סגור
שלט של מזגן תדיראן
שלט של מזגן תדיראן. למרות הציפיות לצמיחה במכירות ברבעון הרביעי, הן נחלשו (צילום: גיל לרנר)

אזהרת רווח לתדיראן: מכירות המזגנים ירדו ברבעון ב-20%

יבואנית המזגנים ומוצרי החשמל צופה שתרשום ברבעון הרביעי הפסד של עד 30 מיליון שקל, בין היתר בשל ירידה במכירות המזגנים, מכירת מלאי שרכשה במחירים גבוהים ועלייה בתמורה מותנית ביצועים בחברה איטלקית שבשליטתה

יבואנית המזגנים ומוצרי החשמל, חברת תדיראן, פירסמה הבוקר (ג') אזהרת רווח לרבעון הרביעי של שנת 2022.
החברה צפויה לרשום הפסד של 30-25 מיליון שקל ברבעון הרביעי כתוצאה מירידה במכירות המזגנים, מימוש מלאי שרכשה במחירים גבוהים בשל עליות מחירי חומרי הגלם וההובלה בשנת 2022, ועלייה בתמורה מותנית הביצועים בחברת VP Solar, שתדיראן רכשה לפני שנה 60% ממנה.
תדיראן מעריכה כי התוצאות הכספיות של VP Solar האיטלקית ב-2022 צפויות להיות טובות באופן ניכר מהערכות שלה בעת הרכישה, וכך גם בשנים 2023 ו-2024. בהתאם, גדלה התמורה מותנית הביצועים ושווי האופציה. השפעות אלו מסתכמות ב-43-41 מיליון שקל ובהתאם גדלו הוצאות המימון של החברה ברבעון הרביעי. כתוצאה מביצועים טובים של החברה האיטלקית גדלה התמורה מותנית ביצועים שתדיראן צפויה לשלם על פי תנאי העסקה לסך של 6 מיליון שקל ושווי האופציה יסתכם ב-18 עד 20 מיליון שקל.
סיבה נוספת להפסד הצפוי ברבעון היא הצטברות מלאי של מזגנים ומוצרי חשמל וירידה של 20% בהיקף מכירות המזגנים ברבעון הרביעי ביחס לרבעון הרביעי של 2021.
בניגוד להערכות של תדיראן מהרבעון השלישי לעלייה במכירות המזגנים, ברבעון הרביעי היא ספגה במגזר זה ירידה במכירות. כמו הרבה חברות מוצרי צריכה, גם בתדיראן חששו ממשבר אספקה בעולם ומהמשך עליות מחירי ההובלה. בשל כך, נערכה החברה עם כמויות גדולות של סחורה שרכשה במחיר גבוה כתוצאה מהתייקרות משמעותית בעלויות הרכש וההובלה, שירדו מאז בכל העולם.
תדיראן נשאה בשנת 2022 בעלויות הובלה עודפות שהסתכמו בכ-55 מיליון שקל. מימוש המלאי היקר הביא לקיטון ברווח התפעולי של מגזר מוצרי הצריכה, שצפוי לעמוד על מיליוני שקלים בודדים, ובשיעור הרווח התפעולי שצפוי להיות 1% עד 3% ברבעון הרביעי לשנת 2022 .
תדיראן כבר ציינה ברבעון הקודם כי בחרה שלא לייקר במלוא גובה ההתייקרות את המזגנים, מתוך הערכה כי מחירי ההובלה ירדו ועלויות הרכש ישתפרו. כעת החברה מייחסת את הקיטון ברווח התפעולי לבחירה שלה לספוג חלק מעלויות אלו. מחיר ההובלה כיום נמוך לעומת מחיר ההובלה הממוצע בשנת 2022 ובחברה מעריכים כי אם לא יהיה שינוי לרעה במחירי ההובלה, היא לא תישא בהוצאות הובלה עודפות בשנה הנוכחית.
בניגוד לרבעון הרביעי, הערכות תדיראן לתוצאות שנת 2022 כולה אופטימיות יותר והיא צפויה לסיים את השנה עם רווח של כ-90 מיליון שקל.
כמו כן מעריכה תדיראן כי בשנת 2023 היקף המכירות במגזר מוצרי הצריכה יעלה ב-5% עד 10% לעומת שנת 2022 והם יסתכמו בכמיליארד שקל. שיעור הרווח התפעולי בשנת 2023 יחזור לשיעור של כ-10% מכיוון שהחברה תמשיך לממש בתחילת שנת 2023 את יתרת המלאי היקר שמרביתו כבר מומש במהלך שנה שעברה וכן בשל הירידה החדה במחירי ההובלה והשיפור בעלויות הרכש.