סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: עמית שאבי)

ישראל מנפיקה לראשונה אג"ח ירוקות ב-2 מיליארד דולר

ההנפקה תיסגר הלילה, אך באוצר מדווחים כי עד שעות הערב התקבלו ביקושים בהיקף נרחב של 10 מיליארד דולר; אג"ח ירוקות מחייבות את המדינה להוציא סכום זהה להיקף הגיוס על פרויקטים סביבתיים

אגף החשב הכללי במשרד האוצר החל היום בתהליך הנפקת אג"ח ירוקות לעשר שנים, בהיקף של 2 מיליארד דולר - גיוס החוב הירוק הראשון של ישראל.
ההנפקה צפויה להיסגר בשעות הלילה, אך באוצר מדווחים על ביקושים גבוהים מצד גורמים מוסדיים בינלאומיים, שכבר עברו את ה-10 מיליארד דולר. לנוכח הביקושים, מציינים גורמים באוצר, ההנפקה תיסגר בריבית של כ-4.5%.
בגיוס אג"ח ירוקות המדינה מתחייבת להוציא סכום בהיקף הגיוס למטרות "ירוקות". במקרה של ההנפקה הנוכחית ממשלת ישראל מתחייבת להוציא כ-7 מיליארד שקל על פרויקטים ירוקים. הגדרה של פרויקטים כאלה בהנפקות מהסוג האמור היא בינלאומית.
עוד נדרש בהנפקה ירוקה כי הממשלה תדווח על המטרות שבהן הושקע הכסף (דו"ח אלוקציה) וכן על ההשפעה של הפרויקטים המדוברים על ההתייעלות האנרגטית של ישראל (דו"ח אימפקט). כניסתה של ישראל למסלול האג"ח הירוקות אושרה על ידי חברת SPO, וחברה זו צפויה גם לפקח על הדיווחים של ישראל בנוגע להשפעת האקלים.
מלבד העובדה שמדובר בהנפקה הירוקה הראשונה של הממשלה, מדובר בהנפקת האג"ח הדולרית הראשונה מאז מרץ 2020, ובהנפקה הראשונה מאז הקמת הממשלה הנוכחית.
אחת ההוצאות שמוכרות כמתאימות להנפקת חוב ירוק היא הקמה של מערכות תחבורת המונים ללא פליטות, ולפיכך בהחלט ייתכן שישראל תכניס את פרויקט חשמול הרכבת בדו"חותיה על ההשקעות. לקטגוריה של הוצאה ירוקה נכנסים גם פרויקטים של הקמה ותפעול של מתקני מים, טיהור שפכים וכן שיפוץ מבנים קיימים לטובת צמצום צריכת האנרגיה שלהם.
היקף האג"ח הוא נמוך מאוד ביחס לתקציב המדינה, כך שלא תהיה בעיה למדינת ישראל לעמוד בתנאי האג"ח הירוקות ללא האצה כללית בהתמודדות עם משבר האקלים. בה בעת הנפקת חוב ירוק יכולה לקדם את המוניטין של המדינה.
להחלטה על ההנפקה יש סיבה נוספת. בשנים האחרונות החלו להצטבר כספים רבים בקרנות המשקיעות רק במסלולים ירוקים, וממשלת ישראל רוצה שתהיה לה גישה לאפיק מימון זה.