סגור

שוק האשראי החוץ־בנקאי מתקרר? המסחר בפיימנט יחל לפי שווי נמוך בהרבה מהציפיות

החברה תתחיל להיסחר מחר בבורסה בת"א לאחר שגייסה 21 מיליון שקל לפי שווי של 80 מיליון שקל לפני הכסף - וזאת אחרי שמנהליה חתכו את שוויה ב-66% תוך 4 חודשים; פיימנט מצטרפת לגל ההנפקות שהביא לבורסה שש חברות אשראי חוץ־בנקאי בתוך שנה אחת: מיכמן, גיבוי, בלנדר, גמלא הראל, בול ומכלול

סימן נוסף להתקררות בשוק האשראי החוץ־בנקאי. כפי שנחשף לראשונה בכלכליסט, חברת פיימנט תחל להיסחר מחר (ד') בבורסה בתל אביב לאחר שגייסה 21 מיליון שקל לפי שווי של 80 מיליון שקל לפני הכסף. כלומר, לאחר הגיוס החברה תיסחר בקצת יותר מ-100 מיליון שקל, מחיר נמוך משמעותית מהציפיות.
פיימנט עשתה את צעדיה הראשונים לקראת מסחר בחודש יוני השנה, בשאיפה לגייס 40 מיליון שקל לפי שווי של 250 מיליון שקל ולהגיע למחיר של כמעט 300 מיליון שקל אחרי הכסף. כלומר, תוך ארבעה חודשים חתכו מנהלי פיימנט את שווי החברה ב-66%, תוך הענקת אופציות חינם למוסדיים בתמורה להשתתפות בהנפקה.
בעל השליטה בחברה יישאר המנכ"ל יניב גיל־אור. משקיעים בולטים נוספים בחברה הם האחים יעקבי, באמצעות החברה הציבורית שבשליטתם, וחברת המזון בלדי.
פיימנט הוקמה ב־2015 ושירותיה מאפשרים אשראי במקום המכירה. מעבר להעמדת אשראי במתכונת סטנדרטית, החברה עושה שימוש במערכת שמאפשרת ללקוחות פרטיים לקבל ממנה אשראי עבור הוצאה חד־פעמית, בלי לתפוס מקום במסגרת של כרטיס האשראי שלהם; זאת, משום שהתשלומים מתבצעים דרך הוראת קבע בבנק.
בכוונת החברה לעשות שימוש בתמורת ההנפקה כדי להיכנס לעולם האי־קומרס עם המערכת שלה, במטרה לספק אשראי ופריסת תשלומים ללקוחות הרוכשים באינטרנט. בזכות המערכת שלה, שקיבלה אישור מרשות החדשנות, מוגדרת פיימנט כחברת מו"פ, ולכן גם תונפק במסלול הטכנולוגי של הבורסה.
1 צפייה בגלריה
יניב גילאור
יניב גילאור
מנכ"ל פיימנט יניב גיל־אור
(צילום: עמית שעל)
המח"מ של ההלוואות הוא עד 41 חודשים בממוצע וסכום ההלוואה הממוצע הוא 29 אלף שקל. תחזית המכירות של החברה לשנה הנוכחית עומדת על 200 מיליון שקל, עם רווח גולמי של 10 מיליון שקל. המודל של פיימנט כולל גם את מכירת תיק האשראי שלה לפני הבשלתו. עד כה, החברה מכרה תיקי אשראי לבנק אגוד ולחברת האשראי כאל.
פיימנט הצטרפה לגל ההנפקות שהביא לבורסה שש חברות אשראי חוץ־בנקאי בתוך שנה אחת: מיכמן, גיבוי, בלנדר, גמלא הראל, בול ומכלול. בעיית ביקושי החסר בענף הופיעה לראשונה כבר בהנפקת מכלול, עם גיוס של 110 מיליון שקל ושווי חברה של 390 מיליון אחרי ההנפקה. זאת, לאחר שמעריכי שווי חזו כי החברה תנפיק לפי שווקי של 650 מיליון שקל - כלומר, לאחר שמכלול הונפקה בשיעור של 60% מהצפי, פיימנט כבר הגיעה ל-33%.
שתי חברות נוספות מהתחום, טריא וקרדיט 24, פרסמו תשקיף ואמורות לחבור לבורסה בקרוב - טריא על ידי מיזוג לתוך השלד של לוזון נדל"ן, וקרדיט 24 על ידי הנפקה. שווין לאחר כניסתן למסחר יהווה מבחן לרמת הביקוש שיש למניות אשראי חוץ בנקאי חדשות בקרב המוסדיים.