סגור

הנגיד עוקב: הדולר ממשיך לטפס, נסחר מעל ל-3.68 שקלים

הדולר עולה ב-0.7% מול המטבע המקומי, בהמשך לעלייה של כמעט 1% אתמול; היורו עולה ב-0.7%, נסחר מעל 3.97 שקלים; נתוני התוצר החלשים של הרבעון הרביעי והנסיגה של האינפלציה השנתית לטווח היעד של בנק ישראל מגבירים את הציפיות להודעת הריבית ביום שני הקרוב

השקל ממשיך לסגת לאחור: הדולר עולה ב-0.7% (ביחס ליציג אתמול) ונסחר מעל 3.68 שקלים, היורו עולה ב-0.7%, נסחר מעל 3.97 שקלים.
הדולר היציג זינק אתמול בכמעט 1% ל-3.656 שקלים וערכו המשיך לעלות בערב עד לסביבת 3.68 שקלים. בשווקים העולמיים: היורו עם תנועה קלה, נסחר סביב 1.08 דולר.
מדד המחירים הנמוך שהתפרסם בשישי (ללא שינוי ברמה החודשית, 2.6% בקצב שנתי), יורד למעשה מתחת לגבול העליון של יעד בנק ישראל (אינפלציה שנתית של בין 1% ל-3%). השבוע דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על צניחה של 19.4% בתוצר (בחישוב שנתי) ברבעון הרביעי של 2023 - הרבעון הראשון של מלחמת חרבות ברזל.
שני הנתונים עשויים להצדיק הורדת ריבית בהחלטת בנק ישראל בשני הקרוב - הכניסה של האינפלציה לטווח היעד של הבנק מהצד האחד, והצורך לעודד את הכלכלה מהצד השני. "הנתונים האחרונים במשק מאפשרים לבנק ישראל לשקול הורדת ריבית כבר בשבוע הבא. תרחיש זה אמנם היה רחוק מאוד עד לא מזמן, אך פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שהיה שוב נמוך מהצפי, ונתוני צמיחת המשק לרבעון האחרון של 2023, שהפתיעו משהו בחומרתם, השיבו אותו לשולחן", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות.
לעומת זאת, בלאומי מעריכים כי ההורדה תידחה לפגישה הבאה. "להערכתנו, בנק ישראל ימתין להחלטת חודש אפריל על מנת להמשיך בהפחתת הריבית, זאת לנוכח הרמה של מדדי סיכון השוק של ישראל שעדיין מצויה ברמה גבוהה יחסית", אמרו גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, בסקירתם השבועית.
"ככל שהאינפלציה אכן תתכנס לתחזיתנו התואמת למרכז יעד יציבות המחירים, הדבר יאפשר לבנק ישראל להפחית את הריבית מ-4.5% כיום ל-3.5% בעוד כשנה", הוסיפו בפמן ורזניק.
כלכלני לידר בראשות יונתן כץ דווקא כן רואים אפשרות סבירה להורדת ריבית בשבוע הבא. "לא מדובר בהחלטה פשוטה אך אם השקל יתייצב השבוע קרוב ל 3.60 דולר, ובמקביל הכנסת תאשר את תקציב 2024, אנחנו צופים נטייה להורדת ריבית. סביבת האינפלציה הממותנת וחוזקו של השקל תומכים בכך".
לפי התחזית של בפמן ורזניק, במהלך 12 החודשים הקרובים, מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ב-2.5-2.0% (ולמעשה להיות בקרבת מרכז יעד יציבות המחירים של בנק ישראל). כמו כן, לדבריהם "על פי הערכה ראשונית, מדד חודש פברואר צפוי לעלות ב-0.2%-0.4%".
התחזית של לידר מעט שונה. "תחזית האינפלציה שנה קדימה עומדת על 2.8%, וללא העלאת המע"מ בינואר 2025, על 2.5%-2.6%", אומרים כלכלני לידר.