סגור

ראיון
מנכ"ל סטיפל ישראל על 2022: "הפעילות בשוק ב־2021 היתה שיא שיהיה קשה לשחזר"

אלן דובקין, העומד בראש בנק ההשקעות האמריקאי סטיפל, שהתבסס בישראל וייעץ בעסקאות בשווי מצטבר של יותר מ־28 מיליארד דולר: "אני מאוד אופטימי לגבי ישראל, יש הבטחה בתחומי טק רבים והשווקים פה התפתחו משמעותית"

השקעות בחברות פרטיות בישראל זינקו פי חמישה בחמש השנים האחרונות: בעוד ב־2016 הושקעו בחברות פרטיות 5 מיליארד דולר, הרי שב־2021 הושקעו 25 מיליארד דולר. גם מספר היוניקורנים עלה מ־12 בלבד ב־2012 לכ־100 חברות, ומלבדן יש עוד מאות חברות בשווי מאות מיליוני דולרים. עסקאות המיזוגים והרכישות נסקו לנפח שיא של כמעט 30 מיליארד דולר בשנה במהלך חמש השנים האחרונות. השקעות בהנפקות גלובליות של חברות ישראליות עלו ל־11.7 מיליארד דולר ב־2021, סכום הגבוה מסך שלוש השנים הקודמות ביחד.


לכך נוספו כ־18 חברות ישראליות שביצעו אקזיט דרך עסקאות ספאק במהלך 2021-2020, בשווי מצטבר של כמעט 60 מיליארד דולר. השינויים הגדולים תפסו את תשומת הלב של בנקי ההשקעות הגדולים, שחתרו לצוד רק עסקאות של מיליארדי דולרים; ובמקביל בשנתיים האחרונות חלה תחלופה גבוהה בהנהלה הישראלית הבכירה בגולדמן זאקס, קרדיט סוויס, UBS, דויטשה בנק וברקליס. בתווך נותר חלל בשוק הביניים הישראלי — חברות ועסקאות קטנות־בינוניות (בשווי עד מיליארד דולר).

1 צפייה בגלריה
אלן דאבקין אלן דובקין
אלן דאבקין אלן דובקין
אלן דובקין מנכ"ל סטיפל בישראל
(צילום: David Beyda photography)

בנקי שוק הביניים המובילים הגיבו בפתיחת משרדים מקומיים בישראל בשנתיים האחרונות כדי למלא את החלל החסר. בין אלה, הכוללים את קאוון, אברקור ומואליס, בולט בנק סטיפל. מאז הודיע על פתיחת משרד בישראל בדצמבר 2019, ביסס סטיפל פוזיציית שוק מרכזית וייעץ בכ־50 עסקאות בישראל בשווי מצטבר של יותר מ־28 מיליארד דולר. הבנק גייס את בנקאי ההשקעות אלן דובקין (Alain Dobkin) להוביל את פעילותו. דובקין היה אחד משלושת מייסדי בנק ההשקעות סיטיגרופ בישראל, וכיהן בתפקידי ניהול בכירים במשך יותר מ־13 שנים, שבמהלכן התבסס סיטי כאחד מבנקי ההשקעות הבולטים בארץ.

"אנחנו בתיקון גדול, זה לא סוד"

"הפעילות ב־2021 היתה שיא שיהיה קשה לשחזר אותו", אומר דובקין בראיון ל"כלכליסט". "עם כל התנודתיות בשוקי המניות, שהחלה בסוף 2021, כבר ניכרת האטה משמעותית בהנפקות בבורסה. מרבית החברות ששקלו ביצוע הנפקה דוחות כעת את התוכניות ברבעון אחד או שניים לפחות. בנוסף, רמת הפעילות חסרת התקדים של מיזוגי הספאק שהיתה בשנתיים האחרונות כמעט ונעצרה לגמרי. כמו כן, חברות רבות בוחרות בגיוס הון פרטי על פני הנפקות ציבוריות. מעבר לזה, בשטח רואים עלייה משמעותית בפעילות מיזוגים ורכישות, ובסטיפל ייעצנו ל־4 עסקאות כאלה בישראל ב־2022".
מה יקרה עם כל חברות הספאק השנה?
"יש עדיין 600-500 חברות ספאק שמחפשות חברות למיזוג, אבל הבטחת השקעה פרטית בחברה ציבורית (PIPE) הפכה למאתגרת והפדיונות קרובים ל־90%. מה שכן, יש הרבה משקיעי ספאק חכמים בחוץ, עם הרבה הון מושקע בסיכון. אמנם ייתכן שרבים מהם לא יוכלו לבצע את העסקה, אך יהיו חידושים יצירתיים שיאפשרו לרבים מהם להשלים עסקאות".
איזו השפעה יש למלחמה באוקראינה?
"יש משתנים רבים שמשפיעים כאן. ראשית, נקווה שהמצב יגיע לכדי הפסקת אש בטווח הקרוב ויחזור ליציבות, ולא ייגרר או יסלים לקונפליקט גדול יותר. במידה שלא, סנקציות הן דרך להפעלת לחץ משמעותי, אך לא יהיה ניתן להתעלם מההשפעות על מחירי האנרגיה והמזון והאינפלציה באופן כללי. ייקח זמן רב לראות את ההשפעה המקסימלית של רבים מאלה, וזה מדאיג לגבי ההשלכות על הכלכלה העולמית והשווקים".
איך אתם רואים את הירידות בשווקים?
"אנחנו בתיקון גדול, זה לא סוד. מדצמבר S&P 500 ירד ב־14%. האנליסטים שלנו טוענים שמ־1962 היו 17 תיקונים מעל 10% במדד S&P 500, ובכולם ממוצע הירידה היה 16.9%. אנחנו קרובים לתחתית אבל השוק הלא פשוט ימשיך גם ברבעון שלישי. האנליסטים מאמינים שבנובמבר יפסיק הפדרל ריזרב את העלאות הריבית ומעריכים שבדצמבר יהיה ראלי חזק, ו־S&P 500 יחזור מעבר ל־4,800 נקודות".

"ישראל בחזית הפודטק הגלובלי"

סטיפל נוסד ב־1890 והונפק ב־1983 בבורסת ניו יורק. שווי השוק של הבנק עומד על 7.6 מיליארד דולר, וההכנסות ב־2021 עמדו על 4.7 מיליארד דולר. ב־15 השנים האחרונות פתח הבנק סניפים, בין היתר, בבריטניה, גרמניה, קנדה והונג קונג. הבנק מעסיק 8,000 עובדים, מהם 600 בנקאי השקעות.
הבנק ליווה עסקאות מיזוגים ורכישות כמו מכירת חברת הסייבר הישראלית צ'קמרקס לחברת ההשקעות וויליאם פרידמן תמורת 1.15 מיליארד דולר; מכירת יצרנית האזיקים האלקטרוניים אטנטי לחברת האבטחה אלייד יוניברסל תמורת כ־250 מיליון דולר; רכישות לקייפ, 888, ראדוור, ניאוגיימס ועוד. סטיפל לקח חלק גם בהנפקות גלובליות של פריון, קמטק, טרמור, סטרטסיס, קייפ, אנרג'יאן, ניקסואה, ניאוגיימס, קומפיוג'ן ועוד.
"עם כמויות הגז העצומות שהתגלו בים התיכון, שצפויות להניב תשואות של כעשרות מיליארדי דולרים בעשורים הבאים, ישראל צפויה ליהנות מתמלוגים נכבדים והכנסות ממסים, שיהוו עזרה משמעותית לכלכלה. בנוסף, מחירי הנדל"ן עלו מאוד והם יחסית גבוהים, זהו לא שוק ספקולטיבי"
בנוסף לבנקאות ההשקעות, סטיפל עוסק בניהול הון של 436 מיליארד דולר בנכסי לקוחות. כחלק מפעילות זו, סטיפל הכריז על השקעה אסטרטגית משמעותית בפלטפורמת ההשקעות הישראלית OurCrowd. השקעה זו סיפקה ללקוחותיו הפרטיים הרבים של סטיפל גישה להשקעות סיכון ישראליות. מאז, סטיפל השתתף בהשקעות שונות וכן גייס הון רב עבור הקרנות השונות של OurCrowd.
לוותיקי שוק ההון המקומי זכור בנק סטיפל בגלגול הראשון שלו בארץ, כשב־2015 חבר ללאומי פרטנרס והשניים ניסו להוביל את עסקת תעש ללא הצלחה.
מה הסיבות לפעילות הרחבה יחסית שלכם בשוק הישראלי?
"ראשית, הפלטפורמה של סטיפל מתאימה מאוד לשוק הישראלי. המיקוד שלנו בשוק הביניים והניסיון בתעשייה במגזר הטכנולוגי, הבריאותי, התעשייתי והצרכני הופכים אותנו לרלבנטיים לרוב הגדול של החברות והעסקאות בשוק הישראלי".
מהם הטרנדים שאתה צופה בשוק המקומי?
"עליתי לישראל לפני יותר מ־20 שנה מתוך אידיאולוגיה ציונית, אבל אני תמיד נדהם מהחדשנות והיזמים המדהימים שאני פוגש בכל יום. זה מתפתח בעקביות ומדהים לראות אנשים חכמים ומלומדים מנצלים וממסחרים את הטכנולוגיה בכל כך הרבה תחומים ותעשיות. אנו רואים הבטחה מתמשכת בתחומי טק רבים שבהם אנו פעילים, כמו סייבר, תוכנה, בינה מלאכותית, מוליכים למחצה. תחום ההלת'קר מאוד מרגש ועם הרבה עניין מצד המשקיעים. חוץ מתחומי הליבה של טכנולוגיה ובריאות, אנחנו רואים פוטנציאל משמעותי בפודטק. נראה שישראל ניצבת בחזית של תחום הפודטק הגלובלי הכולל בשר מתורבת, חלופות לחלבון ובשר, אלטרנטיבות לחלב וחלב אם, סופרפוד מועשר ועוד. מעניין לראות כמה מהר חברות הפודטק בשלב ההתחלתי שלהן מסוגלות להתמסחר ולגייס סכומי הון תלת־ספרתיים בסבבי הגיוס. בסטיפל משקיעים זמן רב בתחום זה".
ועדיין, חברות ישראליות רבות ספגו ירידות משמעותיות בשוויין בשוק האמריקאי בשנה האחרונה. איזה פוטנציאל יש להן ולכלכלה הישראלית?
"אני מאוד אופטימי לגבי ישראל ככלל, וכך הייתי יותר מ־20 שנה. השווקים פה התפתחו משמעותית וישראל נמצאת במיקום טוב כדי להמשיך ולהצליח בזירה העולמית. זה נכון גם בהשוואה לארה"ב ולשווקים גלובליים מובילים אחרים.
"אמנם לישראל יש הבעיות שלה, אבל האינדיקטורים הכלכליים שלה יחסית חזקים ויש הרבה גורמים בסיסיים חיוביים שתומכים בהמשך התפתחותה. מעבר לרמת ההשקעה היוצאת דופן בישראל, שהיא בלתי רגילה עבור היקף האוכלוסייה, יש גורם אחד שמתעלמים ממנו באופן נרחב - תגליות הגז הישראלי. עם כמויות הגז העצומות שהתגלו בים התיכון, שצפויות להניב תשואות של כעשרות מיליארדי דולרים בעשורים הבאים, מדינת ישראל צפויה ליהנות מתמלוגים נכבדים והכנסות ממסים, שיהוו עזרה משמעותית לכלכלה. בנוסף, מחירי הנדל"ן עלו מאוד והם יחסית גבוהים, זהו לא שוק ספקולטיבי; משקיעים וקוני בתים מפנים הון משמעותי וממשי לרכישות שלהם".