סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מונית מעוופת חשמלית Joby N544JX
מונית מעופפת חשמלית Joby N544JX (צילום: Ali Haider/EPA/Shutterstock)

ממשל טראמפ מאיץ את מהפכת המוניות המעופפות

בארה"ב פועלים לקדם חברות מקומיות המפתחות מוניות מעופפות מתוך תקווה להציג את הטכנולוגיה באולימפיאדה שתתקיים בלוס אנג'לס ב-2028. שר התחבורה השיק תוכנית פיילוט שנועדה לבדוק להטמיע את כלי הטייס בתוך מערכת התעופה הארצית. אולם, המתנגדים טוענים שעוד מוקדם מדי להצדיק תמיכה ממשלתית

ממשל טראמפ פועל לקדם חברות אמריקאיות המפתחות מוניות מעופפות, זאת מתוך תקווה להציג את הטכנולוגיה במהלך אולימפיאדת לוס אנג'לס שתתקיים ב-2028, כך לפי דיווח בוושינגטון פוסט.
הממשל פועל לקידום המטרה באמצעות צווים נשיאותיים ואיסוף מידע מואץ. המאמצים הללו מצטרפים לתוכנית פיילוט עליה הכריז בספטמבר שר התחבורה שון דאפי, שנועדה לבדוק דרכים להטמיע טכנולוגיות המשמשות לכלי טיס חשמלי להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL), וכן למטוסים היברידיים וחשמליים, בתוך מערכת התעופה הארצית. ניתן להגיש הצעות לתוכנית עד 19 בדצמבר, ובסופו של דבר ייבחרו לפחות חמישה פרוייקטים. היא תימשך שלוש שנים ותתחיל 90 יום לאחר הבחירה המתוכננת במרץ.
התוכנית הזו מבוססת על תוכנית קודמת להפעלת רחפנים שהושקה במהלך הכהונה הראשונה של דונלד טראמפ. המידע שייאסף מתוכנית הפיילוט יספק למשתתפים הצצה ראשונית על האופן בו כלי הטייס הללו פועלים בתנאים אמיתיים ואילו שינויים יש ליישם כדי לשלב אותם במערכות התחבורה הקיימות.
במשך עשורים הרעיון של רכב שיעוף מעל לפקקים נחשב היה לחלום בלבד. אולם, חברות כמו ארצ'ר אוויישן, ג'ובי אוויישן ו-BETA טכנולוג'יס, מפתחות כלי טייס המנוע על ידי סוללות שיכול להמריא ולנחות אנכית, והודיעו כבר כי יגישו מועמדות לתוכנית הממשלתית. במקביל, חברות כממו וויסק – חברת בת של בואינג – ורילייבל רובוטיקס עובדות על גרסאות שיכולות לפעול ללא טייס. החברות מושכות תשומת לב וגם השקעות. כך, BETA טכנולוג'יס גייסה יותר ממיליארד דולר כשהונפקה בחודש שעבר בבורסת ניו יורק.
אולם, על אף מיליוני דולרים בהשקעות לסקטור, עדיין נותרה השאלה האם החברות יעמדו בהבטחות שלהן. כך, תוכנית לשימוש במוניות מעופפות להטסת הצופים במהלך אולימפיאדת 2024 בפריז לא התרוממה בסופו של דבר, ומיזמים מתוקשרים נוספים קרסו.
בהתאם, התוכנית של הממשל האמריקאי לסייע לחברות בסקטור ספגה ביקורת, בטענה כי הטכנולוגיה נמצאת בשלב מוקדם מדי כדי להצדיק תמיכה ממשלתית. "מדובר בשימוש בכספי משלמי המסים על משהו שעדיין לא באמת קיים", הגיב הסנטור הרפובליקני סקוט פרי. "הסקטור הפרטי מוזמן לרדוף אחרי המיזמים האלה. אבל כמו שאני מבין את זה, הם לא יוכלו לגבור על הפיסיקה של מסוק מ-1960".
לעומת זאת, התומכים ביוזמה מדגישים את החשיבות הלאומית. לטענתם, מדובר בקרב על דומיננטיות בתעשיית התעופה העולמית. סין, למשל, כבר הסמיכה מונית אוויר מסחרית. לפיכך, בקונגרס האמריקאי נשמעים קולות הקוראים לנצל את החדשנות המקומית כדי לא להישאר מאחור. "או שנבחר לאמץ ולשחרר את החדשנות האמריקאית, או שניצמד לסטטוס קוו ונראה כיצד מדינות אחרות עוקפות אותנו בטכנולוגיות חדשות ומתפתחות", סיכם חבר הקונגרס טרוי נהלס.