סגור
סניף בנק לאומי חריש
סניף בנק לאומי בחריש (צילום: Igal Vaisman / Shutterstock.com)

ההפרשות להפסדי אשראי של לאומי קפצו פי 10 - הבנק רשם את הרווח הגבוה בסקטור

לאומי הפריש 991 מיליון שקל להפסדי אשראי בדוחות הרבעון השלישי, מחשש להשלכות המלחמה; הבנק סיים את התקופה עם רווח נקי של 1.77 מיליארד שקל, בדומה לתוצאות בשנה שעברה; בהמלצת בנק ישראל קוצץ הדיבידנד בחצי ל-20% מהרווח; עלות ההקלות והתרומות בעקבות המלחמה מגיעה ל-560 מיליון שקל

בדומה לשאר הבנקים, גם בנק לאומי ביצע הפרשות גבוהות להפסדי אשראי בעקבות המלחמה: הבנק ביצע בדוחות הרבעון השלישי הפרשה של 991 מיליון שקל, לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל - יחס של פי 10.
לאומי היה היחיד מבין הבנקים שפרסם בשלב מוקדם יותר תחזית להפרשות הצפויות, והעריך כי כי הן יעמדו בטווח שבין 800 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל.
הסכום בפועל משקף שיעור הפרשה גבוה של 0.95% מסך תיק האשראי. בבנק מציינים שמרבית ההפרשה (0.83%) היא הפרשה קבוצתית, קרי הפרשה כללית שנובעת בעיקרה מהחשש שהמלחמה תגרום לתרחיש של לגל של הלוואות שייקלעו לקשיים.
על אף ההפרשות הגבוהות, רווחי לאומי כמעט שלא נפגעו בהשוואה לרבעון המקביל. הבנק, בניהולו של חנן פרידמן הרוויח ברבעון השלישי של השנה 1.77 מיליארד שקל - הרווח הגבוה בסקטור ברבעון המדווח - לעומת 1.78 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. התשואה על ההון עמדה על של 13.6% לעומת 14.9% ברבעון המקביל.
בעקבות פניית בנק ישראל אל הבנקים בבקשה לצמצם את חלוקת הדיבידנד בשל המלחמה, החליט לאומי לצמצם בחצי את הדיבידנד לרבעון השני לשיעור של 20% מהרווח, כך שסכום החלוקה יעמוד על 353 מיליון שקל.
בתחילת המלחמה פרסמו הבנקים הקלות ללקוחות שנפגעו מהמלחמה, כמו מתן אפשרות להקפאת הלוואות, ויתור על תשלומי משכנתא לתושבי העוטף ועוד. עלות ההקלות השונות והתרומות של הבנק צפויה לעמוד על 560 מיליון שקל.
עוד עולה מהדוחות כי נמשכת הצמיחה בפעילות האשראי בבנק. תיק האשראי צמח ב-8.4% בתשעת החודשים הראשונים של השנה - העלייה הבולטת נרשמה באשראי למגזר העסקי שצמח בחדות ב-15.6% מתחילת השנה ל-126.6 מיליארד שקל. לעומת זאת האשראי הצרכני בבנק ירד ב-4.3% בתקופה זו ל-31.1 מיליארד שקל.