סגור

בלעדי
מכירת 40% מגדות לווליו LBH הושלמה, והחברה תונפק ב־2022

קרן טנא מוכרת את נתח המניות לפי שווי של 280 מיליון דולר לגדות כימיקלים. במסגרת ההנפקה תמכור טנא 15%–20% נוספים, ולווליו ניתנה אופציה לרכישת 10% נוספים. מנורה מבטחים היא המשקיעה הגדולה מבין אלה שחברו לרוכשת בעסקה

העסקה למכירת השליטה בחברת גדות כימיקלים תיחתם היום, לאחר שהצדדים הגיעו להבנות על פרטיה, כך נודע ל"כלכליסט".
קבוצת ווליו LBH תשתיות תרכוש 40% ממניות גדות כימיקלים מידי קרן טנא. העסקה בוצעה לפי שווי של 280 מיליון דולר לגדות. לרוכשת חברה קבוצת משקיעים ובראשה מנורה מבטחים, הכוללת גם את הכשרה ביטוח של אלי אלעזרא, שלמה ביטוח שבשליטת משפחת שמלצר, והפמילי אופיס גורן קפיטל עם חלק מלקוחותיו.
1 צפייה בגלריה
מימין: מנהל קרן טנא אריאל הלפרין ומנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי
מימין: מנהל קרן טנא אריאל הלפרין ומנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי
מימין: מנהל קרן טנא אריאל הלפרין ומנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי
(צילומים: אתר קרן טנא, אוראל כהן)
מנורה מבטחים, שתשקיע 40 מיליון דולר, היא המשקיעה הגדולה בקבוצה. על פי מתווה העסקה, תונפק גדות בבורסה במהלך השנה הקרובה, וטנא תמכור 15%–20% נוספים מהמניות. באותו מהלך תקבל ווליו אופציה לרכישה של 10% נוספים.
יחד עם טנא ימכרו גם לאומי פרטנרס, הראל וקרנות הפנסיה עמיתים חלק מאחזקותיהם בחברה, באופן יחסי. הקבוצה הרוכשת כוללת את מנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי, את המנכ"ל לשעבר של מקורות שמעון בן חמו ואת חברת ווליו בייס מיזוגים ורכישות, המנוהלת בידי יאיר אפרתי.
עם הרוכשים, בעסקה שמסתכמת ב־112 מיליון דולר, נמנים גם כמה משקיעים פרטיים קטנים, ובהם בעל השליטה באוריין חן למדן, ובעל השליטה בחברת המלונאות פתאל, דוד פתאל. השניים רכשו בקבוצה דומה את השליטה בחברת התחבורה דן.
גדות נכשלה בניסיון להנפיק את מניותיה בבורסה בתל אביב במהלך 2020 לפי שווי של 300 מיליון דולר, חלקן בהצעת מכר. לאומי פרטנרס חתמים אמורה היתה להוביל את העסקה, אבל השוק היה מוכן להעניק לחברה רק שווי נמוך יותר מכפי שציפתה טנא, בניהולו של אריאל הלפרין.
טנא התקשרה עם בנק ההשקעות האמריקאי ג'פריס, כדי לנסות ולהביא משקיעים זרים שירכשו את מניות גדות בהנפקה, והמכירה החלקית שתיחתם היום היא צעד מקדים להנפקה. שוק ההנפקות הוא מאתגר כרגע וסובל מהתקררות לאחר חצי שנה עירנית במיוחד, ויהיה מעניין לראות אם השאיפות של טנא ושותפיה יתגשמו.
טנא ושותפיה — לאומי פרטנרס, הראל ועמיתים — רכשו את השליטה בגדות מסופים ב־2014 תמורת 74 מיליון דולר מכונסי הנכסים שמונו למניות החברה מטעם בנק דיסקונט. הבנק מימש שעבוד שהחזיק על מניות גדות, בעקבות חוב של חברה־האם שלה אז, אמפל.
גדות פועלת בסחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים. את 2020 סיימה החברה עם הכנסות של 447 מיליון דולר, ורווח תפעולי של 33.3 מיליון דולר — גבוה ב־60% לעומת 2019. הרווח הנקי עמד ב־2020 על 18.3 מיליון דולר, כך שהעסקה נעשית במכפיל 15 על הרווח הנקי. ה־EBITDA של החברה עמד בשנה שעברה על 73 מיליון דולר, כך שהעסקה נעשית במכפיל אטרקטיבי על ה־EBITDA של פחות מ־4.
לדברי מקורבים לחברה, העסקה תאפשר את מימושה של תוכנית ההשקעות הנרחבת הצפויה להוביל את גדות לצמיחה ניכרת בכל הפרמטרים התפעוליים. תוכנית ההשקעות כרוכה בזמן ארוך, ולפיכך כניסת ווליו LBH כבעלת מניות בחברה תאפשר את מימושה ויישומה. הבולטות שבין ההשקעות המתוכננות הן הקמה והפעלה של מסוף כימיקלים בנמל אשדוד ל־25 שנה; רכישת פי גלילות, בעלת כושר אחסון של 40% מהקיבולת הכוללת של מדינת ישראל; הרחבת מסוף הכימיקלים הגדול שבבעלות החברה בבלגיה; והתמודדות במכרז להפרטת נמל חיפה.
ווליו בייס מוחזקת בידי עידו נויברגר, ויקטור שימריך, נתן חץ, דודי ורטהיים ומיטב דש. עסקת גדות היא הרכישה השנייה שקבוצה זו מבצעת, לאחר רכישת חברת התחבורה דן לפני כשנה וחצי.
גדות זכתה בחודשים האחרונים במכרז להפעלת ממגורות דגון בחיפה, ורכשה את התפעול של חברת פי גלילות מצחי אבו תמורת 165 מיליון שקל. בימים אלה היא מתמודדת על רכישת נמל חיפה יחד עם ענקית הנמלים והתובלה ההודית, חברת Adani.
את קבוצת ווליו LBH ייצגו בעסקה עורכי הדין אורי הלר וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי. את קרן טנא ייצגו עורכי הדין דוני טולידיאנו, ליאור אורן ואלון אברמוביץ' ממשרד ארדינסט-בן נתן-טולידיאנו.