סגור
עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה ב תל אביב ליד כיכר רבין מאי 2023
עבודות על הקו הירוק בת"א (עופר צור)

למרות החשש מריכוזיות: אלקטרה ושפיר יוכלו להשתתף במכרז להפעלת הרכבת הקלה

בוועדה לצמצום הריכוזיות חוששים כי עקב המלחמה, גורמים זרים לא ירצו להתמודד במכרז להפעלת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן; בעקבות כך אישרו לאלקטרה ושפיר, שהן חלק משתי הקבוצות המקימות אותם, להתמודד בו

הוועדה לצמצום הריכוזיות של רשות התחרות החליטה לאפשר לאלקטרה ושפיר, שתי חברות המוגדרות כגורמים ריכוזיים במשק, להשתתף במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, שמנוהל על ידי החברה הממשלתית נת"ע.
אלקטרה היא חלק מהקבוצה המקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן, ושפיר - חלק מהקבוצה המקימה את הקו הסגול. המכרז האמור הוא להפעלת שני הקווים על ידי אותה קבוצה. המכרז הוא לתקופה של עשר שנים, ופתיחת הקווים צפויה ב-2028.
לפי נימוקי הוועדה, ההחלטה התקבלה בין היתר מתוך חשש כי "גורמים זרים שהתמודדו במכרזים דומים בעבר לא יתמודדו במכרז לאור המצב הביטחוני בישראל". באחרונה פורסם ב"כלכליסט" כי בממשלה ובנת"ע חוששים שחברות יימנעו מלהגיש הצעה במכרז להפעלת הקווים הסגול והירוק עקב המצב הפוליטי, הביטחוני והכלכלי בישראל.
בהודעה שפורסמה על ידי רשות התחרות נכתב כי "הוועדה סבורה כי אלקטרה ושפיר בעלות פעילות נרחבת בענפי משק שונים בישראל ובעלי ריכוזיות כלל-משקית גבוהה. ואולם נוכח חשיבותו של המכרז למשק ולרווחת הציבור, לאור ניסיונן המשמעותי של אלקטרה ושפיר בהקמת פרויקטים מורכבים של תשתיות תחבורה ובפרט בתחום הרכבות הקלות, וכן יתרונות תפעוליים בממשק שבין הקמת הקווים, הפעלתם ותחזוקתם, והחשש שגורמים זרים שהתמודדו במכרזים דומים בעבר לא יתמודדו במכרז לאור המצב הביטחוני בישראל, ממליצה ועדת הריכוזיות פה אחד שלא למנוע את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז".
עוד נכתב כי "האיזון שבין החששות מתחום הריכוזיות הכלל-משקית כתוצאה מזכייה אפשרית של אחת משתי קבוצות אלו במכרז לבין שיקולים של רווחת הצרכנים שעשוי ליהנות מהצעות תחרותיות של קבוצות אלו שהן מהמנוסות בישראל בתחום מסילות הברזל המקומיות, הוביל להמלצת ועדת הריכוזיות שיש לאפשר את התמודדות שפיר ואלקטרה במכרז והיתרונות שבהתמודדותן גוברים על החששות מהגדלת ריכוזיותן הכלל-משקית, ככל שמי מהן תזכה במכרז".
חברי ועדת הריכוזיות הם מיכל כהן, יו"ר הוועדה והממונה על התחרות; עו"ד שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר; ופרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.