סגור

ניתוח
הקרב שבסופו נבחר יוגב למנכ"ל מגדל רק מאותת על אלה שבדרך

בתום מאבק בין היו"ר יפתח רון־טל לשלמה אליהו נבחר שגיא יוגב לנהל את חברת הביטוח, אולם הורדות הידיים לא צפויות להיפסק. בנוסף ממתינים בקנה ליוגב מינוי מנהל השקעות, חיזוק ההנהלה השברירית והתמודדות מול בעל השליטה הדומיננטי

מינויו של שגיא יוגב לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, אחרי סאגה של יותר מחודשיים, רחוק מלהביא שקט לחברה.


יוגב הוא במידה מסוימת מועמד של פשרה בין בעל השליטה שלמה אליהו, שתמך במועמדות של רונן אגסי, ובין יפתח רון־טל, היו"ר שמינה אליהו לפני שלושה חודשים בלבד ואשר נטה לכיוונו של ידין ענתבי. מינוי של ענתבי היה מהווה התרסה לעומתית מדי מול אליהו, ורון־טל ודירקטורים נוספים בחברה בחרו ביוגב, במגמה לשמור על כבודו של בעל השליטה. גם הזמינות היחסית של יוגב לתפקיד סייעה לבחירתו.

3 צפייה בגלריה
מימין: בעל השליטה שלמה אליהו המנכ"ל הנבחר שגיא יוגב והיו"ר יפתח רון־טל
מימין: בעל השליטה שלמה אליהו המנכ"ל הנבחר שגיא יוגב והיו"ר יפתח רון־טל
מימין: בעל השליטה שלמה אליהו, המנכ"ל הנבחר שגיא יוגב והיו"ר יפתח רון־טל
(צילומים: ענר גרין, יונתן בלום)

בקרב הזה גבר רון־טל על אליהו והצליח לטרפד את רצונו למנות את אגסי. אבל הקרב ביניהם רק מתחיל. מי שמכיר את שלמה אליהו יודע שעל אירועים כאלה הוא לא עובר בשקט ועל דברים פחות כואבים הוא הדיח את ניר גלעד לפני שנה. בעל השליטה, שעובר מקרב לקרב בחברה שבשליטתו, נערך למערכה הבאה - אבל הפעם הוא נתקל ביריב משופשף.

החזיתות הבאות: דירקטוריון החברה־האם ומינוי מנהל השקעות

הזירה הבאה של הקרב יכולה להיות בכמה חזיתות. הראשונה היא דירקטוריון מגדל אחזקות, החברה־האם של מגדל ביטוח. אליהו הוא יו"ר מגדל אחזקות הבורסאית, והוא בהחלט יכול לנקוט צעד להדחה של רון־טל, המשמש כמנכ"ל שלה. האירוע עם אגסי מחליש את השליטה של אליהו במגדל, והוא ירצה לשוב ולחזק אותה.

3 צפייה בגלריה
גיא פישר כנס משקיעים מוסדיים
גיא פישר כנס משקיעים מוסדיים
גיא פישר
(צילום: באדיבות מגדל)

חזית נוספת, אולי המבחן המרכזי ביותר במגדל בשבועות הקרובים, היא מינוי מנהל השקעות לחברה במקום גיא פישר. אליהו צפוי לנסות לבסס את מקומו וכאן הוא זוכה בחודשים האחרונים לסיוע מבנו הצעיר ישראל, שמשמש יו"ר ועדת השקעות הנוסטרו. ישראל נוקט בגישת השקעות שמרנית ובטוחה, ממעטת בסיכונים, בעוד פישר והמנכ"ל היוצא רן עוז ראו באגף ההשקעות את מנוע הצמיחה של מגדל והעדיפו השקעות עם סיכון וסיכוי גדולים יותר. זהות מנהל ההשקעות הראשי צפויה להיות זירת מאבק גם במעורבות המנכ"ל הנכנס, שעמדתו איננה ידועה כרגע.
זירה נוספת היא דירקטוריון מגדל אחזקות. ל"כלכליסט" נודע כי בימים האחרונים העמיד אליהו שני דירקטורים חדשים לבחירה בחברה־האם, שי בסון ואבי דותן. בסון שימש עד דצמבר האחרון כסמנכ"ל בבנק לאומי וכראש חטיבת לאומי טכנולוגיות, לפני שפרש אחרי שלוש וחצי שנים בתפקיד. בסון מכיר את אליהו, ועד 2017 שימש שבע שנים כמנכ"ל מאסטרו מגדל, זרוע ה־IT של חברת הביטוח. דותן, ניצב בדימוס במשטרת ישראל, כיהן כמנכ"ל פי גלילות גם אחרי שקבוצת דלק נכנסה להשקעה בחברה וכדירקטור באל על. ברזומה שלו אין קשר לתחום הביטוח, ובעבר ספג ביקורת ממבקר המדינה בנוגע לתפקידו בפי גלילות.
בשלב זה שניהם מוגדרים כתוספת לתשעה הדירקטורים הקיימים בחברה. תוספת כזו מחייבת מינוי דירקטור ניטרלי נוסף לפחות, דירקטור בלתי תלוי או דירקטור חיצוני. לעת עתה, מוכן אליהו למינוי דח"צ נוסף. אבל בחודש הבא יועמדו להצבעה ארבעה דירקטורים שהם מינויים של אליהו לחידוש כהונתם: אריה מינטקביץ, עוזי מוסקוביץ', חיים רמון וגבי פיקר. אליהו יכול להחליט לצמצם את הדירקטוריון, ולנסות שלא לחדש את כהונתם של שניים מהארבעה לטובת שני הדירקטורים החדשים. בעיניו לפחות חלק מהדירקטורים הקיימים הם גורמים לא נאמנים, שפועלים עצמאית בניגוד לדעתו ושהובילו בעקיפין לטרפוד מועמדותו של אגסי. זאת אף שהבחירה ביוגב נעשתה במהירות, בעיקר בשל דרישת רשות שוק ההון והעומד בראשה משה ברקת לבחירה מהירה שלא תקפיא את התהליך, כפי שעשה אליהו.

התפנית של אליהו: ביקש מחברי הדירקטוריון לתמוך במינוי יוגב

אליהו הגיע לפתחה של ישיבת הדירקטוריון ביום חמישי, ואמר בקצרה לדירקטורים כי הוא תומך ביוגב ומבקש לבחור בו. היתה זו תפנית מבחינתו, והיא הגיעה אחרי שיומיים קודם הוא ביקש וקיבל מהדירקטוריון 48 שעות לנסות לשכנע את אגסי לחזור למרוץ ולהיבחר. בשיחות עמו היה אגסי מוכן להגיע רק אם יובטח לו התפקיד, ולא לצורך התמודדות. אליהו לא יכול היה להשיג הבטחה כזו. אגסי התנהל במקביל מול מגדל ובנק לאומי, שדרש כי יבהיר שאיננו מתמודד על התפקיד, בעוד שהוא התמודד והופיע בפני ועדת האיתור. אחרי ששלח מכתב לאליהו כי הוא מסיר מועמדות, אגסי לא רצה לפתוח את התהליך מחדש אלא אם בחירתו מובטחת.
הישיבה ביום חמישי היתה די רגועה, מלבד ההתנגדות של רונית בודו, שנתפסת בדירקטוריון כמקורבת לאליהו ולכל אורך הדרך תמכה באגסי. "זה יום עצוב למגדל", אמרה בישיבה. רון־טל הסתובב שבע רצון במשרדים
אגסי, שרבים רואים בו מספר 2 או 3 בהנהלת לאומי, יוצא חבול מהאירוע, וכך ככל הנראה גם ענתבי, שנחשב בכיר בהנהלת פועלים. התמודדות על תפקיד מחוץ לבנק תוך כדי כהונה בו איננה דבר של מה בכך, ושניהם יהיו בחודשים הקרובים תחת זכוכית מגדלת כמי שמחפשים את דרכם לתפקיד הבא אי שם בחוץ.
הישיבה ביום חמישי היתה קצרה יחסית, ודי רגועה, מלבד ההתנגדות של הדירקטורית הבלתי תלויה רונית בודו, שנתפסת בדירקטוריון כמקורבת לאליהו ולכל אורך הדרך תמכה באגסי. "זה יום עצוב למגדל", אמרה במהלך הישיבה. ההצבעה היתה מהירה ויוגב נבחר לאחר שרון־טל הציג אותו כמועמד יחיד. אחרי הישיבה הסתובב רון־טל שבע רצון במשרדי החברה.

3 צפייה בגלריה
רונן אגסי מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים חדש
רונן אגסי מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים חדש
רונן אגסי
(צילום: מיה כרמי- דרור)

הבחירה של יוגב הזכירה לוותיקי מגדל את התקופה שאחרי עזיבתה של ענת לוין את זרוע ההשקעות של החברה. לימור דנש ועומר קרייזל, שני סגניה של לוין, התמודדו על התפקיד, וכל אחד מהם קיבל תמיכה מאחד מבניו של אליהו, עופר וישראל. בסופו של דבר הוחלט על מינוי גורם שלישי, אסף שהם, והשניים עזבו את חברת מגדל. שהם, המזוהה עם שלמה אליהו, כיהן עד לפני שנה וחצי, ואז המנכ"ל הפורש רן עוז והיו"ר דאז ניר גלעד החליטו להחליפו בפישר.

האתגרים לפתחו: בעל השליטה, המינויים הבאים והתוכנית להמשך

יוגב, ששימש כמנהל הביטוח הכללי בהראל, עשוי להפתיע למרות נסיבות הבחירה שלו. חברת ההשמה ששכרה ועדת האיתור העמידה אותו ראש בראש עם ידין ענתבי כמי שמתאימים ביותר לתפקיד. זאת בעוד מאגסי לא התלהבה בנימוק כי אישיותו איננה מתאימה למגדל בעת הזו.
יוגב מביא עמו ניסיון בביטוח אלמנטרי ובריאות, ולזכותו עמדה הטמעת המערכות הדיגיטליות בהראל. האישיות שלו נראתה לחברת ההשמה כמתאימה ביותר להכניס יציבות למגדל ולחבר בין היו"ר לבין בעל השליטה.
בפני יוגב עומדים כמה אתגרים מרכזיים. הבולט שבהם הוא התנהלות מול בעל השליטה, איש ביטוח ותיק שלא מוכן להתפשר כהוא זה לגבי מידת מעורבותו והובלת החברה בהתאם לקו שבו הוא מאמין. מנגד עומד יו"ר שאיננו איש ביטוח, מה שיהווה יתרון מבחינת יוגב, אבל גם עלול להוות קושי.
מבחן נוסף הוא מינוי מנהל ההשקעות במקום פישר. משפחת אליהו תשאף להעמיד מועמד מתוך החברה, שיאפיין את הקו השמרני שלה, ויפחית מהשקעות הטכנולוגיה והאנרגיה המתחדשת שאליהן נכנסה מגדל בכל הכוח תחת עוז ופישר. המנכ"ל הנבחר אינו מתמצא במיוחד בתחום ההשקעות, ויתכן שהאתגר הגדול שלו יהיה לנסות להשאיר את פישר בתפקיד.
עוד אתגר הוא בייצוב ההנהלה של מגדל, שאחרי שלושה חודשים סוערים נחשבת די "רועדת". שני המועמדים הפנימיים לתפקיד, שלומי נחום ועמית אורון, עלולים להודיע על פרישה אם ימצאו תפקיד מתאים בחוץ.
בנוסף, יוגב יצטרך להחליט אם להמשיך את התוכנית האסטרטגית שהוכנה טרם תקופתו, או להחליט על כיוון אסטרטגי חדש.
כל זה יתחיל לתפוס כיוון לפני עוד 18 בנובמבר, אז יעבור רן עוז לנהל רשמית את חברת האשראי ישראכרט ויוגב ייכנס לתפקידו בראש המגדל.