סגור
ג'רום פאוול על רקע דולרים
ג'רום פאוול על רקע דולרים (צילום: בלומברג, רויטרס)

הדולר יציב בעולם אך מזנק ב-1% ל-3.44 שקלים; "צופים מיתון במערב"

בבנקים הגדולים בארה"ב מתכוננים להרעה בכלכלה האמריקאית ב-2023, כשהאינפלציה חונקת את הביקוש הצרכני, והמשקיעים בורחים מסיכונים אל המקלט הבטוח של הדולר; בבנק אוסטרליה צופים "מיתון בארה"ב, בבריטניה, באיחוד האירופי וביפן - זה יתן תמיכה לדולר כחוף מבטחים"; ברביעי הבא החלטת הריבית האחרונה של הפד לשנה זו

הדולר ממשיך לטפס בדצמבר - מזנק ב-1% ונסחר תמורת 3.442 שקלים, ביום רביעי של עליות ברצף. היורו קופץ ב-0.6% ונסחר תמורת 3.60 שקלים.
אנליסטים בכירים בבנקים הגדולים בארה"ב (מג'יי.פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס) אמרו הלילה כי חלה ירידה בביקוש הצרכני בשל האינפלציה וכי הם מתכוננים לנסיגה בצמיחה הכלכלית בשנה הבאה. הם מזהירים ממיתון שמתקרב ומבריח את המשקיעים מסיכונים, כמו שוק המניות, אל המקלט הבטוח של הדולר.
מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס ג'יימי דיימון אמר ל-CNBC כי הצרכנים והחברות במצב טוב, אך זה רק עניין של זמן עד שתחול האטה בכלכלה, כשהאינפלציה תשחק את כוח הקניה הצרכני. "האטה כלכלית כזו עשויה לגרום למיתון ברמה בינונית-קשה, ואנשים מודאגים מכך", אמר דיימון.
לצרכנים יש עוד 1.5 טריליון דולר בחסכונות מהתמריצים שקיבלו מהממשל בשל המגפה, אך אלה עשויים להיגמר עד אמצע 2023. עוד אמר דיימון כי הפד עשוי לעצור את העלאות הריבית למשך 3-6 חודשים, לאחר שיעלו אותה לשיעור של 5%, אך "לא בטוח שזה יספיק" כדי לקרר את האינפלציה, הוסיף דיימון. הריבית במשק האמריקאי עומדת עתה על טווח של 3.75%-4%.
"הצמיחה הכלכלית מאטה וישנה אפשרות סבירה למיתון ב-2023", אמר מנכ"ל גולדמן זאקס דיוויד סולומון. כשאני מדבר עם הלקוחות שלנו, הם נשמעים מאד זהירים". הוא הוסיף כי שוק העבודה נותר חזק והתחרות על גיוס טאלנטים עוצמתית מתמיד, לפחות בסקטור הבנקים.
היורו, הפאונד, הין יפני והיואן הסיני בתנועות קלות היום מול הדולר. מול סל 6 המטבעות העיקריים הדולר ברמה הגבוהה שלו מאז ה-1 לדצמבר.
בבנק אוסטרליה אמרו כי "אנו צופים מיתון בארה"ב, בבריטניה, באיחוד האירופי וביפן - זה חלק מהנחת העבודה שלנו. וזה יתן תמיכה לדולר האמריקאי כחוף מבטחים למשקיעים".
הבנק הפדרלי בארה"ב יפרסם ברביעי הבא את החלטת הריבית האחרונה שלו לשנה זו, כשרוב הסיכויים הם להעלאה של חצי אחוז, אחרי ארבע העלאות רצופות של 0.75%. מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר יפורסם יום קודם – ונכון לאוקטובר רשם המדד עלייה שנתית של 7.7%, האטה קלה לעומת החודשים שקדמו לו.
יחד עם זאת, שוק התעסוקה בארה"ב עדיין מדגים עוצמה, עם עלייה במשכורות. בכירי הפד, כולל היו"ר פאוול אמרו מספר פעמים כי הם מחויבים לקרר את שוק התעסוקה שמהווה גורם מרכזי לאינפלציה. קרי הפד מחויב להמשיך בקצב העלאות ריבית חדות, או לפחות להמשיך את העלאות הריבית לזמן ממושך יותר משחשבו בבנק (או להשאיר את הריבית בשיעור גבוה לזמן ממושך יותר משחשבו), עד להתקררות משמעותית בסקטור העבודה.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "נתונים כלכליים מאכזבים שפורסמו בסין ובראשם הירידה החדה במאזן המסחרי בייבוא ובייצוא, כאשר הייבוא בחודש נובמבר רושם ירידה של 11%, תומכים בחשש כי ההאטה הכלכלית בשנת 2023 תחריף לכדי מיתון. רצף נתונים כלכליים שהתפרסם בארה"ב, המורה על פעילות ערה במגזר השירותים, תורם לאווירה השלילית בשוק המניות, מתוך חשש שהבנק המרכזי ימשיך במדיניות ניצית ויפעל להעלאת הריבית עד סוף הרבעון הראשון לכדי 5.25%. החולשה בשוק המניות, גררה לתגובת דומינו ויצרה מצב של עודף רוכשים בשוק המקומי, גם בימים של היצע מט"ח מצד יצואנים ומשקיעים זרים. להערכתנו, רכבת ההרים של חצי השנה האחרונה, צפויה להמשיך גם בחצי הראשון של 2023. שער הדולר שקל ימשיך לנוע בתחום שערים רחב".