סגור
מנכ"ל ארניקס רובין גילפורד מייסד JVP אראל מרגלית ומנהל IGP משה ליכטמן
מימין: מנכ"ל ארניקס רובין גילת׳ורפ, מייסד JVP אראל מרגלית ומנהל IGP משה ליכטמן (צילומים: עמית שעל, אלעד גרשגורן, אלי דסה)

בלעדי
מניות ארניקס ב-120 מיליון דולר מחליפות ידיים: וינטג' ו-IGP מוכרות את ההחזקות לאינסייט ו-JVP

הקרנות וינטג׳ ו־IGP, שהגיעו לשלב מימוש ההשקעות, מוכרות את מלוא מניותיהן ביוניקורן הפינטק ל־JVP ואינסייט בכ־120 מיליון דולר; ארניקס עצמה גם רכשה חלק מהמניות. עבור IGP מדובר באקזיט חלומי עם החזר של פי 7 על ההשקעה 

עוד צעד בדרך להנפקה: עסקת מכירת מניות גדולה התרחשה לאחרונה ביוניקורן הפינטק הישראלי ארניקס (Earnix). לכלכליסט נודע כי שתי קרנות הון סיכון ישראליות – וינטג' ו-IGP – מכרו את מלוא ההחזקות שלהן לשתי בעלות מניות משמעותיות בחברה – קרן ההון סיכון הישראלית JVP שמוביל אראל מרגלית, וקרן ההון סיכון האמריקאית אינסייט, שמיוצגת בישראל על ידי ליעד אגמון – וכן לחברה עצמה.
לפי ההערכות, היקף העסקה עומד על כ-130-120 מיליון דולר. IGP מכרה מניות בכ-70 מיליון דולר, ועבורה מדובר על אקזיט משמעותי שמגלם החזר של פי 7 על ההשקעה הראשונית; וקרן וינטג' מכרה מניות בכ-50-60 מיליון דולר. השווי המדויק שלפיו בוצעה העסקה אינו ידוע, אך הוא לא היה גבוה מהשווי בגיוס האחרון שביצעה ב־2021, אז גייסה החברה 75 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר, וכך הפכה לראשונה ליוניקורן.
וינטג' ו-IGP, שנמנות על המשקיעים המוקדמים בארניקס, מכרו את המניות שלהן משום שהקרנות שבאמצעותן השקיעו בחברה הגיעו לסיום דרכן ולשלב מימוש ההשקעות במטרה להחזיר את הכסף למשקיעים. קרנות השקעה פרטיות לסוגיהן השונים מגייסות קרנות לתקופה של לרוב 7 שנים, כשלעיתים ישנה אופציה להאריך את משך חיי הקרן ל-10 שנים. במשך 3-4 השנים הראשונות הן מבצעות השקעות, לאחר מכן משביחות את החברות, ובשנים האחרונות לחיי הקרן מנהליה ממשים את ההשקעות ומחלקים את הכסף למשקיעים, כשהמטרה של קרנות הון סיכון היא להחזיר את הכסף שהושקע במכפלות.
IGP, שמנוהלת על ידי מנכ"ל נייס לשעבר ומשרד האוצר לשעבר חיים שני, ומנכ"ל מיקרוסופט ישראל לשעבר משה ליכטמן, נכנסה להשקעה בארניקס בינואר 2017, במסגרת סבב גיוס של 13.5 מיליון דולר. כלומר, עבורה ההשקעה בחברה היא כבר בת מעל 7 שנים. עד לאותה עת גייסה ארניקס 25 מיליון דולר, בין היתר מ-JVP וקרן וינטג', שעבורה זו השקעה ותיקה עוד יותר. אינסייט ו-JVP, כמו גם ארניקס עצמה, ראו בכך הזדמנות להגדיל החזקות בחברה.
עסקאות סקנדרי (Secondary) – כלומר מכירת מניות על ידי משקיעים קיימים בחברה פרטית – הפכו נפוצות יותר בשנתיים האחרונות, בעיקר על רקע עליית הריבית שנועדה לצנן את האינפלציה בראש ובראשונה, אבל היא גם ציננה את התיאבון של המשקיעים לנכסי סיכון, דוגמת חברות טכנולוגיה פרטיות, מה שצימצם את האפשרות לבצע אקזיט באמצעות הנפקה של חברות כאלו. הדבר השפיע גם על שוק המיזוגים והרכישות, ואירועים של אקזיט שבו חברה נמכרת במלואה לגוף אחר התמעטו גם כן. הדבר העניק רוח גבית לעסקאות סקנדרי, שמאפשרות למשקיעים קיימים לממש החזקות, למשקיעים חדשים להיכנס לחברה, או למשקיעים קיימים להגדיל את ההחזקות שלהם, כמו במקרה של ארניקס.
JVP היא בעצמה אחת המשקיעות הראשונות בחברה. את ההשקעה הראשונה בה ביצעה בשנת 2005, בעת שארניקס יצאה לסבב הגיוס השני שלה. את רכישת המניות הנוכחית מבצעת JVP באמצעות קרן המשך, שרכשה את ההחזקות בארניקס מקרנות וותיקות יותר שלה. אינסייט השקיעה לראשונה בארניקס ב-2021, בגיוס שהפך אותה ליוניקורן. בגיוס הזה השתתפו גם JVP, וינטג' ו-IGP, והכסף גוייס כדי לאפשר לארניקס להתרחב גלובלית. לאחר השלמת הגיוס מרגלית מונה ליו"ר החברה, במקום ראובן בן מנחם - מייסד חברת הפינטק פאנדטק שנמכרה ב-2015 תמורת 1.2 מיליארד דולר - שהשלים קדנציה של חמש שנים כיו"ר, ומטעם אינסייט הצטרף לדירקטוריון ג'ון רוזנבאום.
ארניקס היא חברה חריגה למדי בנוף הטכנולוגיה הישראלי. היא הוקמה ב-2001, כך שהיא כבר חברה ותיקה למדי, אך היא עדיין חברה פרטית. כמו כן, בניגוד לחברות טכנולוגיה רבות אחרות, מדובר על חברה רווחית. בשנה שעברה, 2023, ארניקס הציגה לראשונה רווח תפעולי-תזרימי (EBITDA). בשנה זו גם ההכנסות של ארניקס חצו לראשונה את הרף של 100 מיליון דולר, והחברה שואפת להגיע להכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה במהלך השנים הקרובות.
ארניקס, שרשומה במדינת דלוואר בארה"ב ושהמטה שלה ממוקם ברמת גן, מפתחת פתרונות טכנולוגיים שונים לחברות ביטוח ופיננסים. המוצרים שלה, שעושים כיום שימוש בטכנולוגיה של בינה מלאכותית (AI), מאפשרים לחברות ביטוח לבצע חיתום איכותי יותר ומהיר יותר, לבצע פרסונליזציה של מוצרים ביטוחיים ופיננסיים ללקוחות, לבצע התאמות מחיר של המוצרים, וכן לשמור על קשר רציף עם הלקוחות ועם שלל מאגרי מידע שמאפשרים לבצע את הפעולות האלו בצורה המיטבית. הטכנולוגיה של ארניקס מאפשרת לחברות הביטוח להפחית את ההוצאות עבור רכישת לקוח, להגדיל את הרווחיות פר-לקוח ולבצע אופטימיזציה בתמחור במטרה להגדיל את הרווחיות. כמו כן, המערכת של ארניקס מאפשרת לחברות הפיננסים שעושות בה שימוש להפיק תובנות ביחס לדפוסי צריכה, העדפות צרכנים ושינוי בטעמי הלקוחות. היא מאפשרת גם לחברות לגשר על הפער בין הנטייה הרווחת בשוק לתמחר מוצרים לפי שיקולי היצע לבין התמחור על בסיס הביקוש הצרכני שמשתנה באופן תדיר.
לארניקס יש לקוחות ב-35 מדינות ברחבי העולם, בין היתר באמריקה, אירופה, מזרח אסיה ואוסטרליה. על הלקוחות שלה נמנה תאגיד הפיננסים האיטלקי ג'נרלי, שהיה בעבר בעל השליטה בחברת הביטוח הישראלית מגדל, זרוע הפיננסים של ענקית הרכב טויוטה, בנק טסקו ובנק US. הלקוחות משלמים לארניקס דמי שימוש שנתיים, כאשר ההסכמים שנחתמים איתם הם לרוב לתקופה של 5-3 שנים.
מנכ"ל ארניקס כיום הוא רוביi גילת׳ורפ הבריטי, שהצטרף לחברה לפני כשנה וחצי, לאחר 20 שנות פעילות בתחום הפיננסים והביטוח. החברה מעסיקה כיום 300 עובדים בישראל, ארה"ב, בריטניה וגרמניה. ארניקס הוקמה על ידי סמי קריקלר ויוני חפץ, מייסד חברת התוכנה האמריקאית-ישראלית דמנטרה, שנמכרה לענקית האמריקאית אוראקל בשנת 2006.