סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
דולרים (צילום: רויטרס)

נסיגה בדולר בשוקי המט"ח הגלובאליים; מאבד גובה גם בישראל - נסחר ב-3.66 שקלים

לאחר נתוני אינפלציה מעודדים בארה"ב, שמקרבים אולי שינוי במדיניות ההידוק של הפד, היורו עולה ב-1.1% מול הדולר, נסחר ב-1.11 דולר ליורו; בשוק המקומי: הדולר נחלש ב-0.5% מול השקל, היורו מתחזק ב-0.4%

נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב גוררים ירידה חזקה בדולר, שמשליכה גם על שוק המט"ח המקומי. הדולר נחלש ב-0.5% מול השקל ונסחר ב-3.65 שקלים (לאחר שמוקדם יותר רשם שערו היציג ירידה חזקה של 1.2% ל-3.665 שקלים). היורו לעומת זאת עולה ב-0.4% ל-4.05 שקלים (מוקדם יותר נרשמה ירידה של 1.1% בשערו היציג של היורו, ל-4.04 שקלים).
האינפלציה בארה"ב עלתה בשיעור נמוך מהצפוי בחודש יוני. מדד המחירים לצרכן טיפס ב-3% בחודש יוני בחישוב שנתי, אחרי אינפלציה של 4% שנרשמה במאי ובשעה שציפיות האנליסטים עמדו על פלוס 3.1%.
הירידה בקצב האינפלציה צפויה להוביל בסופו של דבר לסיום מהלך העלאות הריבית של הפד - התפתחות שיכולה להוביל לחולשה בדולר. התגובה במט"ח - היורו מזנק ב-1% מול הדולר, ונסחר ב-1.11 דולר ליורו.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "למרות האירועים הגדולים של השבוע, שכללו את הודעת הריבית והתחזית הכלכלית של בנק ישראל, את דברי האזהרה החוזרים של הנגיד אודות השפעת חקיקה משפטית נטולת הסכמה רחבה על המשק, וכמובן את העברת חוק צמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה, השקל בקושי זז כנגד הדולר וביממה האחרונה אף התחזק מולו.
"נזכיר כי השבוע עוד לא הסתיים וביום שישי יפורסם גם מדד המחירים לצרכן בארץ, אבל עד כה ניתן לספק ליציבות היחסית של השקל מספר הסברים: ראשית, הדולר נחלש כנגד האירו בעולם. לראיה התחזקות השקל כנגד האירו הייתה פחותה יותר. נצטרך להמתין למדד המחירים לצרכן אחר הצהריים בארצות הברית כדי לראות אם התמונה תשתנה ויש לציין כי בעוד שבועיים הודעת ריבית בארצות הברית. יש סימני שאלה האם הריבית תעלה שם פעם נוספת וככל שנתקרב ליום ההחלטה, התנודתיות סביב הדולר בשוקי העולם עשויה לגדול ולהשליך גם על השקל.
"שנית, הנגיד אמר בדבריו בתדרוך העיתונאים בשולי הודעת הריבית כי יש סימנים להתמתנות האינפלציה. הוא אמנם סייג זאת בכך שאם הסימנים הללו לא יימשכו הריבית עוד תעלה – אך השוק אהב את המסר הזה. גם מסר נוסף של בנק ישראל פעל להרגעת הרוחות – התחזית שלו שהגירעון בתקציב המדינה יהיה נמוך גם השנה וגם בשנה הבאה. אלו הן בשורות טובות מבחינת סוכנויות דירוג האשראי למשל וגורם שיכול לעכב החלטות על הורדת אופק דירוג האשראי של המשק, למשל בתגובה להסלמה אפשרית במישור החקיקתי – מחאתי. חברות דירוג האשראי מחזיקות מאוד מנתוני גירעון וחוב חיוביים.
"שלישית, לאחר שעברה ההצעה לצמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה, יש שיח וגם לחץ בינ"ל לנטילת פסק זמן, ריכוך וחזרה להידברות לקראת הקריאה השנייה והשלישית. מן הסתם השוק מקבל זאת בברכה מקווה שכך יקרה והדבר ניכר לא רק בשוק המט"ח אלא גם בעליות הנאות בשוק המניות. זו נקודה חשובה מאוד להמשך.

1 צפייה בגלריה
רונן מנחם כלכלן ראשי בנק מזרחי טפחות 2021
רונן מנחם כלכלן ראשי בנק מזרחי טפחות 2021
רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות
(בנק מזרחי טפחות )

"אך את האמור לעיל יש לסייג. תחילה, בניגוד לאירועים קודמים מהזמן האחרון, לא ראינו חזרה מהירה של השקל לאזור ה-3.55 כנגד הדולר. אנחנו עדיין בטריטוריה שלפי בנק ישראל מייצגת פיחות עודף של השקל באזור 10% והשפעה של אחוז פלוס על קצב האינפלציה. שנית, שוק המט"ח עלול להגיב בעוצמה אם יתברר כי המסלול החקיקתי מתקדם כפי שהוא, ללא שיח והידברות וללא השפעה של הקריאות מחו"ל להידברות. כלומר, גם אם הימים האחרונים שקטים, יחסית, אין להקיש מכך כהוא זה לגבי ההמשך. ובכלל, במציאות הנוכחית כדאי להסתכל על שוק המט"ח לתקופות קצת יותר ארוכות ולא להשליך מרגיעה/או תנודתיות קצרת טווח לגבי ההמשך".
בשוק המט"ח העולמי: הין היפני בשיא של חודש מול הדולר, מתחת ל-140 ין לדולר. "הסיכויים למיתון עולמי הולכים וגוברים", כך לדברי Viraj Patel אסטרטג ב-Vanda Research שסבור כי המטבע היפני עשוי לזנק בעוד 20% מול מקבילו האמריקאי אם הכלכלה העולמית תיכנס למיתון.
מנחם התייחס גם לעלייה בין היפני: "התחזקות היין מול הדולר מתחילת החודש ובפרט בשבוע האחרון נראית מפתיעה, לכאורה. זאת משום שבארה"ב מדובר דווקא על אפשרות שהריבית תעלה, מה שאמור לחזק את הדולר. אלא שגם ביפן קורים דברים. לאחרונה פורסם שם שהאינפלציה הבסיסית בחודש מאי עמדה על 3.2%. היא אמנם ירדה קצת מהחודש הקודם, אבל עדיין גבוהה מהתחזית שהייתה ובטח שגבוהה מהיעד של 2%.
"יפן לא מורגלת באינפלציה כה גבוהה (בטח כשאצל השכנה סין האינפלציה ירדה לאפס והריבית שם יורדת). לכן ככל שעובר הזמן בשוק מבינים שהמדיניות האולטרה-מרחיבה ביפן לא תוכל להימשך. מדובר גם בריבית שלילית של מינוס 0.1 אחוז וגם בזה שהבנק המרכזי של יפן קונה כל כמות של איגרת חוב ממשלתית ל-10 שנים שצריך כדי לשמור שהריבית שלה תעמוד על הטווח שבין 0.5%- לבין 0.5%.
"הבנק יכול להודיע על העלאת הריבית, לזנוח את מדיניות הרכישות או להגדיל את תחום הניוד סביב ה-0%. בכל המקרים הללו זה יכול לצמצם את כמות הכסף בשוק המקומי ולחזק את היין. ולמה שזה יקרה בקרוב? כי נתונים על התפוקה, השכר וכדומה מראים על התאוששות של הפעילות הכלכלית במדינה. ב-27/7 יודיע הבנק המרכזי של יפן את החלטתו. תחת הנגיד שמונה לאחרונה, יהיה לו קל יותר לקבל החלטה על הפחתה של ההרחבה המוניטרית והנתונים הכלכליים מחזקים זאת.
"בהודעותיו האחרונות אומנם הריבית לא השתנתה, אך הבנק נתן להבין כי הוא בוחן זאת וישים לב במיוחד האם האינפלציה הגבוהה עומדת להימשך אל תוך 2024, בדומה למה שקורה בעולם. ככל שהחלטת הריבית תתקרב, ייתכן כי נראה התחזקות נוספת של היין בהתאם למגמות האלו".