סגור
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל בירושלים (צילום: שלו שלום)

"בנק ישראל ישקול העלאת ריבית של 0.75% בשבוע הבא"; תגובות האנליסטים למדד

האינפלציה בישראל זינקה ביולי ל-5.2% - שיא של 14 שנה; הכלכלן הראשי של פסגות אומר שהמדד "נותן איתות מאוד מובהק לבנק ישראל - ללחוץ על הבלמים", אך אנליסטים אחרים ממשיכים לצפות עלייה של 0.5% בלבד בהחלטת הריבית הקרובה

עליית המחירים בישראל נמשכת והאינפלציה זינקה בחודש יולי לשיא של 14 שנה, שגורר אחריו השערות לכך שבנק ישראל עשוי להאיץ את קצב העלאת הריבית שלו.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום (ב') שמדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-1.1%, ושיעור האינפלציה השנתי עומד על 5.2%. מדובר בשיא מאז אוקטובר 2008, אז עמד שיעור האינפלציה על 5.5%. אנליסטים בשוק צפו עלייה מתונה יותר - 0.7% בחישוב חודשי ואינפלציה שנתית של 4.6%.
"נתוני חודש יולי, ביחד עם מכלול הנתונים האחרים מהכלכלה הריאלית, יובילו את בנק ישראל אף לשקול העלאת ריבית של 0.75% בהחלטה שלו בשבוע הבא", כתב הערב הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית-אור, בתגובה לנתוני הלמ"ס.
בית-אור ציין כי למרות שבחודשיים האחרונים המדד הפתיע כלפי מטה, מגמות הבסיס אותתו בבירור על התגברות הלחצים האינפלציוניים במשק הישראלי. "האינפלציה רחוקה מלהסתיים. מדד יולי מביא את הלחצים האינפלציוניים לקדמת הבמה ונותן איתות מאוד מובהק לבנק ישראל – ללחוץ על הבלמים.
"יש הטוענים כי הייסוף בשקל עשוי לקרר במידת מה את הרצון של בנק ישראל להעלות בחדות את הריבית אך לפחות להערכתנו, בימים אלו השקל לא מהווה שיקול מרכזי", כתב בית אור, "במיוחד לא בטווח הקצר, שכן השקל התחזק באופן משמעותי בתקופה האחרונה בעיקר בשל העליות בשווקים".
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, דווקא מעריך שבנק ישראל ישמור על קצב אחיד גם בהחלטה הקרובה. "בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה הקרובה, ככל הנראה בכ-50 נקודות בסיס נוספות ל-1.75%". גם יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, כתב בתגובה למדד כי "למרות הייסוף החד בשקל, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.5% ב-22 באוגוסט".
כץ התייחס למרכיבי מדד המחירים לצרכן וכתב כי "מסתמנת האצה של ממש במחירי הדיור שטיפסו ב-1.2% בחישוב חודשי ובקצב שנתי של 5%". עוד הוסיף כץ כי ישראל "מצטרפת למדינות אחרות בעולם אשר חוות האצה משמעותית באינפלציה".
בחודשים האחרונים נרשמו זינוקים חדים באינפלציה בארה"ב, שטיפסה לשיא של 41 שנה, בעוד בישראל העלייה במדד הייתה אמנם חריגה אך בסדר גודל נמוך הרבה יותר.
"את הסימנים הראשונים ראינו בחודש יוני, אך מדד יולי כבר הביא את האינפלציה לישראל בגדול", כתב בית-אור. "הגורם המרכזי להפתעה באינפלציה בחודש יולי הוא סעיף הדיור, שלהערכתנו ימשיך להאיץ גם בחודשים הקרובים".
עוד ציין בית-אור כי במדד שפירסמה היום הלמ"ס ניתן לראות שכובד המשקל בלחצים האינפלציוניים בישראל עובר מהמוצרים לשירותים – דיור, חינוך, פנאי, שירותים מקצועיים ועוד. "כולם מאיצים, בסימן לכך שהדינמיקה הפנימית בין שוק העבודה ההדוק והאינפלציה הולכת וגוברת".
מתחילת השנה טיפס מדד המחירים לצרכן ב-4.4%. במבט קדימה, מעריך בפמן שבמהלך 2022 כולה יטפס המדד ב-4.9% עד 5.4%, ובשנים עשר החודשים הבאים יעלה המדד ב-2.1%-2.6%.