סגור

ארדואן: מי שרוצים שנעלה ריבית הם "בורים או בוגדים"

נשיא טורקיה לא ממש מתרגש מהאינפלציה שהאמירה לשיעור של 70%, והוא ממשיך בגישתו לפיה דווקא העלאת הריבית היא זו שתגביר אותה; אתמול הותיר הבנק המרכזי את הריבית על 14% בפעם החמישית ברציפות, וארדואן לא היסס לתקוף את מי שדוגלים בהעלאתה: "אל תשימו לב לקשקושים שלהם"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התבטא נגד העלאת שיעור הריבית במדינה כמענה לאינפלציה, יום לאחר שהבנק המרכזי של טורקיה החליט להמשיך בגישתו המקלה ולהותיר את הריבית על 14% במקביל לכך שנמשכים הלחצים על המחירים לצרכן ועל הלירה המקומית.
"אלו שמנסים לכפות עלינו את הקשר בין שיעור הריבית ושיעור האינפלציה, הם בורים או בוגדים", אמר ארדואן אתמול (ו') באיסטנבול לקבוצה של אנשי עסקים לפי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג, "אל תשימו לב לקשקושים של אלה שאיכותם היחידה היא שהם רואים את העולם מלונדון או מניו יורק".

1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 12.8.18
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 12.8.18
הנשיא ארדואן
(צילום: איי פי)

ארדואן נוהג להאשים את מה שהוא מכנה "לובי הריבית" בהעלאת עלות ההלוואה ובמתקפות ספקולטיביות נגד הלירה הטורקית. לפני שמינה את סהאפ קאבצ'יוגלו לנגיד הבנק המרכזי בשנה שעברה, הוא פיטר את שלושת קודמיו, ופעל להגביר את השפעתו על המדיניות המוניטרית של המדינה.
עם זאת, הוא הכיר בכך שהמדיניות הכלכלית של ממשלתו מאז 2018 גבתה "מחיר כבד" מהאזרחים, בצורת העלייה ביוקר המחיה. האינפלציה בטורקיה, שעומדת כעת על 70%, גבוהה פי 14 מהיעד שקבע הבנק המרכזי.
אולם ארדואן כופר בדעות הכלכליות המקובלות, ומתעקש ששיעור ריבית גבוה הוא הגורם לעליית האינפלציה, ולא להיפך. הבנק המרכזי השאיר כאמור את שיעור הריבית על 14% זה החודש החמישי ברציפות.
הלירה הטורקית איבדה 8.4% מערכה מול הדולר במאי, והפכה למטבע בעל הביצועים החלשים ביותר מבין מטבעות הכלכלות המתעוררות (היום נסחר המטבע האמריקאי תמורת 16.2 לירות). האינפלציה בטורקיה צפויה לעלות מעל ל-74% עוד החודש, על פי סקר שערך בלומברג בקרב 15 אנליסטים. המידע הרשמי אמור להתפרסם ב-3 ביוני.