סגור
מימין הראל שפירא ו ישראל שפירא מ בעלי קבוצת שפיר

בלעדי
פז נפרדת מבית הזיקוק ושפיר תהפוך לבעלת המניות הגדולה

שפיר של האחים שפירא תשקיע בבית הזיקוק של פז באשדוד כ־250 מיליון שקל לפי שווי של 1.65 מיליארד שקל אחרי הכסף, שיקנו לה 15% מהמניות ואופציה לרכישת 50% נוספים. פז תקבל את כל החוב של בית הזיקוק כלפיה, ובמקביל תחלק את מניותיו כדיבידנד בעין

חברת האנרגיה והקמעונאות פז מפתיעה את השוק ומכניסה את שפיר כמשקיעה בבית הזיקוק שלה, רגע לפני פיצולו. ל"כלכליסט" נודע כי שפיר צפויה להשקיע בבית הזיקוק כרבע מיליארד שקל ולהפוך לבעלת המניות הגדולה בבית הזיקוק, מיד לאחר פיצולו מפז והנפקתו בבורסה בת"א.
הפיצול מפז שעליו מדברים בחברה כבר כמה שנים נועד למקד את החברה באסטרטגיה החדשה של ריטייל (בתחומי המזון, הנוחות והאנרגיה לתחבורה ולבית) ולצמצם את היקף פעילותה בעולם הדלקים הפוסיליים תוך הקטנת המינוף שלה.
פז התקשתה לאורך השנים למכור את בית הזיקוק בשל מגבלות רגולטוריות ומשפטיות כבדות. החברה הכריזה לפני כשנה כי במקום מכירה היא תחלק את בית הזיקוק כדיבדנד בעין ותנפיקו בבורסה. בשוק ההון הביעו סקפטיות סביב ההצהרות האלה נוכח הקשיים ביישום מהלך מורכב שכזה.
העסקה עם שפיר היא בגדר הפתעה עבור השוק, שכן נדמה שהוא איבד אמון בכך שפז תצליח להוציא את המהלך לפועל. משום כך, מדובר בחדשות טובות לפז ולבעלי המניות שלה, שכן בית הזיקוק הוא משקולת גדולה על גבה. כעת יוצא הפיצול לדרך ובנוסף מבצעת פז את העסקה עם שפיר. מדובר בעסקה מורכבת מאוד שמתבצעת בתום מו"מ שהתקיים עם כמה גופים, ובהם אדלטק. בשלב מסוים שפיר דווקא נסוגה מהמו"מ, אך בסופו של דבר חזרה לנהל מגעים ולקחה את העסקה.
על פי ההסכם, קבוצת שפיר תזרים לבית הזיקוק כ־250 מיליון שקל בתמורה להקצאת 15% ממניות בית הזיקוק. שפיר תקבל גם אופציות להשתלטות בהמשך על בית הזיקוק. האופציה העיקרית היא לחמש שנים לרכישת 50% נוספים תמורת השקעה של 1.65 מיליארד שקל, שווי בית הזיקוק לאחר הרכישה הראשונית.
לאחר ההזרמה של רבע מיליארד השקלים, יישארו 5% ממניות בית הזיקוק בידי פז, ו־80% מהמניות יחולקו כדיבידנד בעין באופן יחסי לבעלי מניות פז הנוכחיים, ויחלו להיסחר בנפרד בבורסה. העסקה עצמה כפופה, בין היתר, לאישור האסיפה הכללית של פז, רשות התחרות, רשות החשמל והגופים המממנים של פז.
את העסקה הובילו האחים שפירא, בעלי השליטה בקבוצת שפיר. מצד פז העסקה נוהלה על ידי יו"ר החברה הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן, לצד יו"ר בית הזיקוק בחודשים האחרונים הדירקטור אריק שור והמנכ"ל עמית כרמל. עו"ד דוד שפירא ממשרד יגאל ארנון-תדמור לוי ייצג את שפיר, וד"ר אמיר שוויצקי ממשרד בן צור ייצג את פז. אגב, בית הזיקוק עבר באחרונה שיפוץ מסיבי אשר הסתיים בהצלחה בלוחות הזמנים שנקבעו.
אחת הנקודות הדרמטיות בהסכם מבחינת פז היא העובדה שבית הזיקוק יפרע את חובותיו לפז בהיקף של כ־1.4 מיליארד שקל, וכתוצאה מכך צפוי החוב נטו של פז לרדת בהיקף של 1.2-1 מיליארד שקל - מה שצפוי להביא לחיסכון של עשרות מיליונים בשנה בהוצאות המימון של פז. מדובר בסעיף דרמטי במיוחד נוכח העובדה שבשוק התייחסו לחוב זה או לחלקו כחוב אבוד לכאורה. העסקה עם שפיר, אחת מהקבוצות העסקיות האיתנות בישראל, משפרת מן הסתם את יכולתו של בית הזיקוק להעמיד מימון לעצמו ולהשיב את החוב לפז.
מלבד 15% מהמניות, שפיר תקבל כאמור גם אופציות להשתלט בהמשך על בית הזיקוק. סביר להניח שלשפיר יהיה לא קל להשתלט על בית הזיקוק בשל האתגרים הרגולטוריים הכבדים שכרוכים בהשתלטות כזו. שפיר תצטרך, בין היתר, לקבל היתר שליטה מהמדינה, אשר כרוך בבדיקות רגולטוריות כבדות מאחר שבית הזיקוק נחשב נכס חיוני של המדינה ולאור חוק הריכוזיות.
עד שתחליט שפיר אם לנסות להשתלט על בית הזיקוק - ניסיון שכאמור יהיה קשה לצלוח בכל מקרה - היא תיקח חלק פעיל בייעוץ לבית הזיקוק באמצעות הסכם שלפיו תעניק שפיר שירותי ייעוץ בתשלום. זוהי בשורה לבעלי המניות של פז שחלקם הביעו חשש מכך שפז "תזרוק" את בית הזיקוק במסגרת הפיצול ללא משקיע אסטרטגי ועם קופת מזומנים קטנה.
ביום שאחרי העסקה תיראה פז אחרת לגמרי. בית הזיקוק היה נכס תנודתי שיכול היה להרוויח סכום גבוה, כמו השנה, אך גם להפסיד סכומי עתק כמו בשנים עבורו. פז תהפוך לחברה ממוקדמת קמעונאות, אנרגיה ומזון לאחר הרכישות של סופר יודה ופרשמרקט, אשר לצד רשת yellow הפכו את פז לאחת משחקניות הקמעונאות הגדולות בישראל.
בית הזיקוק הכביד עד היום על מי שביקש להשתלט על פז, שהיא חברה ללא גרעין שליטה מאז שבעל השליטה הקודם, צדיק בינו, פיזר את מניות השליטה שלו בבורסה. כעת, לאחר השלמת העסקה שצפויה בתוך כמה חודשים, עשויה פז להיות יעד אטרקטיבי להשתלטות של בעלי הון שונים.
אחת השאלות המעניינות העולות מהעסקה היא מה מחפשת שפיר בבית הזיקוק של פז באשדוד. שפיר היא אחת מהקבוצות העסקיות החזקות בישראל, ופועלת בתחומי התעשייה לענף הבנייה, התשתיות, הזכיינות וייזום נדל"ן. במחצית הראשונה של השנה רשמה שפיר הכנסות של 1.9 מיליארד שקל ורווח נקי מיוחס לבעלי המניות של 170 מיליון שקל.
האחים שפירא, בעלי השליטה בשפיר, נחשבים לאנשי עסקים ביצועיסטים שיודעים לבצע ולהשביח פרויקטים. ניתן להניח שהחלטתם להשקיע בבית הזיקוק באשדוד נשענת על אסטרטגיה מעמיקה ואמונה שהם יכולים להשביח את בית הזיקוק, דבר שיכול להשיא ערך לבעלי המניות של פז, שיחזיקו בקרוב במניות נפרדות של בית הזיקוק.
שפיר צפויה לשפר את מבנה העלויות של בית הזיקוק ולהתמקד בפרויקטים רווחיים. ייתכן מאוד כי האחים שפירא רואים לנגד עיניהם גם פוטנציאל לגיוון הפורטפוליו העסקי שלהם לפרויקטים כגון הרחבת תחנת הכוח שפועלת כיום בבית הזיקוק, כניסה לעולמות הגז הטבעי ולעולמות האנרגיות המתחדשות, מיחזור, הפיכת חלק מהשטח במקום למרכז לוגיסטי (בית הזיקוק שוכן בקרבה לנמל אשדוד) ועוד. ייתכן שהאחים שפירא ינסו להגדיל את פעילותם גם בתחום ההתפלה.
בית הזיקוק שוכן כאמור קרוב לחוף הים, ובשנה שעברה זכתה שפיר, יחד עם חברה־בת של קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל, במכרז של המדינה לרכישת מתקן ההתפלה באשדוד. ייתכן ובשפיר רואים סינרגיה בין בית הזיקוק למתקן ההתפלה, שנמצאים במרחק לא רב אחד מהשני. ההיסטוריה של האחים שפירא מראה שההשקעות שלהם מבוצעות תוך הבנה עמוקה ותוכנית אסטרטגית להשבחה והעלאת ערך משמעותית.
הבוקר אישרו שפיר ופז בדיווחים לבורסה את החשיפה בכלכליסט על העסקה בניהן. בין היתר דיווחו הצדדים על הסכם דלקים ותזקיקים שסוכם בניהן במסגרת העסקה וכן על הסכם שכירות על שטח שבית הזיקוק תשכיר לשפיר.
פז צפויה לרשום בדוחות הרבעון השלישי שלה הפסד חד פעמי של 79 מיליון שקל כתוצאה מהעסקה. מדובר על הפסד של כ-204 מיליון שקל כתוצאה מהפער בין שווי העסקה לשווי בית הזיקוק בספרי פז, הפסד זה יקוזז ממגן מס של 125 מיליון שקל. רעיון הפיצול הועלה במקור ע"י יו"ר פז לשעבר אברהם ביגר.