סגור
מימין: שאול שני ו יובל טל
מימין: שאול שני ויובל טל (צילומים: אוראל כהן, צביקה טישלר)

בלעדי
שאול שני ויובל טל רוכשים נתח מחברת האוטובוסים בון תור

השניים מצטרפים אל לאומי פרטנרס ברכישת 27% מהחברה תמורת 171 מיליון שקל. בון תור, שבשליטת קרן הריט בתשתיות ג'נריישן, מפעילה באמצעות החברה־הבת מטרופולין שלושה אשכולות של תחבורה ציבורית

אולי בהשפעת המשבר בענף, אנשי ההייטק מחפשים תחומים חדשים להשקעת ההון שצברו בתחום הטכנולוגיה. ל"כלכליסט" נודע כי שניים מבכירי ענף הטכנולוגיה בישראל, שאול שני ויובל טל, הם המשקיעים שהצטרפו אל לאומי פרטנרס ברכישת 27% ממניות חברת האוטובוסים בון תור תמורת 171 מיליון שקל. המניות נרכשות מידי קרן הריט בתשתיות ג'נריישן, שרכשה באחרונה 50% נוספים מידי מייסד החברה ערן כץ. לאומי פרטנרס, המנוהלת בידי אבי אורטל, ירכוש 20% מהמניות ואילו שני וטל ירכשו כ־7%, כשחלקו של שני גדול במעט מזה של טל.
העסקה מתבצעת לפי שווי של 634 מיליון שקל לבון תור. ג'נריישן, שמחזיקה במלוא מניות בון תור, תקבל 13.5 מיליון שקל נוספים עם הפעלת אשכול בקעת אונו־אלעד שבו זכתה מטרופולין, החברה־הבת של בון תור, אשר נחשב אשכול מבוקש. במקרה שתקבל את מלוא התמורה הנוספת, יגיע שווי בון תור בעסקה לקרוב ל־700 מיליון שקל. המגעים על העסקה נחשפו ב"כלכליסט".
שני הוא מיליארדר שצבר את הונו הראשוני בשנות ה־80 כשהקים את חברות התוכנה סאפיינס ועוש"פ וכן את החברה־הבת טקנומטיקס, אשר נמכרו ביותר מ־200 מיליון דולר כל אחת. ב־1997 היה שותף להקמת חברת הטלקום הישראלית־ברזילאית GVT, וב־2009 מכר את חלקו בחברה לוויונדי הצרפתית תמורת 1.2 מיליארד דולר. ב־2019 מכר את אי.סי.איי טלקום לריבון האמריקאית תמורת כ־450 מיליון דולר, לאחר שרכש אותה ב־2007 עם משקיעים נוספים בסכום כפול. שני מחזיק כיום ב־10% ממניות חברת אקופיה הישראלית המפתחת רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים שנסחרת בת"א בשווי של 210 מיליון שקל.
טל, יזם פינטק, הוא שותף־מנהל בטים 8, קרן ההשקעות בפינטק שמובלת בידי רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי. ב־2005 הקים את פייוניר, שפועלת בתחום העברות התשלומים, ומעסיקה כ־1,500 עובדים ברחבי העולם - מתוכם 900 בישראל. החברה, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 2.3 מיליארד דולר, פיתחה פלטפורמה טכנולוגית שמאפשרת להעביר תשלומים באופן בטוח בין מדינות ועוסקת במימון עסקאות ללקוחות קיימים.
ג'נריישן, בניהולם של המנכ"ל ארז בלשה והיו"ר יוסי זינגר, חתמה במאי עם לאומי פרטנרס על הסכם למכירת 20% מבון תור לפי שווי של 650 מיליון שקל. ג'נריישן, ששולטת בחברת התחבורה הציבורית מטרופולין, רכשה ב־2018 כ־49% מבון תור לפי שווי של כ־200 מיליון שקל, כך ששווי החברה עלה ביותר מפי 3 תוך ארבע שנים. הקרן צפויה להכיר ברווח של כ־111 מיליון שקל, שיחולקו בדו"חות הרבעונים השני והשלישי. עד להשלמת העסקה, ג'נריישן תכיר בהכנסות של 366 מיליון שקל מהחברה, כולל דיבידנדים. ג'נריישן תמשוך דיווידנד של 15 מיליון שקל מבון תור.
בון תור, שמפעילה באמצעות מטרופולין שלושה אשכולות של תחבורה ציבורית, מחזיקה בכ־1,600 אוטובוסים וכלי רכב אחרים ומעסיקה כ־2,000 עובדים. החברה צפויה להציג השנה הכנסות של 2.1 מיליארד שקל ורווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 225 מיליון שקל. ג'נריישן מעריכה כי לאחר הפעלתו המלאה של אשכול קווי בקעת אונו־אלעד, ככל הנראה ב־2023, תחזיק מטרופולין בנתח שוק התחבורה הציבורית השני בגודלו בישראל במונחי ק"מ נסועה. הפעלת האשכול צפויה לתרום להכנסות מטרופולין כ־300 מיליון שקל בשנה.
תחום התחבורה הציבורית מרכז עניין רב בקרב המשקיעים, על רקע תהליך ההפרטה המתמשך וכניסה של שחקנים חדשים לתחום. קרן הריט המתחרה קיסטון רכשה את אגד לפי שווי 4.77 מיליארד שקל, כשלאומי מממן הן את רכישת אגד והן את ההשקעה באשכול בקעת אונו־אלעד מצד בון תור. בנוסף, אלקטרה מקבוצת אלקו של האחים זלקינד, מחזיקה בצי של כ־1,400 אוטובוסים לאחר שרכשה אפיקים; אלון רבוע כחול של מוטי בן־משה מחזיקה בכ־1,000 אוטובוסים; קבוצת משקיעים בראשות ווליו בייס רכשה ב־450 מיליון שקל 40% מקבוצת דן; וקרן נוי רכשה 40% מנתיב אקספרס תמורת 253 מיליון שקל.