעסקה עוד לא נקבע סופית, אך בלאקסטון צפויה לשלם 500-400 מיליון דולר עבור 80%-60% מהמניות, שאותן היא צפויה לרכוש ישירות מידי שתי הקרנות ובחלוקה שווה.
מחיר כזה גוזר לפריוריטי טווח שווי רחב יחסית של 830-500 מיליון דולר. כלומר, שווי שהוא לכל הפחות כפול מהשווי שלפיו נכנסה קרן TA להשקעה בפריוריטי. הקרן האמריקאית רכשה ב־2020 מחצית ממניות החברה מידי קרן פורטיסימו תמורת 125 מיליון דולר ולפי שווי של 250 מיליון דולר. פורטיסימו עצמה רכשה את החברה כשעוד פעלה תחת שמה הקודם – אשבל טכנולוגיות – מידי כונס נכסים. זאת לאחר שבשל העלמת מס של הבעלים באותה העת היא נכנסה לחדלות פירעון. פורטיסימו שילמה 192 מיליון שקל ב־2013 עבור מלוא המניות של החברה.
פריוריטי מפתחת תוכנה ארגונית שמספקת פתרונות ניהול לחברות (ERP) ומאפשרות להן לנהל את כלל צורכיהן – שכר, רכש, משאבי אנוש, כספים ולוגיסטיקה. יש לה 75 אלף לקוחות ב־70 מדינות. את צמיחת החברה הובילה פורטיסימו באמצעות רכישות. מ־2013 עד 2020, אז נכנסה קרן TA, בוצעו רכישות בהיקף 400 מיליון שקל. מכניסת הקרן האמריקאית, בתוך שנה וחצי בלבד, בוצעו רכישות באותו סכום של חברות גדולות יותר. בפברואר 2021 רכשה פריוריטי את חברת אידאה, המתמחה בפתרונות תוכנה לתעשיית הריטייל, תמורת 142 מיליון שקל. באוקטובר של אותה שנה רכשה את עובדים.נט, שמפתחת מערכת לניהול עובדים ובקרה תקציבית, תמורת 40 מיליון שקל. חודשיים אח"כ נרכשה מערכת הניהול לבתי ספר משוב תמורת 50 מיליון שקל. באפריל 2022 רכשה פריוריטי את סופט סולושן, שמפתחת פלטפורמות חכמות לניהול ארגוני־מערכתי, בדגש על מרכזים לוגיסטיים, ב־50 מיליון שקל. ביוני 2022 ביצעה פריוריטי רכישה גדולה נוספת: חברת סילברבייט, שפיתחה תוכנה שמספקת פתרונות ניהול שונים לתחום האירוח, שבה משתמשות רשתות של מלונות כדי לנהל את כל הממשק מול האורח, נרכשה ב־120 מיליון שקל. הצמיחה הזו מזכירה במידת מה את אסטרטגיית הצמיחה של פרוטרום, יצרנית תמציות הטעם הישראלית שנמכרה לענקית הבינלאומית IFF בכ־7 מיליארד דולר.
תחת ניהולה של פריוריטי, הכנסות החברות הנרכשות צמחו גם הן באופן אורגני. כיום, לפי ההערכות, הכנסות הקבוצה עומדות על כ־400 מיליון שקל בשנה, והרווח התפעולי-תזרימי (EBITDA) על כ־120 מיליון שקל. מדובר על שיעור רווחיות גבוה של כ־30%. חרף שיעור הרווחיות, המחיר שמסתמן שבלאקסטון מוכנה לשלם איננו נמוך, שכן מדובר על מכפיל של עד 26 על ה־EBITDA.
בלאקסטון מחפשת רכישה משמעותית בישראל מזה עשור. היא בחנה אפשרות לרכוש את כלל ביטוח וישראכרט בעבר הרחוק. מאז שיפעת אורון מונתה לנהל את המשרד המקומי לפני שלוש שנים, ובכך הצטרפה לנציג הוותיק דני גילרמן, בלאקסטון השתתפה במספר סבבי גיוס של חברות סטארט־אפ, אבל לא ביצעה עסקה גדולה. אז מה מצאה בלאקסטון בפריוריטי שמעודד אותה לשלם עבורה מחיר גבוה?
פריוריטי היא אחת השחקניות הגדולות בתחום ה־ERP בכל הנוגע לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. ברחבי העולם התחום נשלט בידי ענקיות דוגמת SAP ואורקל. אבל מדובר בתחום צומח מאוד, שכן יותר ויותר חברות מסורתיות נעזרות בתוכנות ארגוניות אינקלוסיביות לניהול האופרציה שלהן. יש שכבה של חברות בינוניות בגודלן, שמשיגות עוד ועוד לקוחות גלובליים, שפריוריטי עשויה להשתלב בהן. בנוסף, לבלאקסטון, שמנהלת קרנות השקעה פרטיות ולה נכסים בהיקף של 1.06 טריליון דולר, יש בפורטפוליו 230 חברות, והיא יכולה לייצר לפריוריטי זרם של לקוחות שיגדיל את הכנסותיה דרמטית.
אם העסקה תצא לפועל והתוכניות של בלאקסטון יתממשו, גם פורטיסימו ו־TA יוכלו ליהנות מהצפת ערך. זו גם הסיבה שהן לא מבקשות למכור את מלוא מניותיהן אלא להישאר בעלות מניות מיעוט – סיטואציה שלרוב בלאקסטון אינה מורגלת בה. בנוסף, ככל שהעסקה תצא לפועל, שתי הקרנות יוכלו להתהדר בכך שהן שותפות של קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בעולם, מה שעשוי לסייע להן בנוגע לניהול העסקים של חברות אחרות בפורטפוליו שלהן.