סגור
וול סטריט בורסה ניו יורק
וול סטריט (Getty Images)

הקרנות הגמישות נהרו לחו"ל בזמן והכו את השוק המקומי

מנהלי הקרנות הגמישות, שלא מחויבים לכללי השקעה נוקשים, השיגו תשואה ממוצעת של 13.3% השנה, בעוד ת"א־125 עלה ב־3%. מנהל הקרן המצטיינת: "החדשות הטובות ביחס לאינפלציה יצרו תנועה אגרסיבית למניות בחו"ל"

התשואות הגבוהות לא מנעו את הפדיונות: מנהלי הקרנות הגמישות הכו השנה את הבורסה המקומית. שנת 2023 באחוזת בית התאפיינה בעיקר בתשואות חסר מול ארה"ב בעקבות המלחמה והחשש מהשלכותיה ועקב ההפיכה המשטרית שקדמה לה. כך, מדד ת"א־125 עלה מתחילת השנה ב־2.9% בלבד, בעוד שמדד S&P500 זינק ב־24.4% תוך שהוא רושם שיא חדש בנקודות (4,770 נק'). הדאקס הגרמני טיפס ב־20.2%. ניכר שמנהלי קרנות הנאמנות הגמישות זיהו את המגמה מוקדם והחלו להגדיל את החשיפה לחו"ל. כך, התשואה הממוצעת של הקרנות הגמישות הגיעה ל־13.3% מתחילת השנה, וכל 43 הקרנות בקטגוריה השיאו תשואה חיובית.
הקרנות הגמישות, כשמן כן הן, אינן מחייבות את מנהל ההשקעות לתמהיל השקעות מסוים, אך הן מגבילות את המנהלים לחשיפה של עד 120% במניות ו־120% בחשיפה למט"ח (ניתן להגיע למינוף של עד 20%). החופש שהקטגוריה מעניקה למנהלי ההשקעות הופכת אותה למעין "מגרש משחקים פיננסי" עבור מנהלי השקעות. למרות הדברים הללו, ואולי בגללם, 2023 היתה שנה בה הנכסים המנוהלים בקטגוריית הקרנות הגמישות רשמו קיטון.
600 מיליון שקל נפדו מהקרנות הגמישות: כך, אם בתחילת שנת 2023 ניהלו 43 הקרנות הגמישות כמעט 4 מיליארד שקל, היום הן מנהלות 3.8 מיליון שקל. בהתחשב בכך שהתשואה הממוצעת של הקרנות היתה מעל ל־10%, ניתן לגזור מכך שהשנה נפדו מהקטגוריה מ־600 מיליון שקל שמהווים כ־15% מהכספים בה. זאת, ככל הנראה, על רקע הנהירה של הציבור למוצרים פסיביים, דוגמת קרנות מחקות שעוקבות אחרי S&P 500.
הקרן הגדולה בקטגוריה היא מור גמישה, שמנהלת כמעט 700 מיליון שקל ועלתה ב־10.4% מתחילת השנה. ילין לפידות מנהלת קרן גמישה עם נכסים בהיקף של יותר מרבע מיליארד שקל ופסגות תיק השקעות גמיש מנהלת נכסים בהיקף של 240 מיליון שקל.
את התשואה הגבוהה ביותר ב־2023 רשמה הקרן קבין גמישה, שטיפסה ב־43.3%. הקרן, בניהול רן קבין הבעלים של בית ההשקעות קבין השקעות, מתמחה במניות טכנולוגיה אמריקאיות, מה שעזר לה בשנה שבה מניות חברות הטכנולוגיה רשמו תשואה עודפת על פני השוק. את המקום השני תופסת הקרן דיאמונד גמישה, שעלתה ב־29.83%. במקום השלישי ניצבת אביב שגב גמישה, שעלתה ב־26.7%.

1 צפייה בגלריה
אינפו  מה עשו הקרנות הגמישות השנה
אינפו  מה עשו הקרנות הגמישות השנה
מה עשו הקרנות הגמישות השנה

את שלושת המקומות האחרונים תופסות הראל גמישה (היובל), שעלתה ב־1.7% בלבד, סיגמא גמישה, שעלתה ב־3.8%, ואלטשולר שחם גמישה, שהוסיפה 3.85%.
"הרפורמה יצרה לחץ להוצאת כספים לחו"ל": "הנושא של הרפורמה בתחילת השנה יצר לחץ להוצאת כספים לחו"ל. זה גרם גם לעלייה בדולר למול השקל עד לא מזמן. אמר קבין. לדבריו, "השווקים בחו"ל, לאחר שנה קשה ב־2022, חיכו לבשורות טובות. היו חששות לגבי האינפלציה, אולם ברגע שנראו סימנים ראשונים לבלימת האינפלציה והריבית הגיעה לרמות שמהן היא לא תעלה יותר – המשקיעים החלו להגדיל את החשיפה למניות והיתה תנועה אגרסיבית למדי לכיוונן. הגל הראשון היה במניות הגדולות, בעיקר טכנולוגיה. בהמשך, המשקיעים זרמו גם למניות מהשורה השנייה".
לדבריו, "באופן נורמלי, המניות הגדולות הן אלו שהובילו את גל העליות, אבל ראינו הרבה מניות מהשורה השנייה שעולות יפה. אלו המניות שנפגעו במיוחד בשנת 2022, וחלק מהן עשו תיקון משמעותי כלפי מעלה. בהנחה שלא יהיו הפתעות, רוב שוק המניות ייהנה מהמשך העליות. אני מניח שיש בשוק מניות קטנות וחבוטות יותר, שהשינויים בשווי שלהן בחודשים הקרובים יהיו קיצוניים יותר. החברות הענקיות לא יצליחו לעשות עוד מהלך משמעותי של עשרות אחוזים עליה בשווי".
אז אתה חוזה עוד שנה חיובית בשווקים – לפחות מחוץ לישראל? "יש סיכוי רב לכך, לפחות בתסריט הסביר. אבל אני חייב לשים כמה כוכביות. יכולה להיות מלחמה רחבה בכמה חזיתות או בעיות בעצימות גבוהה יותר בין ארה"ב לסין. גם סיכון אקלימי תמיד יכול להפתיע את השווקים ועוד הפתעות שאנחנו פשוט לא מודעים להן כרגע".
מה לגבי שוק המניות בישראל? ראינו מספר מוסדיים שמצהירים כי השוק המקומי מהווה הזדמנות להשקעה.
"ללוחמה בעזה יש מחיר כבד, אבל לתסריט הזה שוק המניות יחסית מוכן. אם תהיה לחימה רחבה יותר – אני לא בטוח שהשוק המקומי מתמחר את זה והוא עלול להיות מופתע לרעה. עד סוף שנה הבאה, אני מקווה שהמצב הנוכחי כבר יהיה מאחורינו. אם הוא יסתיים כפי שהוא היום, ללא הפתעות נוספות, השוק יהיה בסדר".