סגור
מוסף מחלבות רמת הגולן וידאו
מחלבות רמת הגולן (צילום: אוראל כהן )

נחשף בכלכליסט
רכישת מחלבות רמת הגולן ע"י זנלכל - בסיועו של אריק שור

חברת שימורי הירקות, הפועלת תחת המותג יכין, גברה בהתמחרות על ויליפוד ותשלם 33 מיליון שקל עבור המחלבות שהגיעו לכינוס נכסים. מנכ"ל תנובה לשעבר שיעץ לה בתהליך, עשוי גם להיות מעורב בהמשך ההפעלה

זנלכל הציבורית רוכשת את מחלבות רמת הגולן. כפי שנחשף באתר "כלכליסט", זנלכל הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר, ותרכוש את החברה תמורת 33 מיליון שקל. הצעתה הקדימה ב־3 מיליון שקל ולאחר התמחרות את זו של צבי ויליגר וחברת ויליפוד. זנלכל תשלם 7 מיליון שקל נוספים עבור יתרות המלאי והחובות ללקוחות מחלבות רמת הגולן. ההצעה הראשונית של זנלכל היתה 27 מיליון ושל ויליגר 24 מיליון שקל.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי מי שליווה את זנלכל בתהליך היה מנכ"ל תנובה לשעבר אריק שור, שגם עשוי להמשיך להיות מעורב בהתנהלות המחלבה. עוה"ד אהוד גינדס וחן ברדיצ'ב הובילו את המכירה.
בניכוי הוצאות המכירה ושכר הנאמנים, ולאחר החזר הלוואה שנטלו הנאמנים כדי לאפשר את המשך הפעילות, צפויים נושי זנלכל לקבל כ־36 מיליון שקל לאחר חג הפסח. לחברה נושה מובטח גדול אחד, בנק הפועלים עם חוב של 26 מיליון שקל, ונושים קטנים יותר. דין שיווק של קרן פימי ויקבי כרמל של קרן קדמה החליטו לא לגשת למכרז. בכך מגיע לסיומו הליך שבו נכנסה המחלבה בנובמבר האחרון לכינוס נכסים, בשל חובות של יותר מ־40 מיליון שקל.
מחלבות רמת הגולן החלה את דרכה ב־1983, כיוזמה משותפת של מושב נוב ומחלבות טרה ושטראוס. מושב נוב נקלע כעבור זמן קצר לקשיים כלכליים ונאלץ למכור את חלקו לתנובה. ב־2011 דרש הממונה על הגבלים עסקיים דאז, דיויד גילה, מתנובה למכור את אחזקותיה. בעקבות כך מכרו גם שטראוס וטרה את חלקן, ואת מקומן תפסו הקיבוצים אורטל, סאסא ועין זיוון, לצד יובל איתן, בנו של הח"כ רפי איתן ז"ל (4%). סאסא ועין זיוון נמלטו בעור שיניהם מהחברה, זמן קצר לפני שקרסה, יחד עם הבעלים של מחלבות השומרון, שהתמזגה עמה חצי שנה קודם לכן.
מחלבות רמת הגולן שמעסיקה כ־100 עובדים, היא כיום בבעלות פורמלית של הקיבוצים סאסא ואורטל (38% לכל אחד), עין זיוון (20%) ויובל איתן (4%). המחלבה התמזגה עם מחלבת השומרון, במיזוג לא מוצלח לפני כשנה, ובעליה של השומרון מכר כמעט מיד את התמורה שקיבל בעסקה בצורת מניות. כך גם קיבוצים אחרים כמו שמיר שהחזיקו במניות.
הקשיים של החברה התעוררו מאחר שרוב מכירותיה (60%) הם מוצרי חלב מפוקחים כמו חלב ושמנת. המחלבה רוכשת 19 מיליון ליטר לשנה ומשווקת את מוצריה בעיקר ללקוחות כמו שופרסל, מחלבות גד ויוחננוף. את החלב שיווקה המחלבה לשופרסל וגד במחירים של 3.8 שקל לליטר, דבר שהוביל להפסד של 7 מיליון שקל ב־2021, ולחוסר יכולת שלה להחזיר חובות עד שבנק הפועלים העמיד את החוב לפרעון מיידי.
תהליך ההבראה שהובילו הנאמנים היה מהיעילים בזמן האחרון, בעיקר לאור סביבת הריבית הגבוהה וההשפעות שיש להפיכה המשטרית של הממשלה על הכלכלה. עוה"ד גינדס וברדיצ'ב נטלו כאמור הלוואה להפעלת החברה והעלו את המחירים ב־10%. השניים העריכו כי ניתן להכפיל את המכירות ליותר מ־200 מיליון שקל בשנה תוך הגדלת מרכיב הגבינות במכירותיה, שכן מדובר במוצר לא מפוקח ורווחי יותר מחלב ושמנת.
זנלכל עוסקת בשימורי ירקות, וזו הכניסה הראשונה שלה לתחום החלב - תחום שחברות מזון נוספות כמו טמפו נכנסו אליו באחרונה. תחום השימורים סובל מנסיגה בתעשיית המזון לטובת מזון טרי ובריא יותר. זנלכל תנסה להמשיך ולהרחיב את תחום הגבינות הרווחי יותר.
זנלכל נשלטת בידי יעקב שינפלד (36.85%) ויורשי רות ססובר (24.7%) ונסחרת בשווי 248 מיליון שקל. היא רכשה ב־1998 את קווי הייצור ואת הרישיון לשימוש בשם יכין, ומאז החברה עוסקת בייצור ושיווק מוצרי מזון תחת המותג. ההון העצמי שלה עמד בסוף יוני 2022, עת פורסמו דו"חותיה האחרונים, על 135 מיליון שקל.
את המחצית הראשונה של 2022 סיימה זנלכל ברווח של 10.7 מיליון שקל, עלייה של 22% ביחס לתקופה המקבילה. הכנסות החברה עמדו על 124.7 מיליון שקל באותה תקופה. באוגוסט האחרון חילקה החברה דיבידנד של 15 מיליון שקל.