סגור

הדוחות מוכיחים: גמלא הראל מתקשה מול המתחרות, והמניה נופלת

חברת האשראי החוץ בנקאי צוללת ביותר מ-40% מאז הפיכתה לציבורית ביוני האחרון; עיקרי תוצאות הרבעון ה-3 - ירידה של 18% לרווח נקי של 5.3 מיליון שקל; ברקע, תחרות קשה בתחום האשראי ומימון ליזמי נדל"ן למגורים, בה עוסקת רוב פעילותה של גמלא

התחרות בענף האשראי החוץ הבנקאי שוחקת את רווחי גמלא הראל ולוחצת על המנייה. מניית החברה סיימה אתמול את יום המסחר בצניחה של יותר מ- 10% על רקע פרסום הדוח הכספי של החברה, השני בלבד שלה מאז הפכה ציבורית.


גמלא הראל הציגה רווח נקי בהיקף של 5.3 מיליון שקל לרבעון השלישי, נמוך ב-18% לעומת הרווח שלה ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ברווח של החברה משויכת לתחרות הגואה שנוצרה בתחום הלוואות המזנין, בה עוסקת רוב פעילות של גמלא הראל.

1 צפייה בגלריה
משרדי גמא הראל
משרדי גמא הראל
משרדי גמא הראל
(גמלא הראל)

הלוואות מזנין הן אשראי ומימון ליזמי נדל"ן למגורים לשם השלמת ההון העצמי כדי לקדם את הפרויקט. המתחרה העיקרית של החברה בתחום זה היא מניף, חברה ציבורית של מבטח שמיר, אם כי בשנים האחרונות הצטרפו מספר חברות נוספות לתחום. חברת האשראי הציבורית מכלול מספקת אף היא הלוואות מזנין, כמו גם אס אר אקורד שהחלה בשנה שעברה לתת הלוואות מזנין. גם חברת האשראי החוץ בנקאי הגדולה ביותר, האחים נאוי, החליטה בחודשים האחרונים להיכנס לתחום הנדל"ן לשם גיוון תיק האשראי שלה וסביר להניח שגם היא פועלת בתחום המזנין.
על רקע התחרות ירדו ההכנסות של גמלא הראל והסתכמו ב-11.6 מיליון שקל ברבעון השלישי. הכנסותיה נמוכות בשיעור של 15% לעומת הרבעון המקביל ב-2020. נציין כי תיק ההלוואות לטווח ארוך של החברה עלה ברבעון השלישי מ-301 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2020 ל-325 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021. כלומר היקף העסקאות של החברה לא קטן, אלא הפך לפחות מכניס ורווחי.
גמלא-הראל מנוהלת על ידי יו"ר ובעל השליטה אפי שפיטלני והמנכ"ל טל תפוחי. חברת האשראי החוץ בנקאי גייסה 122 מיליון שקל לפי שווי של 410 מיליון שקל בסוף מאי 2021. הצניחה במחיר המניה מביאה את חברת האשראי החוץ בנקאי להיסחר בשווי של 275 מיליון שקל, השווי הנמוך ביותר שלה מאז הונפקה.
גמלא הייתה החברה הרביעית בתחום האשראי החוץ בנקאי שהונפקה השנה בבורסה כחלק מגל חסר תקדים של הנפקות. המוסדיים הגדולים שהצטרפו לחברה הם כלל (9.6%) ומור (8.2%) שהצטרפו להראל (19.4%) שהחזיקה בחברה עוד בהיותה פרטית.
גמלא הראל הונפקה במאי השנה. חברת האשראי החוץ בנקאי גייסה 122 מיליון שקל לפי שווי של 410 מיליון שקל. החברה החלה להיסחר בבורסה המקומית על פי שווי של 468 מיליון שקל. מאז מניית החברה ירדה יותר מ-40% ושווי השוק של החברה הגיע ל-275 מיליון שקל. את ההנפקה הוביל בנק ההשקעות ווליו בייס.