סגור

עוד יום של פיחות: הדולר מטפס ל-3.74 שקלים, היורו עולה ל-4.09 שקלים

בצל החשש מהמשך ההסלמה בחזית הבטחונית ולאחר פרסום התוכנית לקיצוצים בתקציב: הדולר נסחר מוקדם יותר ב-3.77 שקלים, היורו ב-4.12 שקלים; אתמול נסחר הדולר ב-3.73 שקלים; בשווקים הגלובליים ממתינים לנתוני האינפלציה בארה"ב שיתפרסמו ביום שישי

גל הפיחות המחודש בשקל נמשך גם היום, על רקע החששות להמשך ההסלמה בחזית הבטחונית והדיווחים על מתקפת חיל האוויר בצפון. בהיבט הכלכלי, המסחר מתנהל לאחר פרסום תוכנית התקציב של האוצר ל-2024, הכוללת קיצוץ חד בהוצאות והעלאות מסים עקיפים.
הדולר מטפס מול המטבע המקומי ונסחר ב-3.74 שקלים, מוקדם יותר קפץ ל-3.77 שקלים (הדולר היציג נקבע אתמול על 3.717 שקלים, אך עלה בהמשך הערב עד ל-3.73 שקלים). היורו עולה ל-4.09 שקלים, מוקדם יותר עלה ל-4.12 שקלים. בשווקים העולמיים - היורו עולה ב-0.2% ל-1.09 דולר.
בשוק המט"ח העולמי ממתינים לנתוני האינפלציה בארה"ב שיתפרסמו ביום שישי. לפי התחזיות, מדד המחירים לצרכן של דצמבר ירשום עלייה חודשית של 0.2% ועלייה שנתית של 3.2%. הנתון כמובן יהיה מהותי להחלטת הפד הקרובה, הצפויה ב-31 בינואר.
הפד הפתיע את השווקים בהחלטה של דצמבר, כשפרסם תחזית לשלוש הורדות ריבית ב-2024, ב-25 נקודות ריבית כ"א - סה"כ 75 נ"ב. השוק הגיב בציפיות להורדות חדות עוד יותר, של 160 נ"ק, ואלו הובילו לירידה מהירה של הדולר. הדולר אינדקס (מול סל המטבעות) חתם את דצמבר בירידה חודשית של 2%.
בשבועיים האחרונים, לנוכח התבטאויות של בכירים בפד ובעיקר לאחר פרסום פרוטוקול ישיבת הבנק של דצמבר, שבה הטון בנוגע למתווה הריבית בהמשך השנה היה זהיר מאד, הציפיות הללו התמתנו (להורדת של 140 נ"ב). בהתאם, הדולר חזר לעלות והאינדקס עומד על פלוס 1% מתחילת ינואר.
עוד על הפרק בשווקים, הציפייה להחלטת רשות ני"ע האמריקאית (SEC) האם לאשר קרן סל על הביטקוין - ההערכות לפיהן האישור יתקבל הקפיצו את הביטקוין בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים.
לרוב יש קורלציה שלילית בין הביטקוין לדולר - כשהאחד עולה השני יורד - אך יש לכלל זה חריג חשוב. כשמתרחש אירוע מהותי מאד בשוק הקריפטו המנותק מהכלכלה האמריקאית, הביטקוין והדולר יכולים לנוע בכיוון אחד. כך למשל היה בשבועות שלאחר קריסת FTX, שהפילה את הביטקוין - ובמקביל הדולר נחלש בשל העלאות הריבית.