סגור
ועידת שוק ההון 2022 אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס (צילום: אוראל כהן)

הירידות בשווקים קיצצו 85% ברווחי הפניקס - הריבית מנעה נפילה חזקה יותר

חברת הביטוח הגדולה בישראל סיימה את הרבעון השלישי עם רווח כולל של 62% - השוק היורד בתקופה הניב לה הפסד של 538 מיליון שקל; מנגד שחרור ריתוק הוני בזכות העלאות הריבית תרם לרווח 269 מיליון שקל

הירידות בשווקים חתכו את רווחי חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל. הרווח הכולל של הפניקס, בהובלת המנכ"ל אייל בן סימון, עמד ברבעון השלישי על 62 מיליון שקל - נפילה של 85% לעומת הרווח הכולל ברבעון המקביל בשנה שעברה (שהסתכם ב-404 מיליון שקל).
הירידות בשוקי ההון גרמו להפניקס בתקופה הפסדים בהיקף של 538 מיליון שקל. חברות ביטוח משקיעות בשווקים את נכסי הלקוחות וההתחייבויות לטווח ארוך. בהתאם, שוק יורד מתורגם לנסיגה בהיקף הנכסים שנרשמת במאזן להפסד.
החברות הגדולות בסקטור פועלות בשנים בבכמה דרכים לצמצום התלות בשוק ההון. הפניקס עושה זאת על ידי גיוון הפעילות, ובכלל זה רכישת סוכנויות שיווק מוצרים פיננסים ואשראי בדמות אחזקתה בחברת גמא.
את ההפסדים מהירידה בשווקים איזנה בהפניקס עליית הריבית. במהלך הרבעון השלישי העלה בנק ישראל את ריבית הפריים מ-2.65% ל-3.5%. ההעלאות מאפשרות לחברות הביטוח לשחרר עתודות הון שהן מחזיקות בחברה. זאת, מאחר שחישובי ההון העתידי שצריכות חברות הביטוח לשמור (כדי לחלק ללקוחות) כוללת את השפעת הריבית על ההון בחיסכון. לפיכך, ככל שהריבית יותר גדולה, היקף ההון הבסיסי יכול להיות קטן יותר.
העתודות של הפניקס אכן צומצמו ב-1.37 מיליארד שקל בין הרבעון השלישי לרבעון המקביל אשתקד בעקבות העלאות הריבית. על פי הדו"ח תרמה הריבית לרווחי הפניקס 269 מיליון שקל ברבעון השלישי.
בתחום ביטוח חיים וחיסכון ארוך טווח רשמה הפניקס רווח לפני מס של 33 מיליון שקל לעומת רווח של 219 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה חדה של 85%. בביטוח הכללי, שכולל בעיקר את ביטוחי הרכב והדירות, נרשמה יציבות ברווח, שעמד ברבעון המדווח על 50 מיליון שקל. בתחום הבריאות רשמה הפניקס רווח לפני מס של 105 מיליון שקל, לעומת 161 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
נתוני הדו"ח האחרון ממחישים את רצונה של הנהלת הפניקס לצמצם את עסקיה בתחום ביטוחי הבריאות, שמצריך ריתוק הון גבוה יחסית לשאר מגזרי הביטוח.
בשורה העליונה החברה הצליחה להגדיל את מכירות פוליסות הביטוח שלה בהיקף של 3.1 מיליארד ברבעון השלישי, שיפור של 9% לעומת היקף הפוליסות שמכרה ברבעון המקביל אשתקד - 2.9 מיליארד. היקף הנכסים המנוהלים של הפניקס עומד על 364 מיליארד שקל, עלייה של 24 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה.