סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול נואם ב כנס של מכון המחקר ברוקינגס
יו"ר הפד ג'רום פאוול בנאומו היום (צילום: Drew Angerer / AFP)

פאוול: "הפד עשוי להתחיל בהעלאות ריבית מתונות יותר מדצמבר"

יו"ר הפד נותן סיבה לאופטימיות למשקיעים בנאומו בכנס של מכון המחקר ברוקינגס. עם זאת, הוא מבהיר כי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי תמשיך להיות מצמצמת לאורך זמן, עד שיהיו סימנים חזקים של ריסון האינפלציה. "למרות כמה התפתחויות חיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה עד להשבת יציבות מחירים", אמר פאוול

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר הערב (ד') כי בסבירות גבוהה הבנק יעבור להעלאות ריבית בשיעור נמוך יותר מכפי שביצע בחודשים האחרונים.
בדברים שנשא פאוול בכנס של מוסד ההוראה והמחקר ברוקינגס (Brookings Institution) הוא ציין כי הפד למעשה כבר נמצא בנקודת זמן שבה קיצוץ שכזה בשיעור ההעלאה יהיה מתאים, כנראה בישיבה הקרובה ב-14 בדצמבר. הפגישה שאחריה אמורה להתקיים ב-1 בפברואר 2023.
בה בעת פאוול הבהיר כי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי תמשיך להיות מצמצמת לאורך זמן, עד שיהיו סימנים חזקים של ריסון האינפלציה. פאוול ציין כי "על אף כמה התפתחויות חיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה עד להשבת יציבות מחירים".
יו"ר הפד ציין כי באופן כללי לוקח זמן עד שהצעדים המוניטריים שהוביל הבנק המרכזי משפיעים על המערכת הכלכלית. פאוול מכוון להשפעת העלאות הריבית על הפעילות הכלכלית, לצד צמצום המאזן של הפד (הפסקת רכישות אג"ח במקום אג"ח שרכש הבנק במסגרת ההרחבה הכמותית של הקורונה ושהגיעו לפדיון).
"משום כך זה הגיוני למתן את קצב העלאות הריבית בשעה שאנו מתקרבים לרמת ההידוק שתהיה מספקת להורדת האינפלציה, והזמן שבו מיתון הקצב כאמור יכול להגיע הוא כבר בישיבה של דצמבר", הבהיר פאוול.
בישיבתו האחרונה ב-2 נובמבר העלה הפד את הריבית ב-0.75%, בפעם הרביעית ברציפות, ל-4% - רמתה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2008. בהודעת הריבית רמז הבנק על קיצוץ קרוב בשיעורי העלאות הריבית.
"הבנק יביא בחשבון את ההשפעה המצטברת של ההידוק המוניטרי, את הזמן שלוקח למדיניות המוניטרית להשפיע על הפעילות הכלכלית והאינפלציה, וכמו כן התפתחויות כלכליות ופיננסיות", נאמר בהודעת הריבית של תחילת נובמבר.
בשווקים מעניקים סיכוי של 65% לכך שבישיבה של דצמבר בעוד שבועיים יבחר הפד בהעלאה של 0.50% בריבית לכל היותר. בנאומו היום ציין פאוול כי "בהינתן ההתקדמות שלנו עם המדיניות המצמצמת, התזמון של מיתון ההעלאות פחות מהותי מהשאלה של כמה העלאות ריבית יידרשו כדי להשתלט על האינפלציה וכמה זמן נצטרך לשמור על מדיניות מצמצמת".
"בסבירות גבוהה חזרה ליציבות מחירים תחייב שימור מדיניות מוניטרית מצמצמת לתקופה משמעותית. ההיסטוריה מלמדת שזו טעות לעבור למדיניות משחררת מוקדם מדי. אנחנו נישאר עם המדיניות הקיימת עד שהעבודה תושלם", אמר עוד פאואל בנאום.
מוקדם יותר דווח על צמיחה בכלכלת ארצות הברית ברבעון השלישי מעל הצפי וטוב מההערכות הראשוניות של הממשל מלפני חודש. התוצר בארצות הברית טיפס ברבעון שהסתיים בספטמבר ב-2.9% בחישוב שנתי, לעומת ההערכה הראשונית לעלייה רבעונית של 2.6%. זאת לאחר שני רבעונים של התכווצות בפעילות הכלכלית. מנגד, נתוני התעסוקה במגזר הפרטי לחודש נובמבר מצביעים על האטה משמעותית בהעסקת עובדים.
האינפלציה בארצות הברית התקררה בחודש אוקטובר עם עלייה שנתית של 7.7% במדד המחירים לצרכן, מתחת לתחזיות לעלייה של 8.1% מאז אוקטובר 2021.