סגור
ירון קסטנבאום שותף מנהל קרן תשתיות ישראל
ירון קסטנבאום, מנהל קרן תשתיות ישראל (צילום: אייל פרידמן)

בלעדי
לקראת הנפקת פעילות האנרגיה הירוקה בפולין: תש"י הגישה התשקיף של זאפירוס

קרן ההשקעות שואפת להנפיק את חברת האנרגיה המתחדשת בפולין לפי שווי של 1-1.5 מיליארד שקל. תש"י נכנסה לפעילות בפולין ב־2018, ומפעילה חוות רוח ושמש שמכניסות עשרות מיליוני יורו בשנה

ההתעוררות של תחום האנרגיה הירוקה, רגיעה מסויימת שמסתמנת בשווקים וההנפקה של אנלייט הצפויה בנאסד"ק מעוררים לחיים גם תוכניות הנפקה של חברות ישראליות נוספות בתחום.
ל"כלכליסט" נודע כי חברת זאפירוס, המרכזת את תחום אנרגיית הרוח של קרן תשתיות ישראל (תש"י) בפולין, הגישה תשקיף הנפקה לרשות ני"ע, והיא צפויה לצאת בשבועות הקרובים לרוד שואו לקראת ההנפקה.
לידר ופועלים איביאיי נבחרו להוביל את ההנפקה ואליהם צורפו בימים האחרונים לאומי פרטנרס חיתום ומנורה חיתום. השווי המבוקש בהנפקה עומד על 1-1.5 מליארד שקל.
ב־2018 נכנסה תש"י לפעילות בשוק האנרגיה החליפית בפולין כשזכתה בחוזה ענק במכרז לאספקת 220 מגה־וואט מאנרגיית רוח לרשת החשמל במדינה. הזכייה היתה דרך חברת משב אנרגיה שהקימה תש"י, ואשר קרן הליוס החזיקה ב־15% ממניותיה. תש"י דיווחה אז למשקיעים שעלות הפרויקט היא 300 מיליון יורו וכי 70% מהעלות תמומן בידי בנקים זרים. הפרויקט, שהוא הגדול ביותר מסוגו בפולין ואחד הגדולים באירופה, כולל חווה של 81 טורבינות.
מאז פיתחה החברה צבר פרויקטים של חוות רוח ושמש בהיקף של יותר מ־1 גיגה־ואט. הפרויקט העיקרי שלה, שבו זכתה במכרז ב־2018, הוא פרויקט הרוח של Potęgowo בצפון מערב פולין. מלבד הפרויקטים המבצעיים שלה לחברה פרויקטים של 237 מגה־וואט נוספים בבנייה והשאר נמצאים בשלבי תכנון.
נוסף לפרויקט של 81 טורבינות זאפירוס מחזיקה טורבינות נוספות שמצויות בשלבי הקמה ותכנון. הפרויקט של 81 הטורבינות כבר פועל ורושם הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה.
זאפירוס מנוהלת בידי ערן סער, שניהל בעבר את קבוצת אקויטל, שבשליטת חיים צוף וקובי מימון, וכן את החברות־הבנות של הקבוצה — ישראמקו, שמחזיקה בנתח ממאגר תמר, ונפטא. בספטמבר 2019 מונה סער למנכ"ל דסק"ש ואי.די.בי, שהיו בשליטת אדוארדו אלשטיין. סער לא שיתף פעולה עם כמה מהלכים שאלשטיין ביקש להוביל, דבר שגרם לחיכוכים בין השניים ולהתפטרותו של סער באפריל 2020.
שוק האנרגיות המתחדשות בפולין צומח וניתן למכור בו אנרגיות ממקורות מתחדשים בשוק הפתוח ובהסכמי Power Purchase Agreement, הנחתמים בין יצרני החשמל לגוף הרוכש.
בשנת 2020 הציג השוק זה צמיחה מהירה והגיע לנתח של 15.5% מהייצור הכולל של החשמל במדינה. נוסף לזאפירוס יש עוד חברות ישראליות שפעילות בשוק האנרגיה המתחדשת בפולין: אנרג'יקס שבשליטת אלוני חץ, דוראל שבשליטת דורי דודוביץ', ונופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי, וכן אפקון הפרטית של משפחת שמלצר, שבראשה עומד ישראל רייף.