סגור

גלובל־אי חתכה את תחזית ההכנסות השנתית - והמניה נפלה

חברת המסחר המקוון, שהגיעה בשיאה לשווי של יותר מ־10 מיליארד דולר, חתכה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ב־7% ובעקבותיה השלימה מנייתה צניחה של כמעט 80% מהשיא. בסיכום 2022, גלובל־אי צופה הכנסות של 403-383 מיליון דולר

חברת המסחר המקוון הישראלית גלובל־אי הצטרפה אתמול לגל האכזבות של משקיעי מניות הטכנולוגיה, לאחר שחתכה את תחזית ההכנסות השנתית. גלובל־אי - שמאפשרת לעסקים לעשות לוקליזציה של חנויות האונליין שלהם ובכך להקל על הרוכשים - אמנם הציגה רבעון ראשון של ביצועים יפים, אך התחזית של החברה הרבה פחות מעודדת.

גלובל־אי, שהגיעה בשיאה לשווי של יותר מ־10 מיליארד דולר, חתכה את תחזית ההכנסות השנתית בכ־7% - מה שגרר ירידה חדה במנייתה אתמול, שבשלב טרום המסחר הגיעה ליותר מ־20%. הירידה בלטה בעיקר לאור המגמה החיובית שאפיינה את תחילת המסחר בניו יורק. בעקבות הנפילה - שמשלימה צניחה של כמעט 80% מהשיא באוגוסט 2021 - גלובל־אי נסחרת כעת בשווי של כ־2.8 מיליארד דולר, נמוך בכ־22% משווייה בהנפקה הראשונה במאי 2021. הצלילה בעיקר בולטת מול שווי השיא שבו הספיקו בעלי המניות שלה לממש מניות במיליארד דולר בספטמבר 2021.
גלובל־אי צופה הכנסות של 403-383 מיליון דולר בסיכום 2022, לעומת התחזית הקודמת להכנסות של 421-411 מיליון דולר. זהו אמנם עדיין קצב צמיחה גבוה של כ־60% לעומת 2021, אך בשנה שעברה צמחה החברה ב־80% והתחזית הקודמת הניחה קצב צמיחה של כ־70%. בחברה הסבירו את התחזית החדשה בסביבה מאקרו־כלכלית מאתגרת, שמורגשת בשלב זה בעיקר באירופה, לצד השפעות של ירידה חדה בפעילות באוקראינה וברוסיה, שבהן החברה הפסיקה לפעול מאז תחילת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
אמיר שלכט מנכ"ל Global E כנס איקומרס
אמיר שלכט מנכ"ל Global E כנס איקומרס
מנכ"ל גלובל־אי אמיר שלכט
(צילום: רותם ברק)
אמיר שלכט, מנכ"ל גלובל־אי וממייסדיה, הדגיש בשיחה עם האנליסטים בעיקר את החולשה הנקודתית באירופה כתוצאה מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שהובילה לעליית מחירים חדה במוצרים רבים והקטינה את היקפי הצריכה באזור. ואולם, האנליסטים העלו תהיות לנוכח האפשרות של האטה גם בכלכלה האמריקאית וגם תהו לגבי היעדר השפעה מהותית יותר על המספרים בעקבות רכישת חברת FLOW בתחילת השנה תמורת חצי מיליארד דולר. בגלובל־אי הסבירו כי למרות הנמכת תחזית ההכנסות, החברה לא משנה את תחזית הרווח המתואם בעקבות התוכנית לנצל סינרגיה ממיזוג עם FLOW.
למרות הורדת תחזית ההכנסות, גלובל־אי צופה כי ה־EBITDA המתואם שלה יישאר כמו בתחזית הקודמת ברמה של 42-38 מיליון דולר. החברה צופה כי ברבעון השני הכנסותיה יגיעו ל-84.5-82.5 מיליון דולר, כלומר צמיחה גם מול הרבעון הראשון, אך הרווחיות תיפגע ותהיה ברמה של 3.8-2.8 מיליון דולר.
הרבעון הראשון של גלובל־אי דווקא תאם את הציפיות והציג צמיחה של 65% בהכנסות ל־76.3 מיליון דולר, אך ההפסד זינק ל־53.6 מיליון דולר כולל סעיפים חד־פעמיים. גם ה־EBITDA המתואם ירד ל־3.3 מיליון דולר, לעומת 5.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
גלובל־אי הונפקה בעיצומה של תקופת הקורונה ונסקה על כנפיה לאחר שהציגה מספרים פנומנליים עם מעבר העולם לרכישות אונליין. עם זאת, בחודשים האחרונים מתרבים האיתותים על כך שהמכירות בחנויות האונליין, שהגיעו לשיא היסטורי ברבעון השני של 2020, למעשה לא צמחו מאז כשיעור מסך המכירות הקמעונאיות בארה"ב.
עדות לכך ניתן היה למצוא השבוע גם בדו"חות של חברת WIX הישראלית, שציינה כי הטראפיק ירד בחנויות אונליין, ופחות חנויות חדשות נפתחות. המגמה כמובן אינה ייחודית לארה"ב, אלא מורגשת גם בישראל עם חזרה לחנויות פיזיות וירידה בהוצאה בחנויות אונליין, וחלק משיאיה מוסברים גם על ידי כסף שחילקו הממשלות במהלך המגפה ששימש לצריכה שוטפת.
המגמות שגלובל־אי חושפת בדו"חות הכספיים שלה אמנם לא פוגעות בה משמעותית בינתיים - שכן היא עדיין צומחת, מקטינה את התזרים השלילי מפעילות ל־7 מיליון דולר לעומת 20 מיליון דולר ברבעון המקביל, ועדיין מחזיקה בקופתה 278 מיליון דולר. עם זאת, אם שיעורי החדירה של קניות אונליין ימשיכו לדרוך במקום ברמות שאליהן הגיעו לפני שנתיים - הדבר יוביל לקושי להציג צמיחה מהירה לחברות שפועלות לא רק במסחר המקוון, אלא גם בגזרות נוספות שבהן פועלות חברות טכנולוגיה ישראליות רבות, כמו למשל בסליקת התשלומים בפינטק - תחום נוסף שפרח לאור הנסיקה בקניות המקוונות.