סגור

כלכליסט-טק
מטא הופכת ללא רלוונטית: הנפילה במניה אינה תגובה קיצונית, אלא מאוחרת

מספרים שמציגים צניחה במשתמשים הפעילים היומיים, מצביעים על כך שייתכן והפלטפורמה מיצתה את יכולות הצמיחה שלה; לא משנה כמה אלמנטים היא העתיקה מטיקטוק, סנאפצ'אט או טלגרם, אוכלוסיית המשתמשים של מטא ממשיכה להזדקן וכעת גם ממש להצטמק

מטא בומר: לא דיבור שנאה, תפוצתם של חדשות מזויפות, מאבק במידע מטעה או הפרות פרטיות. לא אינספור תביעות וקנסות של רגולטורים ברחבי העולם על פעילות אנטי תחרותית, או שאלות על שקיפות. דבר לא הצליח לעצור את מניית פייסבוק, רק היא את עצמה. חוסר היכולת שלה לחדש ולהמשיך להיות רלוונטית עם חילופי דורות.


בדו"חות הכספיים של פייסבוק פרסמה החברה נתון שבכל 18 שנות קיומה מעולם לא הציגה: ירידה בכחצי מיליון משתמשים יומיים בשלושת החודשים האחרונים של 2021. מחיר מניית החברה צנח ביותר מ-20% במסחר המאוחר ומחק כ-200 מיליארד דולר בשווי החברה. צמיחת המשתמשים של פייסבוק נעצרה בארה"ב ובאירופה בשנים האחרונות, אך החברה פיצתה על כך על ידי הוספת משתמשים בשאר הטריטוריות בעולם. מספרים שמציגים צניחה במשתמשים הפעילים היומיים באפליקציית פייסבוק, מצביעים על כך שייתכן ופייסבוק מיצתה את יכולות הצמיחה שלה.

1 צפייה בגלריה
לוגו שלט מטא פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
לוגו שלט מטא פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
לוגו שלט של מטא פייסבוק במנלו פארק קליפורניה
(צילום: בלומברג)

התגובה של השוק אולי נראית קיצונית, הרי מדובר בנפילה מזערית של חצי מיליון משתמשים ל-1.929 מיליארד משתמשים, מה שמותיר את פייסבוק עדיין הפלטפורמה החברתית הגדולה בעולם - כמעט פי שתיים מהמתחרה הכי גדולה שלה אינסטגרם (שגם שייכת לאותה חברה אם). כל זאת מבלי בכלל להזכיר שהנפילה הזו במשתמשים כלל אינה משתקפת ברווחיות של החברה, שנותרת עדיין רווחית בטירוף, עם רווח של כ-40 מיליארד דולר בשנה החולפת. ובכל זאת, הנפילה הגדולה במחיר המניה אינה תגובת משקיעים קיצונית, מה שהיא כן - זו תגובה מאוחרת.
אף שזו הפעם הראשונה שפייסבוק מציגה נתון זה, המגמה הייתה ידועה לפחות מאז אוקטובר. אז העובדת לשעבר של פייסבוק פרנסיס הוגן, שהפכה מפורסמת אחרי שהדליפה לתקשורת אלפי מסמכים פנימיים, הגישה תלונה רשמית לרשות ני"ע נגד פייסבוק על הונאת משקיעים. "במהלך מגפת הקורונה, השימוש של כל קבוצה בפייסבוק גדל, למעט בני 23 ומטה, שהמשיכו לרדת", נכתב בתלונה. זוהי התכווצות משמעותית, והוגן הציגה ראיות לכאורה כי לפי תחזיות החברה, הירידה בשימוש בקרב בני הנוער האמריקאים עלולה להוביל לירידה כוללת במשתמשים היומיים בארה"ב של עד 45% בין השנים 2021 ל־2023.
בדו"חות הכספיים של פייסבוק פרסמה החברה נתון שבכל 18 שנות קיומה מעולם לא הציגה: ירידה בכחצי מיליון משתמשים יומיים בשלושת החודשים האחרונים של 2021
"במשך שנים, פייסבוק הציגה לא נכון מדדי ליבה למשקיעים ולמפרסמים, כולל כמות התכנים המיוצרים בפלטפורמות שלה וצמיחה בקרב משתמשים בודדים", זאת במיוחד ב"דמוגרפיה בעלת ערך גבוה" כמו בני נוער בארה"ב. לפי הוגן, זה קרה בתהליך ממושך. "משתמשים יומיים מקרב בני נוער ומבוגרים צעירים נמצאים בירידה מאז 2012/2013", כך מעידים מסמכים פנימיים של פייסבוק. "ממצאים מראים כי רק משתמשים מעל גיל 25 מגבירים את השימוש בפייסבוק. השימוש היומי של נוער קפא, ושל המבוגרים הצעירים (18־24) ממשיך לרדת", נכתב. איכות התוכן, מציינים התכתבויות פנימיות, היא הגורם הדומיננטי לשימוש הפוחת.
כעת חושפים הדו"חות מה שהוגן הצביעה עליו כבר לפני חודשים, ושפייסבוק עצמה ידעה אותו מזמן: העולם נראה כאילו חש רוויה מהפלטפורמה הזו. בהתאמה, פלטפורמות רבות אחרות – כולל נוספות של פייסבוק (אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר), טוויטר ובמיוחד טיקטוק מצליחות להמשיך להציג עלייה במספר המשתמשים היומיים.
בפייסבוק יודעים כבר מזמן שהשעון מתקתק על המוצר שלהם. לא משנה כמה אלמנטים היא העתיקה מטיקטוק, סנאפצ'אט או טלגרם, אוכלוסיית המשתמשים שלה ממשיכה להזדקן וכעת גם ממש להצטמק. התשובה למגמה זו לא הייתה קטנה וכללה שינוי עז של המיקוד העסקי – מחברת פלטפורמות לחברת מציאות מדומה. לאחרונה החברה שינתה את שמה למטא, ומנכ"ל-מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הודיע כי ישקיעו 10 מיליארד דולר בשנים הקרובות כדי לשנע את הצעירים למרחב ווירטואלי חדש, במה שידוע היום כ"מטאוורס".
בפייסבוק יודעים כבר מזמן שהשעון מתקתק על המוצר שלהם, והעולם נראה כאילו חש רוויה מהפלטפורמה הזו
החזון הגדול של צוקרברג, לא משנה שהוא מגיע עם השקעה פיננסית עצומה, לא חייב להתממש בהצלחה, והוא באמת עדיין לא משכנע את המשקיעים שהתרגלו לראות בפייסבוק חברה עם עתיד מתמשך, ברור ומבטיח של רווחים עצומים ממוצר קיים שהם יכולים לראות. לכן הספיקה למשקיעים נפילה מזערית בכמות המשתמשים כדי שישימו לב על מה שכולם מדברים עליו כבר שנים: מוצר הדגל של החברה הופך פחות ופחות רלוונטי.
הצעירים עוברים לאינסטגרם ובעיקר לטיקטוק וקיימת רוויה עולמית מהפלטפורמה. אם מגמה זו תמשך, ואין סיבה שהיא לא, פייסבוק תמשיך ותאבד משתמשים עד שגם הרלוונטיות שלה בשביל המפרסמים תהפוך נמוכה עד שולית ולא רלבונטית. אם מוצר הדגל החדש של החברה – המטאוורס, לא יצליח לתפוס את עניין המשתמשים בעתיד, החברה תשאיר בידה כלים מועטים להמשך יצירת רווחים דומים לאלו שהיא ראתה בשנים האחרונות.