סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. אג"ח ירוק כוללת התחייבות להשקעה באפיקים ירוקים של הממשלה (צילום: עמית שאבי)

ישראל השלימה בהצלחה את הנפקת האג"ח הירוק; סמוטריץ' ניסה להציג אותה כהבעת אמון בממשלה

באוצר סיכמו בסיפוק את הנפקת האג"ח שהושלמה הלילה, במסגרתה נרשמו ביקושי ענק של 12 מיליארד דולר - פי 6 מהיקף ההנפקה. במקביל האג"ח נסחר בתשואה של 95 נ"ב מעל תשואת אג"ח ארה"ב . סמוטריץ': "הנפקת האג"ח היא הבעת אמון בניגוד להפחדות מאז הקמת הממשלה"

ממשלת ישראל השלימה הלילה (ד') בהצלחה את הנפקת האג"ח הירוק שלה. ההנפקה בהיקף של 2 מיליארד דולר, שנחשפה אתמול לראשונה ב"כלכליסט", הצליחה על פי אנשי החשב הכללי של האוצר מעל המשוער.
בסוף התהליך נסחר האג"ח הישראלי בתשואה של 95 נ"ב (כ-1%) מעל תשואת אג"ח ארה"ב. לשם השוואה, בפעם הקודמת שבה ביצעה ישראל הנפקה דומה, המרווח בין תשואת האג"ח הישראלי לתשואה של האג"ח האמריקאי עמדה על יותר מ-200 נ"ב (יותר מ-2%). הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים בתהליך ההנפקה הם: סיטי בנק, ברקליס, BNP Paribas, ו-BofA Securities.
הביקושים שנרשמו לאג"ח במסגרת ההנפקה עמדו על כ-12 מיליארד דולר, פי 6 מהיקף ההנפקה. בחשב הכללי הדגישו כי זהות הגופים שהזרימו את הביקושים מלמדת על האמון הרב שרוחושים לכלכלת ישראל בשווקים הפיננסיים. לפי הודעת האוצר, בהנפקה לקחו חלק יותר מ-200 משקיעים מ-35 מדינות.
בעקבות ההנפקה, הוציא אמש (ג') שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודעה שגרתית יחד עם דוברות האוצר שבה נמסר כי הצלחת הנפקת האג"ח "מלמדת על האמון הרב של המשקיעים". הודעה ברוח דומה הוציא גם החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג.
הבוקר הבין סמוטריץ' כי להצלחת ההנפקה עשויה להיות משמעות רחבה יותר, והוא יכול לרתום אותה גם ככלי להתמודדות עם החששות שהובעו על ידי גופים בינלאומיים דוגמת חברת הדירוג s&p שטענה כי הרפורמות המוסדיות בישראל עלולות לפגוע בדירוג האשראי שלה. לכן, הבוקר הוציא דוברו של סמוטריץ' הודעה מתוקנת, חריפה בהרבה.
בהודעה החדשה כתב סמוטריץ' כי "הנפקת האג"ח הירוק המוצלחת שלנו, היא הבעת אמון מדהימה! אזרחי ישראל חשוב שתדעו שבניגוד להפחדות שאתם שומעים מאז הקמת הממשלה, יש לנו ברוך ה' כלכלה איתנה ותמיכה גדולה של השווקים".
אג"ח ירוקה היא אג"ח הכוללת התחייבות להשקעות והוצאות באפיקים המוגדרים כירוקים. במקרה של ההנפקה הנוכחית, ממשלת ישראל מתחייבת להשקיע כ-10 מיליארד שקל בפרויקטים שמוגדרים כירוקים, כמו חשמול הרכבת, מתקני טיהור שפכים, התייעלות אנרגטית ועוד. בסך הכל מדובר בסכום לא משמעותי מהיקף הההוצאה התקציבית של ישראל, ולכן ישראל לא צפויה להיתקל בקושי כלשהו כדי לעמוד בהתחייבויות הללו. לכן, גם קשה לראות בצעד זה כצעד המקדם את ישראל מבחינת המחויבות הסביבתית שלה.
מבחינת החשב הכללי באוצר, המטרה העיקרית של גיוס אג"ח ירוק הוא לגשת להון הרב שמצוי בקרנות השקעה אשר נמנעות מהשקעה באפיקים מזהמים. יש הטוענים שחלק מההצלחה של ההנפקה הנוכחית קשור לכך שיש הרבה כסף שמחכה להשקעות ירוקות ובטוחות, ויש היצע נמוך של השקעות כאלו. או כפי שניסח זאת גיל כהן, מנהל חטיבת המימון: "ההנפקה תומכת באסטרטגיית ניהול החוב הממשלתי, ובפרט בגיוון מקורות המימון והרחבת בסיס המשקיעים".