סגור

בלעדי לכלכליסט
פורטיסימו על סף רכישת מחצית מחברת רניום לציוד רפואי ב-275 מיליון שקל

הקרן שבניהול יובל כהן לקראת כניסה להשקעה בחברה, המפיצה ציוד למעבדות של חברות בינלאומיות. פורטיסימו תרכוש את המניות מידי הבעלים דרור ישראלי, שיבצע בכך אקזיט משמעותי. לחברה היו מתעניינים נוספים, בהן קרן פימי של ישי דוידי

עסקה גדולה לקרן פורטיסימו. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן על סף חתימת עסקה לרכישת מחצית ממניותיה של חברת רניום לציוד רפואי מידי הבעלים דרור ישראלי תמורת 300-250 מיליון שקל.
ככל הנראה, חלק גדול מסכום ההשקעה ינותב החוצה, כלומר לישראלי עצמו, שיבצע בכך אקזיט משמעותי. בשנת 2015 מכר ישראלי 30% ממניות החברה לידי קרן שמרוק, זרוע ההשקעות של משפחת דיסני, תמורת עשרות מיליוני שקלים, אבל רכש אותן חזרה כעבור שנים ספורות.

2 צפייה בגלריה
יובל כהן מנהל קרן ה השקעות פורטיסימו ועידת כחול לבן
יובל כהן מנהל קרן ה השקעות פורטיסימו ועידת כחול לבן
יובל כהן מנהל קרן ההשקעות פורטיסימו
(צילום: אוראל כהן)

בחברה התעניינו קרנות נוספות, בהן קרן פימי של ישי דוידי, המחזיקה כמה חברות בתחום המכשור הרפואי ובראשן סימליוויה, טבע מיגדה לשעבר.

הלקוחות: מהטכניון ומכון ויצמן ועד צה"ל והמשטרה
רניום (rhenium) שהוקמה ב־1994 ושהמטה שלה ממוקם במרכז התעשייה של מודיעין, היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום שיווק ציוד הקשור בבדיקות מעבדה למעבדות פרטיות, קופות חולים ובתי חולים.
החברה עוסקת בהפצת ציוד למעבדות של גופים שפועלים בתחומי מדעי החיים, והיא אחת המפיצות הגדולות בארץ של ציוד למעבדות של חברות בינלאומיות. היא מספקת תמיכה ושירותים למעבדות אקדמיות, פורנזיות וביולוגיות, כמו גם לחברות מסחריות בתחומי הביולוגיה המולקולרית, ביוטכנולוגיה, דיאגונסטיקה ורפואה מותאמת אישית. תחום זה קיבל דחיפה משיתוף פעולה של רניום עם טבע, שהחל ב־2016. שתי החברות הקימו אז את חברת רניום מדיקל, כתוצאה ממיזוג בין חברה־בת של רניום לחטיבת הדיאגונסטיקה של טבע מדיקל, חברה־בת של טבע המתמחה בתחום הדיאגנוסטיקה - מכשור לניתוח בדיקות דם, שתן וכימיה.
2 צפייה בגלריה
אינפו השנה הפעלתנית של פורטיסימו
אינפו השנה הפעלתנית של פורטיסימו
אינפו השנה הפעלתנית של פורטיסימו

בשנת 2019 רכשה רניום מטבע תמורת עשרות מיליוני שקלים את חברת אונקוטסט. זו הוקמה על ידי ד"ר ליאון ששון גוטמן, והיא משווקת בישראל בדיקות מעבדה מכל העולם למיפוי גידולים סרטניים והתאמת טיפולים וניסויים קליניים ספציפית. אונקוטסט הוקמה ב־1998, והיתה חלוצת שוק הבדיקות הגנטיות לסרטן בישראל.
רניום מייצגת בבלעדיות חברות זרות מתחום מדעי החיים, ואלה כוללות את Life Technologies, Beckman Coulter ו־Leica. אחת החברות שרניום מייצגת בישראל היא SD Biosensor, אשר מייצרת בדיקות מהירות לגילוי נגיף הקורונה.
רניום שואפת להיות one stop shop עבור הלקוחות שלה. כלומר, היא מספקת את הציוד הנדרש, מייצרת את הפתרונות הדרושים לכל לקוח ומספקת שירותי הדרכה באמצעות אנשיה במעבדות של הגופים עצמם, כולל ליווי של האנליזות. החברה מעסיקה 150 עובדים, רובם בעלי תארים מתקדמים והכשרה בביולוגיה או כימיה.
על לקוחות החברה נמנים מרבית מוסדות המחקר האקדמיים בישראל — הטכניון בחיפה, אוניברסיטת תל אביב, מכון ויצמן ברחובות, האוניברסיטה העברית בירושלים, אונבירסיטת בן־גוריון בבאר שבע; בתי חולים ציבוריים ופרטיים, וחברות מסחריות, החל מסטארט־אפים קטנים ועד לתאגידי ענק, חלקם נסחרים בבורסה. מדובר על חברות מתחומי הפארמה, הביוטכנולוגיה, מזון וסביבה. כמו כן נמנים צה"ל ומשטרת ישראל עם לקוחותיה.
פורטיסימו: הקרן האחרונה מגיעה ל־620 מיליון דולר
פורטסימו היא קרן השקעות בהובלת יובל כהן. הקרן הוקמה ב־2004 ומנהלת כיום חמש קרנות בהיקף של 1.6 מיליארד דולר. הקרן האחרונה, החמישית של פורטיסימו, גויסה בתחילת 2020 והיא מגיעה ל־660 מיליון דולר. במהלך השנים ביצעה הקרן כ־50 השקעות ורכישות, הבולטות שבהן הן בחברות סודהסטרים, קורנית, פריוריטי, קרדו, אינקרדיבילד, דיפטק, טוטנאור, סוגת וטלרד.
הרכישה הגדולה האחרונה שביצעה פורטיסימו היתה של חברת קרמר אלקטרוניקה, שהוקמה לפני 40 שנה. היא פועלת מירושלים ומעסיקה כ־400 עובדים. החברה מספקת פתרונות ניהול ובקרה של תשתיות וידיאו וסאונד ליישומים עסקיים כמו חדרי ישיבות ופגישות, לניהול אולפני הקלטה ושידור קול, למוסדות חינוך, לגופים פיננסיים ובורסות מסחר במניות ולמגזר הממשלתי.
העסקה האחרונה מול רניום התגבשה בליווי יואב בן שעיה, מנהל הבנקאות להשקעות של פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג.