סגור
שקל שקלים בנק מזומן שטרות דולר

הדולר חוצה את ה-3.72 שקלים; "נמשיך לראות תנודתיות במט"ח"

במקביל להתחזקות הדולר בעולם, לאחר נתוני המקרו החלשים מסין: המטבע האמריקאי מטפס ביותר מ-1% מול השקל, היורו מתחזק בשיעור דומה לרמה של 4.07 שקלים; בשווקים הגלובליים - הדולר אינדקס מתחזק ב-0.7%, היורו נחלש ביותר מ-0.5% מול הדולר

הדולר מתחזק הבוקר (ג') ברקע נתוני סחר חלשים בסין והודעה של מודי'ס על הורדת דירוג של 10 בנקים אמריקאים קטנים - זאת לצד הכנסה של שורת בנקים בינוניים לאופק דירוג שלילי.
בשוק המט"ח המקומי נסחר הדולר ב-3.72 שקלים - לאחר ששערו היציג עלה ב-0.6%, המשיך הדולר לעלות בעוד 0.6% ובסך הכל ביותר מ-1%. היורו נסחר ב-4.06 שקלים - לאחר ששערו היציג עלה ב-0.4%, המשיך היורו לעלות בעוד כ-0.5%.
בשווקים הבינלאומיים נחלש היורו ב-0.6% מול מקבילו האמריקאי ונסחר ב-1.094 דולר ליורו. הדולר אינדקס (מול סל המטבעות) מזנק ב-0.6% ל-102.70 נקודות.
"בנקים רבים הציגו עלייה בלחצים על שורת הרווח בדוחות הרבעון השני, ואלה יפחיתו את היכולת שלהם להגדיל את ההון. וזה כאשר באופק מיתון רך, שיגיע בתחילת 2024. האיכות של הנכסים המוחזקים צפויה לרדת מהרמות הסולידיות שלהם כיום, והסיכון גבוה במיוחד בכמה מהבנקים המסחריים עם פורטפוליו של נדל"ן", נאמר בהודעת מודי'ס.
"פיחות השקל היום הוא כנגד הדולר וקצת פחות מכך כנגד היורו. הפיחות אינו חורג מהתנודתיות היומית שהורגלנו אליה בשבועות האחרונים", אמר ל"כלכליסט" רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות.
"להערכתי, הפיחות משקף במישור המקומי המשך המתנה דרוכה להתפתחויות בתחום החקיקה המשפטית בכלל ולדיונים בספטמבר בבג"ץ על חוקי צמצום עילת הסבירות והנבצרות בפרט. כמו כן משקף המתנה לדוח של פיץ' על המשק, כשלאחר הורדת הדירוג על החוב של ארה"ב גובר החשש כי החברה תנקוט קו תקיף גם כלפינו.
"אמנם תחזית הדירוג שלנו אצל פיץ' יציבה, אך לנוכח שלל אזהרות וביקורת מצד בתי השקעות וחברות הדירוג האחרות, השוק מכין את עצמו לכל תרחיש".
מנחם הוסיף כי גם למצב הביטחוני הרגיש יש השפעה על המסחר במטבע הישראלי, וכך גם להערכות בקרב מומחים כי המתיחות תישאר גבוהה.
"זה זמן ששער השקל-דולר נע בתחום רחב למדי של 3.55 – 3.75 שקלים. ראוי להתייחס לתנודות יומיות בפרספקטיבה זו", אמר.
"הנקודה החשובה היא ששער השקל כנגד הדולר כיום נמצא עמוק בתוך התחום שבנק ישראל מזהה כפיחות יתר של המטבע וכגורם אינפלציוני.
"חלק מהפיחות היום עשוי לנבוע גם מעלייה של שנאת הסיכון הגלובלית עקב הנתונים החלשים מסין והודעה של מודי'ס על הורדת דירוג של מספר בנקים בארצות הברית. מסיבה זו הפיחות של השקל כנגד הדולר, המהווה מטבע חוף מבטחים בתקופות כאלו, מעט גבוה יותר.
"במבט להמשך, נמשיך לראות תנודות יומיות גבוהות יחסית בהתאם להתפתחויות המקומיות, עם הפוגות ביניהן. פריצה משמעותית של הטווח שציינתי קודם נראית כרגע תרחיש משני, כל עוד אין התבהרות לכאן (פשרות) או לכאן (המשך חקיקות)".