סגור
ירון קסטנבאום שותף מנהל קרן תשתיות ישראל
ירון קסטנבאום, מנכ"ל וממייסדי קרן תש"י. נאלצת לוותר על זכויות ההצבעה וניהול קבוצת המחזיקים של 20% במניות דליה אנרגיה למען עסקת ורידיס (צילום: אייל פרידמן)

בלעדי
תש"י תוותר על זכויות ההצבעה בדליה כדי להשלים את עסקת OPC

קרן תש"י, שמחזיקה בזכויות הצבעה עבור 25% ממניות דליה אנרגיה, תעביר אותן לחברה של צבי ברק. זאת כדי לעמוד בדרישת הרגולטור ולאפשר לוורידיס, שבה תש"י מחזיקה 11%, להעביר את פעילות ייצור החשמל שלה ל־OPC שבשליטת עידן עופר

קרן תש"י (תשתיות ישראל) נאלצת לוותר על זכויות ההצבעה וניהול קבוצת המחזיקים של 20% במניות דליה אנרגיה. זאת במטרה להשלים את העסקה שבמסגרתה ורידיס - חברת איכות הסביבה שבשליטת דלק רכב של גיל אגמון (51%), שבה תש"י היא בעלת מניות מהותית - תהפוך לשותפה של עידן עופר בעסקי האנרגיה שלו בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי הוויתור נעשה כחלק מדרישות רשות החשמל שההוראות שלה מגבילות אחזקה ביצרן חשמל של רשות החשמל.
בפברואר האחרון דיווחו ורידיס ו־OPC - חברת האנרגיה שבשליטתו של עופר (54.7%) באמצעות חברת האחזקות קנון - על עסקה גדולה ביניהן שתרחיב שיתוף פעולה קיים. במסגרת העסקה תהפוך ורידיס לשותפה במלוא פעילות ייצור החשמל של OPC בישראל, בהשקעה של 425 מיליון שקל במזומן. העסקה לא הושלמה עד היום בשל דרישות של רשות החשמל שטרם העבירה את אישורה.
ורידיס מחזיקה כיום ב־20% ממניות תחנת הכוח רותם, ש־80% ממניותיה מוחזקות בידי OPC. על פי המתווה המתוכנן, OPC תקים חברה שתקלוט את כלל פעילותה של ורידיס בתחום ייצור החשמל בישראל אשר תיקרא OPC ישראל. במסגרת העסקה נקבע כי ורידיס תזרים לחברה החדשה 425 מיליון שקל במזומן וכן את חלקה (20%) בתחנת הכוח רותם. בתמורה, יוקצו לוורידיס 20% ממניות החברה החדשה, אשר תחזיק ב־100% ממניות תחנת הכוח הממוקמת במישור רותם, מזרחית לדימונה.
עוד נקבע כי החברה החדשה תתמקד בייצור ואספקת חשמל, ותהיה גם הבעלים של 100% מתחנות הכוח חדרה, צומת, שורק 2, תחנות מפעליות והרחבות התחנות ברותם ובחדרה — כל אלה למעשה תחנות כוח של OPC כיום. בנוסף, החברה תחזיק בפעילויות נוספות של מתקני ייצור, פעילות אספקת חשמל וירטואלית וכן ב־51% ממניות חברת ג'ינרג'י, הפועלת בתחום עמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים.
העסקה נחתמה לפי שווי מוערך על ידי הצדדים של כ־4.5 מיליארד שקל לפעילויות רותם, ולפי שווי של 1.7 מיליארד שקל ליתר פעילויות OPC בישראל. לאחר השלמת העסקה והזרמת ההון, יסתכם השווי המוערך של החברה החדשה בכ־6.6 מיליארד שקל (אחרי הכסף).
קרן תש"י, שהוקמה בידי עו"ד יהודה רוה וירון קסטנבאום, מחזיקה כיום ב־11% ממניות ורידיס. במקביל, הקרן מחזיקה ב־5% ממניות דליה אנרגיה, מהחברות הגדולות בארץ בתחום האנרגיה הנקייה, אשר התמזגה עם משקי הקיבוצים. תש"י תיאלץ למכור גם שבריר מאחזקה זו ולחדול להיות בעלת עניין בדליה. תש"י מחזיקה גם בזכויות ההצבעה של 20% נוספים המוחזקים בידי צבי ברק ודניאל חוסידמן (יהודי ממקסיקו בעל אחזקות בחברות ישראליות) וקרן ההשתלמות של המורים והגננות.
ב־2016 מכרה תש"י לברק וחוסידמן נתח מהותי מאחזקותיה בדליה (20%) במחיר של 450 מיליון שקל, ונשארה עם 5% מהמניות. תש"י, שמחזיקה כאמור בזכויות הצבעה כוללות עבור 25% ממניות דליה אנרגיה, תעביר את זכויות הניהול לחברה של צבי ברק, כאשר לא ברור אם ברק ישלם עבור ההעברה. אחזקה זו מאפשרת להטיל וטו על כל עסקה מהותית בדירקטוריון דליה אנרגיה.
דליה אנרגיה היא בעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, בעלת הספק של 912 מגה־ואט, באתר צפית ממזרח לקריית מלאכי. התחנה, שהוקמה בהשקעה של מיליארד דולר, היא בעלת 5% מכושר ייצור החשמל בישראל, וב־2020 סיפקה 8.4% מהחשמל שנצרך בארץ.