סגור
מוסף שבועי 28.3.19 קמפוס עליבאבא כניסה
קמפוס עליבאבא (צילום: בלומברג)

האמריקאיות מקנאות: דווקא השנה מניות הטכנולוגיה הסיניות שבו לאופנה בוול סטריט

שנת 2021 היתה רעה במיוחד לחברות הטכנולוגיה הסיניות שנסחרות בבורסות ניו יורק, כשעליבאבא מחקה מחצית מהשווי, בעוד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות כמו אפל זינקו לשיא; ודווקא בשנת 2022 הדובית התהפכו היוצרות, ויש לכך סיבות

עליבאבא, ענקית הסחר המקוון ששווייה עומד עתה על 333 מיליארד דולר, וחברות טכנולוגיה סיניות אחרות עוקפות השנה את מדד S&P 500 ואת מדד נאסד"ק 100, שם נמצאות גם האמריקאיות אפל, גוגל, טסלה, אמזון, מטא ומיקרוסופט.
אשתקד נמחקה כמעט מחצית משווי עליבאבא, כשברקע הלחץ הרגולטורי מביג'יינג ומארצות הברית, שהשפיעו על המניה גם בניו יורק וגם בבורסת הונג קונג. בארצות הברית ה-SEC (רשות ני"ע) איימה למחוק חלק ממניות הטכנולוגיה הסיניות מהמסחר בבורסות ניו יורק, ומדד הטכנולוגיה של האנג סנג בהונג קונג נפל אשתקד ב-32%.
מנגד, 2021 היתה שנת שיא למניות האמריקאיות שהרימו את מדד S&P 500 ב-27% לשיא ואת נאסד"ק ב-21%, אף הוא לשיא. אפל זינקה אשתקד ב-33% וגוגל טסה ב-65%.
אז מה קורה ב-2022? מעט מניות טכנולוגיה אמריקאיות חוות שנה מוצלחת בשוק דובי (נופל ב-20% ויותר מאז השיא האחרון שלו). ברקע, החשש למיתון במשק האמריקאי בעקבות שיא אינפלציוני של יותר מ-40 שנה, שמוביל להעלאות ריבית חדות מצד הבנק המרכזי הפדרל ריזרב.
תשואות האג"ח האמריקאיות מזנקות בשל העלאות הריבית, ויחד עם החשש מהאטה כלכלית המשקיעים נסוגים ממניות הטכנולוגיה האמריקאיות שנחשבות לנכסים מסוכנים ומנופחים, לפחות בעיני חלקם.
אך הירידות החדות השנה אצל הטכנולוגיות האמריקאיות לא גררו אחריהן את הסיניות בסקטור שנסחרות בניו יורק. עליבאבא מטפסת השנה ב-3%, JD.com נחתכת ב-10%, ומדד מניות הטכנולוגיה בהונג קונג נסוג ב-15%, פחות מאשר מקבילו בוול סטריט. לשם השוואה, מניית אפל נופלת השנה ב-20%, גוגל נחתכת ב-19%, מדד S&P 500 צולל ב-19% (אחרי שכבר ירד ביותר מ-20% ולעת עתה נחלץ משוק דובי), ונאסד"ק רושם את הירידה החדה ביותר – נופל ב-27% מתחילת 2022.
גם היום רושמות הסיניות עליות חזקות יותר מהאמריקאיות – עליבאבא עולה ב-1.9%, בעוד אפל מטפסת ב-0.7% (מוקדם יותר אף רשמה ירידה של 1%).
האם תימשך המגמה הזו גם בהמשך המחצית השנייה של השנה, שבה המניות הסיניות מציגות הופעה טובה יותר? התשובה היא כן, אם שואלים את ראש חטיבת ההשקעות בבנק UBS השוויצרי, Mark Haefele.
לדבריו, "למרות השנה המוצלחת של הסיניות יחסית לאמריקאיות, אנו בבנק צופים שהמגמה הזו תימשך". בבנק ההשקעות סבורים כי האינפלציה לא מהווה בעיה בסין כפי שהיא מהווה בארצות הברית – שחווה כאמור שיא אינפלציוני של יותר מ-40 שנה.
בעוד הבנק המרכזי בארצות הברית נמצא תחת לחץ אדיר למתן את האינפלציה באמצעות העלאת ריבית חדה, "לסין יש מרחב נשימה בנושא זה", הוסיף Haefele. "האינפלציה הנמוכה יחסית בסין, לצד השיפור בבעיות שרשרת האספקה והורדת הלחץ הרגולטורי מהחברות הסיניות שנסחרות בארצות הברית – כל אלה משפרים את מצבן של המניות הסיניות".
נזכיר כי באמצע חודש מרץ הוציאה בייג'ינג הודעה מרגיעה אחרי חשש כבד כי המניות הסיניות בדרך להימחק מארצות הברית. סגן הנשיא ליו הא (Liu He) אמר כי הרשויות עובדות בשיתוף פעולה עם הרגולטורים בארצות הברית בכל הנוגע לחברות הסיניות הרשומות למסחר בניו יורק, שיאפשר יציבות והמשך רישום של מניות סיניות. בהודעה אף צוין כי הרשויות יפעלו לשמירה על יציבות בבורסה בהונג קונג ובשוק הנדל"ן.
עוד ציין Haefele כי "הנפילה אשתקד במניות הסיניות הביאה למחיר נמוך שקורץ למשקיעים, לעומת מניות הטכנולוגיה האמריקאיות שזינקו לשיא, ועל כן אנו בבנק צופים כי יש מקום גם בחודשים הקרובים להמשך צמצום הפערים משנה שעברה".
אך לא הכל דבש כשהאיום מהמכבש הרגולטורי מבייג'ינג תמיד מרחף מעל, לצד הסגרים ככל שהמגפה נמשכת ופוגעת בצמיחה הכלכלית. "אנו לא שוללים תנודתיות במניות הסיניות במהלך סגרים, כמו גם כשמופיעות כותרות על איום מצד ארצות הברית למחוק את הסיניות מוול סטריט", הוסיף Haefele.