סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
מט"ח (שאטרסטוק)

השקל ממשיך להתדרדר: הדולר טס ל-3.715 שקלים

מסחר תנודתי למטבע הישראלי: ברקע ביטול עילת הסבירות שהוביל לצניחה במטבע הישראלי אתמול - הדולר זינק היום ב-2.7% עד לשער היציג; היורו קופץ ל-4.105 שקלים, מוקדם יותר הגיע לרמה הגבוהה שלו מאז ספטמבר 2020

השקל ממשיך לצנוח יום נוסף מול המטבעות המובילים בעולם ברקע ביטול עילת הסבירות שעבר אתמול בכנסת בקריאה שנייה ושלישית: הדולר מזנק ל-3.715 שקלים. מוקדם יותר זינק ל-3.72 שקלים.
היורו קופץ ל-4.105 שקלים - מוקדם יותר נסחר תמורת 4.108 והגיע לשיא מאז ה-11 לספטמבר 2020 כשנסחר מעל ל-4.11 שקלים. הפאונד מזנק ל-4.773 שקלים. ירידות חדות גם בבורסת ת"א בהמשך לנפילות אתמול.
רבבות הפגינו ברחבי הארץ הלילה לאחר ביטול עילת הסבירות, בנתיבי איילון צעדו אלפים שהדליקו מדורות וירו זיקוקים - ורק ב-1:00 בלילה מכת"זיות, פרשים ואיום ברימוני הלם הביאו לפינויים.
המפגינים טוענים לאלימות חריגה, 12 שוטרים נפצעו במחאות אתמול. עימותים היו גם בירושלים.
כמו כן, הרופאים במערכת הבריאות הציבורית בישראל שובתים היום ליממה במחאה על חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת. ההסתדרות הרפואית החריגה מהשביתה את חדרי המיון בכל בתי החולים וכן את בתי החולים בירושלים ומרפאות הקהילה במחוז ירושלים.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "הפיחות של השקל לא מפתיע. זה מגלם את התגובה של השוק לכך שהנחת העבודה שליוותה אותו בשבועות האחרונים לפיה תושג פשרה כלשהי התבדתה, ובסופו של יום החקיקה הושלמה בצורתה המקורית.
"גורמי הסיכון הם רבים הן במישור הכלכלי, והן במישור הסנטימנט בשווקים. כתוצאה מכך אנחנו רואים את התגובה בשוק המט"ח, שהוא בין הראשונים שמקדימים להגיב באירועים מהסוג הזה. עם זאת, יש לציין ששער החליפין של הדולר/שקל שנע בחודשים האחרונים בין 3.55-3.75 שקלים עדיין לא נפרץ התחום הזה.
"ועל מנת שתיפרץ תקרה נוספת, להערכתי יצטרכו להיות עדויות נוספות מצטברות להשלכות כלכליות יותר חמורות על המשק, כמו למשל אפשרות שדירוג האשראי של ישראל יירד כפונקציה של העובדה שהחקיקה נמשכה כהרגלה ולא בצורה של הסכמה רחבה, או צעדים נוספים של המגזר העסקי כמו השבתות מצד הסתדרות העובדים.
"לכן, במבט קדימה, האם השקל יירד בעוד מדרגה לעומת הדולר? זה תלוי בכל הצעדים שציינתי שייצטרכו להתקיים. מה שיכול אולי לסייע לשקל, זו העובדה שכהסת נכנסת לפגרת קיץ ארוכה, ויכול להיות שבמהלך התקופה הזאת יהיו מגעים לפשרה".