פרשנות
הקללה של אינטל עשויה להתגלות כברכה של מובילאיי
המימוש (אינטל מכרה מניות מובילאיי במיליארד דולר) שמגיע שבועיים אחרי ההחלטה להפסיק כל פעילות בתחום הרכב באינטל, מחזק את ההערכה כי היא רק ממתינה להזדמנות להקטין עוד את ההחזקה בה. במובילאיי ינשמו לרווחה אחרי שאינטל כבר לא תהיה בעלת השליטה בחברה
חבלי פרידה. מכירת מניות מובילאיי במיליארד דולר על ידי אינטל תפסה את הכותרות כעוד צעד של ענקית השבבים להתמודדות עם המשבר העמוק שבו היא שרויה.
ואכן המניע למכירת כ־50 מיליון מניות במסגרת הנפקה משנית ועוד מניות ב־100 מיליון דולר למובילאיי עצמה, הוא חילוץ מזומנים לטובת הקמת מפעלי שבבים נוספים וגם לתשלום פיצויים לאלפי העובדים שמפוטרים בימים אלה. אלא שדווקא עבור מובילאיי הישראלית צפויות להיות כאן השלכות משמעותיות יותר.
אחרי הכל, עבור אינטל שמתמודדת עם קשיים בכל החזיתות, משורת ההכנסות ועד שורת הרווח, יחד עם צרכי מזומנים גדולים, מיליארד דולר הם כמעט בגדר טיפה בים. לראיה, במניית אינטל לא נרשמה תזוזה כלשהי עם היוודע המימוש הצפוי.
לעומת זאת, מובילאיי אפילו עלתה קצת במהלך המסחר בוול סטריט, דבר שכמעט ולא קורה לאחר שבעל השליטה מודיע על מכירת 8% מהחברה, מה שמחזק את את מה שמרגישים גם במטה מובילאיי בירושלים בימים אלה - כמה שפחות אינטל, כך עדיף.
מובילאיי הודיעה ביום שלישי בלילה כי תצא להנפקה משנית, שבה רק אינטל תמכור מניות בחברה ותיפגש עם יותר ממיליארד דולר. 45 מיליון מניות יימכרו בהובלת גולדמן סאקס ובנק אוף אמירקה, שקיבלו גם הקצאת חתמים של עוד 6.5 מיליון מניות.
במחיר המניה הנוכחי של מובילאיי מדובר בכמעט מיליארד דולר, כאשר מובילאיי התחייבה לרכוש מניות של עצמה מאינטל ב־100 מיליון דולר נוספים. בעקבות העסקה, אינטל תשאר עדיין בעלת השליטה בחברה הישראלית, אך תרד לנתח של כ־80%. השווי הנוכחי של מובילאיי שעומד על קרוב ל־15 מיליארד דולר זהה לסכום ששילמה אינטל עבור יצרנית הפתרונות לרכב אוטונומי ב־2017.
מאז שהגשמת חלום הרכב האוטונומי התעכבה, והפעילות של החברה הישראלית התברר כנטולת סינרגיה עבור אינטל, היא הנפיקה אותה מחדש בוול סטריט ב־2022. גם פה נחלה אינטל אכזבה: מתוכנית להנפיק מחדש את החברה של אמנון שעשוע בשווי של 50 מיליארד דולר היא נאלצה לרדת לקרקע המציאות ולהשלים את ההנפקה לפי שווי של 17 מיליארד דולר בלבד.
המימוש הנוכחי אינו הראשון של אינטל במובילאיי אחרי שבאוקטובר 2023 היא מכרה כ־40 מיליון מניות, אלא שאז המניה נסחרה במחיר יותר מכפול, של 42 דולר.
סגירת פעילות הרכב האוטונומי באינטל
המהלך של אינטל, שמוכנה למכור כעת מניות בחצי מהמחיר שבו עשתה זאת לפני פחות משנתיים, היא בהחלט אקט של ייאוש ומצוקה וזו בדיוק הבעיה של מובילאיי. מעבר לבעיות האובייקטיביות שמלוות את החברה של אמנון שעשוע בשנה וחצי האחרונות שקשורות בהאטה בשוק הרכב הסיני והתפתחות איטית בשוק הרובו טקסי, ההחזקה של אינטל מהווה משקולת נוספת שמושכת את המניה למטה.
אינטל הבהירה בעצם ההנפקה המחודשת של מובילאיי ב־2022 שהיא אינה רואה בפעילות הזאת חלק מעסקי הליבה כפי שמיפתה אותם עוד בתקופת המנכ"ל הקודם פט גלסינגר. המנכ"ל החדש ליפ בו טאן הלך צעד אחד קדימה כאשר לפני כשבועיים הודיעה הנהלת אינטל לעובדים על סגירת פעילות הרכב האוטונומי הפנימית (לא מהווה חלק ממובילאיי) ופיטורי כל העובדים שעבודתם קשורה בתחום זה.
מכיוון שכך, לכלל המשקיעים ברור שאינטל רק ממתינה להזדמנויות להקטין עוד את ההחזקה שלה במובילאיי, מה שמייצר צפי למכירת בלוקים גדולים של מניות וכתוצאה מכך לחץ שלילי מתמשך על המניה.
מניית מובילאיי נסחרת היום מתחת לשווייה בהנפקה ומציגה תשואת חסר משמעותית מול נאסד"ק עם ירידה של 6% מתחילת השנה. הסיבה העיקרית לחולשה היא כמובן הנפילה החדה בביצועי החברה שעיקר ההכנסות שלה היום מגיעות ממכירת מערכות שמורכבות משבבים ותוכנה שהופכות את הרכב לכמעט אוטונומי. הנפילה נבעה מהצטברות מלאים חריגה בקרב הלקוחות שפוספסה על ידי ההנהלה בסוף 2023 ובהמשך גם נבעה מהאטה בשוק הרכב הסיני, שם מרוכזות עיקר המכירות שלה.
התחזית שמובילאיי סיפקה ל־2025 עדיין לא מלמדת על כך שהקשיים האלה מאחוריה, כאשר הפעם נוספת אליהם גם מדיניות המכסים של הנשיא טראמפ, אבל בחברה שידרו אופטימיות זהירה בתחילת 2025. שלשום, במקביל לדיווח על ההנפקה, סיפקה מובילאיי עידכון אופטימי לביצועי הרבעון השני שהסתיים לפני שבוע. החברה צופה לדווח על הכנסות של 502-506 מיליון דולר שישקפו צמיחה של 15% מול הרבעון המקביל. מדובר במספרים גבוהים שיכולים להרחיק את מובילאיי מהתחזית המאכזבת להכנסות של 1.8-1.7 מיליארד דולר שסיפקה ל־2025.
עננת המימושים מרחפת לטווח הקצר
מעבר לכך, באיחור של עשור בערך נדמה כי גם חזון הרכב האוטונומי מתחיל להתממש, גם אם רק במקטע של המוניות האוטונומיות. בערים אחדות מוניות כאלה כבר נוסעות, WAYMO, החברה־הבת של גוגל שעוסקת בתחום, הצליחה לקבל שווי אדיר של 45 מיליארד דולר בגיוס הון פרטי שעשתה לפני חצי שנה וגם מובילאיי עצמה כבר מעלה הילוך בנתיב הזה.
בתחילת השנה הכריזה חברת הנסיעות השיתופיות ליפט כי בשנה הבאה תעלה מונית אוטונומית שלה שמבוססת על הטכנולוגיה של מובילאיי על כבישי טקסס. גם פולקסווגן חשפה באחרונה את המונית האוטונומית החדשה שלה שתיסע בשיתוף עם אובר ואשר נבנתה על הטכנולוגיה של החברה הישראלית.
3 צפייה בגלריה


מנכ"ל אינטל ליפ בו טאן. גונז את חלום הרכב האוטונומי של המנכ"ל הקודם לו
(צילום: REUTERS/ Laure Andrillon)
בכל מצב אחר, הצטברות כזאת של סיגנלים היתה מביאה למומנטום חיובי, אך מובילאיי תקועה. אבל עננת המימושים הצפויים של אינטל שמרחפת מעליה בטווח קצר, יכולה דווקא להפוך לאירוע חיובי ככל שאינטל תתמיד בכך. הסיבה היא הנזילות הנמוכה במובילאיי מאז ההנפקה. גם החזקה של 80% שאליה תרד אינטל בסוף השבוע הקרוב, היא עדיין חריגה במונחים של המקובל בוול סטריט ולא מותירה הרבה מניות לסחור בהן למשקיעים.
באינטל עושים כעת עוד מהלך שנועד להקל, בעיקר על המשקיעים המוסדיים שרוצים לקנות מניות מובילאיי, ומבצעת המרה של מניות מסוג B למניות מסוג A. צעד הזה יגדיל את המספר של מניות A ובכך ירחיק את הגופים המוסדיים שכבר מחזיקים היום במניות מובילאיי מרף של 5% שבו הם הופכים לבעלי עניין וצריכים לדווח על כך.
בסביבת מובילאיי אמרו אתמול כי מבנה ההנפקה והיקפה לא נעשו בעקבות לחץ או תיאום כלשהו מהכיוון של שעשוע, אך במקרה הזה הקללה של החברה־האם עשויה להתגלות כברכה של החברה־הבת. במובילאיי ינשמו לרווחה אחרי שאינטל כבר לא תהיה בעלת השליטה בחברה.
































