סגור
ד"ר ענת כהן דייג
ד"ר ענת כהן דייג מנכ"לית קומפיוג'ן (צילום: עמית שעל)

הסכם רישיונות ענק לקומפיוג'ן עם גיליאד - עשוי להגיע ל-848 מיליון דולר

גיליאד תשלם לחברת הביומד הישראלית 60 מיליון דולר במזומן עבור רישיון פיתוח תרופה אימונותרפית לטיפול בסוגים שונים של סרטן; קבלת אישור FDA לניסויים קליניים תזכה אותה בעוד 30 מיליון דולר ויתר הסכום יותנה באבני דרך של פיתוח, רגולציה ומסחור

לאחר שבעלי המניות כבר היו קרובים לייאוש, קומפיוג'ן מגלה סימני חיים. חברת הביואינפורמטיקה (ששורדת כבר 20 שנה, אך מתקשה להתרומם), מודיעה היום (ג') על הסכם משמעותי לקידום פיתוח תרופה שמבוססת על מולקולה שהיא גילתה.
ענקית התרופות גיליאד (Gilead Sciences) תשלם 60 מיליון דולר במזומן עבור רישיון פיתוח של COM503, תרופה אימונותרפית לטיפול בסוגים שונים של סרטן שפיתחה קומפיוג'ן. עוד נקבע כי בהתאם להתקדמות אבני דרך בפיתוח, קומפיוג'ן תוכל לקבל עד 848 מיליון דולר לתקופה של בין 5 ל-8 השנים הבאות.
זהו ההסכם הגדול ביותר בתולדות החברה הישראלית ובשורות משמעותיות גם בשל העובדה שאין לה הכנסות. המזומן בקופתה, שעמד על 57.5 מיליון דולר בסוף הרבעון השלישי, אמור להספיק לה רק עד סוף 2024.
תרופת COM503 היא נוגדן שעשוי להיות הראשון מסוגו שחוסם חלבונים ומעכב בכך גידול סרטני. התרופה נמצאת כרגע בשלבי סיום של הניסויים הפרה-קליניים. בהסכם עם גיליאד נקבע כי עם קבלת אישור FDA לעריכת ניסויים קליניים בתרופה, תקבל קומפיוג'ן 30 מיליון דולר נוספים.
אם הניסויים יתקדמו, השלבים הבאים ינוהלו על ידי גיליאד, שתשלם עבור כך עד 758 מיליון דולר לחברה הישראלית בהתאם לאבני דרך של פיתוח, רגולציה ומסחור. במקרה שהתרופה תהפוך למסחרית תקבל קומפיוג'ן תמלוגים באחוזים מסוימים, שעדיין לא נקבעו, מהמכירות. התרופה של קומפיוג'ן פועלת במנגנון של התרופות הפופולריות לטיפול בסרטן כיום ובהן קיטרודה של מרק ואופדיבו של BMS, שנמכרות בקצב של יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה.
קומפיוג'ן, שעוסקת במיפוי מולקולות שניתן לפתח אותן לתרופות חדשניות מקדמת ניסויים פרה-קליניים וקליניים במטרה למכור את הזכויות לחברות תרופות גדולות - לפי דיווחיה היא שורפת כ-25 מיליון דולר בשנה. החברה הדואלית נסחרת גם בבורסה ת"א וגם בנאסד"ק - שווי השוק שלה עמד הבוקר בת"א על שפל 240 מיליון שקל והיא קופצת ביותר מ-150% בתגובה לדיווח על ההסכם.
גיליאד, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 100 מיליארד דולר, רכשה בעבר את קייט פארמה הישראלית שעסקה באותו תחום ובעבר רכשה גם חברה שעסקה בפיתוח תרופות דומות לאלו של קומפיוג'ן.
במקביל, מדווחת היום קומפיוג'ן גם על קבלת 10 מיליון דולר מענקית התרופות אסטרהזנקה, שעימה חתמה על הסכם ב-2018 והוא יכול להגיע עד ל-200 מיליון דולר. ההסכם הזה הוא לפיתוח משותף של תרופה נוספת לטיפול אימונותרפי בסרטן שאמור להיכנס לשלב השלישי של ניסוי קליני.
החברה תקבל את התשלום לאחר שחולה ראשון יקבל טיפול במסגרת הטיפול. הניסוי ייערך בקרב 750 חולים ביותר מ-20 מדינות. קומפיוג'ן כבר קיבלה תשלומים של 10 מיליון דולר ו-15.5 מיליון דולר במסגרת ההסכם עם אסטרהזנקה לשימוש בנוגדנים שפיתחה החברה הישראליות בתרופות.