סגור

קומדיה של טעויות: גלילאו טק מציגה שני מיזוגים כושלים בפחות משנתיים

פחות משנתיים לאחר שחזרה לבורסה בקול תרועה רמה, מניית גלילאו טק נסחרת כיום בשווי שנמוך ב־80% מהשיא שרשמה. החברה, שעדיין לא הציגה הכנסות, דחתה באחרונה עסקת מיזוג נוספת שבעקבותיה אמור היה המנכ"ל שלומי טופז לגרוף מענק של 2.6 מיליון שקל

הגאות שנרשמה בבורסה בתל אביב בשנה שעברה הביאה לכמה תופעות אנומליות. במחצית השנייה של 2020 וכן במהלך 2021 - על רקע הראלי שהתרחש בשווקים בחסות הזרקות הנזילות והמדיניות המוניטרית המרחיבה מצד בנקים מרכזיים בעולם - כמעט 130 חברות נהפכו לציבוריות והחלו להיסחר בבורסה המקומית, מתוכן 80 חברות הייטק.
ואולם, חלק ניכר מהחברות האלה הגיעו לבורסה עוד לפני שהציגו מכירות, רווחים או מודל ממשי של מוצר שיש לו צורך או ביקוש. המקטרגים יטענו כי חברות אלה ניסו לרכוב על הייפ ההנפקות, תוך פרסום מצגות צבעוניות ומבטיחות, אך מאז בעיקר עסקו בהשמדת ערך למשקיעים.
דוגמה לחברה כזאת היא גלילאו טק, בהובלתו של שלומי טופז (24.1%), שחזרה לאחוזת בית לקראת סוף 2020 באמצעות מיזוג עם חברת ברייט לד הפרטית. גלילאו טק ניסתה ליצוק פעילות אחרת לבורסה לאחר שבעבר פעלה בה עם פעילות חלשה. לא ברור לפי איזה שווי נעשה המיזוג, אך במסגרתו ברייט לד קיבלה 5% מהחברה הממוזגת וכן אופציות לעוד 5%.
גלילאו טק, שביקשה לעסוק בפיתוח תשתיות טכנולוגיות לניהול עיר חכמה, אף הצטיידה במשקיע יוקרתי: אבן צ'ארלס ניומן - לשעבר בעל מניות במקס סטוק שהיה מהכוחות המניעים להפיכתה של גלילאו טק לציבורית - שרכש בשנה האחרונה כ־20% ממניות גלילאו טק במחיר של לפחות 15 מיליון שקל.
בשנים שקדמו למיזוג עם ברייט לד, עסקה גלילאו טק בכמה נושאים חמים בשוק ההון: בלוקצ'יין, תשלומים דיגיטליים וקנאביס, אבל היא פחות או יותר נכשלה בכולם. לכן, טופז ביקש להסיט את פעילות החברה לניהול טכנולוגי של ערים. גלילאו טק ניסתה לרכוב על הגל שיצרה אקסיליון, חברה בעלת פעילות דומה, שהגיעה לבורסה שנה לפניה ונסחרה באותם ימים בשווי של יותר ממיליארד שקל.

המשקיעים שכשלו מלזהות את הפופולריות של מניות הטכנולוגיה על רקע התפשטות הקורונה, היו מוכנים להשקיע גם בחברות עם רעיון שעוד נמצא בפיתוח כמו גלילאו טק - חברה שרק החלה לבחון את התשתיות הטכנולוגיות שלה בערים מסביב לעולם. כך, חודשים לאחר המיזוג שלה עם ברייט לד, טיפס השווי של גלילאו טק ב־400% לכדי 130 מיליון שקל.
ואולם, כפי שהבורסה אוהבת להוכיח לעתים קרובות, בשוק ההון ציפיות לחוד וביצועים לחוד. במקרה של גלילאו טק, כמעט שנתיים חלפו מאז המיזוג והחברה עדיין ללא הכנסות ובוודאי ללא רווחים. מתוקף היותה חברה קטנה - בעלת שווי שוק של פחות מ־120 מיליון שקל - גלילאו טק מדווחת רק פעמיים בשנה. ההפסד הנקי של החברה ב־2021 הסתכם ב־3.2 מיליון שקל, הפסד דומה לזה שנרשם ב־2020.
גלילאו טק לא הציגה עד כה אף פיילוטים לבחינת הטכנולוגיה של החברה, כנהוג בחברות טכנולוגיות בתחילת דרכן. בכירים בחברה הסבירו ל"כלכליסט" כי כחברה טכנולוגית, התהליכים לוקחים זמן, ובקרוב החברה תחתום על כמה פיילוטים בסין ובשוק המקומי. כך או כך, ההשתהות בפיתוח הביאה את גלילאו טק לפטר בסוף מרץ האחרון את המנכ"לים המשותפים בברייט לד, רמי מירסקי ויניב בן חיים, ששימשו כסמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל טכנולוגיה ראשי בגלילאו, בהתאמה.
בגלילאו טק לא אמרו נואש והודיעו על מיזוג נוסף, הפעם עם שתי חברות: דור טכנולוגיות - שמתמחה בתכנון, ניהול ואינטגרציה של פרויקטים טכנולוגיים, אשר מספקת שירותים בעיקר למשרד הביטחון, צה"ל ומשטרת ישראל; וחברת סייבר IL - שמספקת פתרונות הגברה של אבטחת מידע והגנה מפני התקפות סייבר. שתי החברות, בבעלות מלאה של אורן בחרי, פועלות יותר מ־17 שנה ומעסיקות כיום כ־120 עובדים. על פי הערכת השווי שגלילאו טק הזמינה ממקור חיצוני, שוויין של שתי החברות מסתכם ב־50 מיליון שקל, כאשר שווייה של דור טכנולוגיות הוא 38 מיליון שקל, והשווי של סייבר IL מסתכם ב־12 מיליון שקל.
תמורת המיזוג, בחרי אמור היה לקבל 5 מיליון שקל במזומן בתוך פחות משנה לאחר השלמת העסקה. בנוסף, הוא אמור היה לקבל 20% מהחברה, ושנתיים לאחר מכן, אם שווי החברה הממוזגת יהיה נמוך מ־35 מיליון שקל, החברה תנפיק לבחרי מניות נוספות עד ששווי האחזקה שלו יסתכם ב־35 מיליון שקל. כלומר, בחרי אמור היה לצאת מהעסקה עם 40 מיליון שקל, בעוד שתי החברות הוערכו כאמור ב־50 מיליון שקל. על פניו, עסקה משתלמת לטופז ולגלילאו טק.
בנוסף, אף שטופז הוא בעל השליטה בחברה ואמור ליהנות מהצפת ערך כתוצאה מהמיזוג, ואף ששכרו כמנכ"ל נאמד ב־1.2 מיליון שקל בשנה, הוחלט במסגרת העסקה כי הוא יקבל דמי ייזום בשל מאמציו להבריא את החברה. דמי הייזום מסתכמים ב־2 מיליון שקל ועוד 800 אלף אופציות למימוש מיידי במחיר של 30 אגורות. בהתחשב במחיר מניית החברה, שנסחרת סביב שקל, האופציות הן בשווי של כמעט 600 אלף שקל.
בעלי המניות בגלילאו טק הוזמנו לאישור החגיגי של המיזוג שאמור היה להתקיים בשבוע שעבר, אך כמה ימים לפני כינוס האסיפה, גלילאו טק הודיעה במפתיע ובלקוניות על ביטול המיזוג. לאחר דרישת בעלי המניות להסברים, דיווחה החברה כי הדו"חות הכספיים של דור טכנולוגיות וסייבר IL לרבעון הראשון של 2022 הציגו הרעה מהותית במצבן העסקי עד כדי כך שהמיזוג נהפך לא כדאי. לפי החברה, דור טכנולוגיות לא הצליחה לחדש התקשרות עם לקוחות מהותיים שעליהם הסתמכה בתחזיות ואשר אמורים היו להוות את עיקר הכנסותיה ולהניב לה רווחים. בדיקת הדו"חות הכספיים של דור מגלה כי משרד ראש הממשלה הוא בעל ההזמנות הגדול של החברה.
בנוסף, סוכלה עסקה של סייבר IL עם חברה בינלאומית שהיתה אמורה להניב לה פעילות והכנסות, בעקבות הסתבכות כלכלית של הלקוח. לפי נתוני החברה, ההזמנות העתידיות הגדולות ביותר של סייבר IL שייכות לאיטורו. איטורו, חברה לפלטפורמת מסחר בניירות ערך, הודיעה בתחילת יולי על פיטורי 100 עובדים, מחציתם בישראל, וביטלה באופן סופי את הנפקתה בנאסד"ק שהיתה אמורה להתרחש באמצעות מיזוג עם ספאק ולפי שווי של 10 מיליארד דולר.
כך, פחות משנתיים לאחר המיזוג הכושל עם ברייט לד, רכבת ההרים שחווה גלילאו טק דהרה בעיקר על חשבון המשקיעים. החברה מציגה ירידה של כמעט 80% מאז שיא השווי שרשמה זמן קצר לאחר המיזוג בתחילת 2021, וכיום היא נסחרת בשווי שפל של כ־40 מיליון שקל. גם צ'ארלס ניומן מופסד לפחות 12 מיליון שקל על ההשקעה במניה, לאחר שנהפך לבעל עניין לראשונה מאז מאי 2021.
יצוין כי אמנם גלילאו טק לא השמידה ערך כמו "אחותה הגדולה" אקסיליון - שצללה בתוך פחות משנתיים משווי של יותר ממיליארד שקל ל־50 מיליון שקל - אך גלילאו טק היא דוגמה טובה למלכודות הייפ שמסתתרות בבורסה, במיוחד בתקופות של גאות, ויכולות ללכוד גם משקיעים מתוחכמים כמו ניומן.