סגור

בלעדי לכלכליסט
הבנק הדיגיטלי חושש לסודותיו ומסרב להשתתף בפיילוט הניוד

היום יחל ניסוי, שבמסגרתו יפתחו עובדי בנקים חשבונות בבנקים מתחרים, כדי לוודא שהניוד מתבצע כחוק, לקראת השקת המערכת בספטמבר. הבנק הדיגיטלי הראשון: "אין סיבה שבנק בהקמה יאפשר למתחריו להיחשף למערכת שלו"

המערכת לניוד חשבונות בנק אמורה להיכנס היום לשלב הניסוי (פיילוט) בהשתתפות כל הבנקים, אבל ל"כלכליסט" נודע כי הבנק הדיגיטלי מסרב להשתתף בתהליך.
במסגרת הפיילוט יפתחו עובדי בנקים חשבונות בבנקים מתחרים, כדי לבדוק שניוד החשבונות אכן מתבצע. הבנק הדיגיטלי, שבשליטת אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי, מסרב לקחת חלק בפיילוט, בטענה שהממשק שלו עדיין לא פתוח לציבור והוא בבחינת סוד מסחרי. בנק ישראל אמור להכריע בסוגיה.


המערכת החדשה, שצפויה להתחיל לפעול בספטמבר הקרוב, אמורה לאפשר ללקוח לנייד את חשבון הבנק שלו, ומטרתה להגביר את מעבר הלקוחות בין הבנקים — ובכך להגביר את התחרות.

2 צפייה בגלריה
מימין שוקי אורן יו"ר הבנק הדיגיטלי ו גל בר דעה מנכ"ל הבנק הדיגיטלי
מימין שוקי אורן יו"ר הבנק הדיגיטלי ו גל בר דעה מנכ"ל הבנק הדיגיטלי
מימין: יו"ר הבנק הדיגיטלי הראשון שוקי אורן והמנכ"ל גל בר דעה
(צילום: ינאי יחיאל, יונתן הפנר)

משרד האוצר הוא שיזם את המערכת לניוד חשבונות בנק בקליק, במסגרת הניסיונות להגברת התחרות במערכת הבנקאית. באוצר רתמו את בנק ישראל למהלך, שעוגן בחקיקה. בסוף 2019 פורסמו הכללים הסופיים של המערכת ונקבע, בין היתר, כי העברת הלקוח מבנק אחד לאחר תיעשה בתוך שבעה ימי עסקים וללא עלות, וכי אפשר יהיה לנייד בין הבנקים חשבונות עו"ש, צ'קים, ניירות ערך, הוראות קבע ומט"ח.
המערכת אמורה היתה להתחיל לפעול שלוש שנים מהיום שנקבע בחוק, כלומר ב־22 במרץ השנה, אולם החוק מתיר שתי דחיות של חצי שנה כל אחת, הואיל ומדובר בפרויקט מורכב.
הפעלת המערכת אמורה לפשט את המעבר בין הבנקים ולתת מענה לחסמים שמקשים על הלקוחות לבצע זאת, שכן התהליך, כפי שהוא היום, מסורבל וכרוך בין היתר גם בהעברת החיובים של כרטיסי החיוב, ההשקעות, הצ'קים והמט"ח.
עם כניסת ההליך החדש לתוקפו, יצטרך הלקוח רק לאשר הוראת מעבר, וכל הפעילות שלו תעבור אוטומטית לחשבון החדש - מכניסת השכר שלו לחשבון ועד לניירות הערך שהוא מחזיק בהם. האחריות על העברת החשבון תחול על הבנק שאליו בחר הלקוח לעבור. התהליך כולו אמור להימשך שבעה ימי עסקים, שבמהלכם ייערך תיאום בין הבנק הקודם לבנק החדש.

2 צפייה בגלריה
אמנון שעשוע מובילאיי
אמנון שעשוע מובילאיי
המייסד והבעלים של הבנק הדיגיטלי הראשון אמנון שעשוע
(צילום: יונתן הפנר)
כיום עוברים רק 2.5% מלקוחות הבנקים לבנק אחר מדי שנה, וההערכה היא שתהיה עלייה דרמטית במספר זה עם תחילת הניוד במתכונתו החדשה. המערכת החדשה צפויה גם להוביל למגמה של סגירת חשבון שני ושלישי של משקי בית, שכיום מוחזקים, למשל, לצורך הפרדה בין הוצאות להכנסות והשקעות.
מהבנק הדיגיטלי הראשון נמסר כי "אנו מוכנים ושמחים שעובדינו יפתחו חשבונות בבנקים אחרים, לצורך בדיקת מערכת הניוד. אין שום סיבה שבנק בתהליכי הקמה יחשוף סודות מסחריים ויאפשר לבנקים מתחרים להיחשף למערכת שלו בטרם עלייתו לאוויר. כאשר נפתח אותו לציבור בסוף השנה, יוכלו כולם לראות מוצר שלם ומוגמר. אנחנו מברכים על רפורמת הניוד".