סגור

החברה שרוצה להתחרות בבנקים תציע קרנות נאמנות באופן מקוון וללא עמלה

פייר פיננשיאל טכנולוג'יז, שמצפה לקבל מבורסה את האישור הנדרש לתחילת הפעילות, תהיה חברת הפינטק הראשונה שתשווק קרנות נאמנות מאז שרשות ניירות ערך ביקשה לפתוח את הענף לתחרות

פייר פיננשיאל טכנולוג'יז ביקשה מהבורסה אישור סופי להתקבל כחבר בורסה במטרה לשווק קרנות נאמנות באופן ישיר - לאחר שכבר קיבלה אור ירוק מרשות ני"ע. אם תקבל את האישור הנוסף, תהיה פייר לחברת הפינטק הראשונה שתשווק קרנות נאמנות, מאז שרשות ניירות ערך ביקשה לפתוח את הענף לתחרות.
שוק קרנות הנאמנות הגיע השנה לשיא מבחינת היקף הנכסים, שנאמד ב-394 מיליארד שקל - השוק מורכב כיום מקרנות אקטיביות, קרנות סל וקרנות מחקות.
הקרנות מנוהלות בבתי השקעות ועל הפצתן אמונים הבנקים או חברי בורסה אחרים - המתכונת הזו נקבעה במסגרת רפורמת מ-2006, שבה הופרדו קרנות הנאמנות מהבנקים. ברפורמה הוחלט כי בתי ההשקעות יגבו דמי ניהול שנתיים מהלקוחות, שמתוכם יועברו שיעורים מסוימים לבנקים עבור הפצה.
על אף האפשרות לרכוש קרנות נאמנות דרך חברי בורסה, רובו המוחלט של החוסכים (99%) בוחר לרכוש קרנות הנאמנות דרך הבנקים. זאת בעיקר בשל האופי של רוכשי הקרנות שמאופיינים בעיקר בחוסכים עם היכרות נמוכה יחסית של שוק ההון שמסתמכים על הייעוץ בבנק. הבנקים גובים עמלות על ההפצה בהיקפים שנאמדים ב-700-600 מיליון שקל בשנה.
ב-2019 הזמין הרגולטור של תחום קרנות הנאמנות, רשות ניירות ערך, חברות פינטק לפתח פלטפורמות אחרות לרכישת קרנות נאמנות. אלו אמורות להפוך למתחרות של הבנקים.
פייר היא הראשונה שקיבלה אישור עקרוני של רשות ני"ע לשווק את הקרנות. הבעלים של פייר הם דן טוקטלי ודפנה זמיר. טוקטלי, איש העסקים אשר נחשב כמקורב לשר החוץ יאיר לפיד, החזיק בעבר במניות של בראק קפיטל.
פייר תשווק קרנות נאמנות אקטיביות בלבד, מאחר שקרנות מחקות וקרנות סל אינן גובות דמי הפצה. לאחר הרכישה, הקרנות יישבו בחשבון ייעודי של פייר והחברה לא תגבה דמי משמרת, בדומה לשאר חברי הבורסה, ותבקש לגבות דמי הפצה נמוכים יותר מבתי ההשקעות שמנהלים את הקרנות. על כן היא עשויה ללחוץ על מחירי הניהול מטה.
באופן פוטנציאלי - משום שהמערכת שפייר עתידה להציע רכישה מקוונת של הקרנות גם דרך האתרים של המוסדיים, ולא רק בפלטפורמה ייעודית, וכאמור ללא דמי משמרת – פייר תוכל לחולל מהפכה בשוק, אם תשיג דריסת רגל משמעותית. מוקדם עדיין כמובן לדעת עד כמה תצליח לשנות את הרגלי ההתנהלות הפיננסית של המשקיעים.

1 צפייה בגלריה
בניין בורסה תל אביב
בניין בורסה תל אביב
בניין הבורסה בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)