סגור

קרנות הגידור שמשקיעות בשוק המניות הישראלי הניבו ב-2023 תשואה ממוצעת של 9.8%

קרן אלפא לונג מניות של גבי דישי ומיכאל וייס השיאה בשנה שחלפה את התשואה הגבוהה ביותר, 18.5%; אריאל בינו שותף מנהל בקרנות גלבוע: "אנחנו עדיין אוספים את התשואות, אבל כבר אפשר לקבוע שבשנתיים האחרונות הקרנות עמדו בציפיות"

שנת 2023 היתה אתגרית עבור המשקיעים בשוק ההון הישראלי. פתיחת המלחמה בעזה לאחר השבת השחורה ולפניה ניסיון ההפיכה המשטרית הכבידו מאוד על השווקים וגרמו לתשואות חסר של שוק המניות המקומי לעומת שאר השווקים במערב.
מעבר לכך, החברות הציבוריות היו צריכות להסתגל לסביבת הריבית הגבוהה ביותר מזה 15 שנה, במהלכה העלה בנק ישראל את הריבית עד ל-4.75%. על כן, בעוד מדד נאסד"ק המריא בקרוב ל־43.4% ומדד S&P500 ניתר ב־24.2% במחצית הראשונה של השנה, מדד ת"א־125 הוסיף 4.9% בלבד.
השונות בביצועים בין השוק המקומי לשווקים בחו"ל עזרו למנהלי קרנות הגידור להשיג תשואה עודפת על מדד תל אביב 125, המדד אליו רוב הקרנות מושוות. בדיקת כלכליסט מראה כי 16 קרנות הגידור שמשקיעות בשוק המניות הישראלי הניבו תשואה ממוצעת של 9.8% ב-2023 לאחר שבשנה שקדמה לה ירדו בשיעור של 8.2%. אף קרן לא רשמה תשואה שלילית.
קרן הגידור שרשמה את התשואה הגבוהה ביותר היא הקרן אלפא לונג מניות שעלתה 18.5%. הקרן הוקמה באפריל 2021 ומתמקדת בהשקעה בחברות ישראליות ציבוריות. מנהלי אלפא הם גבי דישי ומיכאל וייס. הקרן עם התשואה השנייה בטיבה היא אופטימוס וואליו אקוויטי שעלתה 17.4%. נוקד לונג עלתה 15.3% ונמצאת במקום השלישי.
על פי אריאל בינו שותף מנהל בקרנות גלבוע "זו הייתה שנה מעניינת אין ספק. אנחנו עדיין אוספים את התשואות, אבל כבר אפשר לקבוע שבשנתיים האחרונות הקרנות עמדו בציפיות. בשנת 2022, שאופיינה במגמה שלילית בשווקים, הקרנות ירדו פחות מהשוק בממוצע ובשנת 2023 רוב הקרנות שפועלות בשוק המקומי סיימו בתשואה חד ספרתית גבוהה, כלומר מעל לשוק". בינו מוסיף כי הנכסים גדלו השנה בקרנות הגידור ב-3% לכדי 16.4 מיליארד דולר.
קרנות גידור הן מוצר השקעה שמיועד למשקיעים כשירים. כלומר, כאלו בעלי הון עצמי גבוה שעומדים בקריטריונים הקבועים בחוק, דוגמת הון נזיל של כ־8 מיליון שקל. חלק מהקרנות קובעות רף גבוה אף יותר.
באופן עקרוני, לקרנות הגידור יש ארבעה מצבי הפעלה: כשהשוק עולה או יורד בצורה סולידית, הן אמורות להניב תשואה דומה לשוק. כשהשוק עולה בחדות, הן אמורות להניב תשואה נמוכה יותר - פועל יוצא של עלויות הגידור - וכשהשוק צונח, הן אמורות להשיא תשואה עודפת בזכות אותם מהלכי גידור מדוברים.
אולם ישנן גם קרנות ששמות לעצמן למטרה להשיא תשואה עודפת על השוק בכל מצב עניינים. בהתאם, לא מדובר בכלי השקעה שאמור לספק לבדו תחליף למוצרי השקעה בשוק הסחיר, אלא בכלי שמגוון את תיק ההשקעות ומספק לו מעין תעודת ביטוח. קרנות גידור פועלות בדפוס פעולה שונה וכל קרן בעלת התמחות משלה. חלק מתמתחות בהשקעה במניות, חלק מתמחות באג"ח או סחורות, ואחרות מבצעות מהלכים מבוססי פוזיציות שורט.
בהתאם לפעילות השונה כאמור, חלק מקרנות הגידור לא הצליחו לשחזר את הישגן מהשנים הקודמות לאורך 2023. כך לדוגמה קרנות ספרה ו-ION שהוסיפו 0.2% אשתקד, 4.7% מתחת למדד היחס. במכתב השנתי אותו שלחו מנהלי ההשקעות של ספרה למשקיעי הקרן הוסבר כי "תמהיל ההשקעות של הקרן בתחילת 2023 היה מוטה משמעותית לכיוון חברות מקומיות וכתוצאה מהשלכות הארועים הפוליטיים בישראל הניב תוצאות חלשות וגרם לפיגור מהותי בחודשים הראשונים של השנה".
עוד הוסיפו כי "בדיעבד, תהליך השינוי שביצענו במבנה תיק ההשקעות והתאמתו לסביבה הפוליטית והכלכלית היה לא מספיק חד ומהיר- נגררנו לחשוב שההיגיון והשכל הישר יכתיבו בישראל את האג׳נדה הפוליטית והכלכלית במהלך השנה". קרן ספרה היא אחת מקרנות הגידור הגדולות בישראל והגדולה ביותר של החברה המנהלת שבעצמה מנהלת נכסים של 1.5 מיליארד דולר.
בעקבות התשואות הגבוהות שאפיינו את השוק האמריקאי בכלל ושוק הטכנולוגי בפרט, קרנות הגידור שרשמו את התשואה הגבוהה ביותר ב-2023 הן קרנות שמשקיעות מניות טכנולוגיה בנאסד"ק. כך קרן לוסיד אלטרנטיב בניהולם של שחר כהן ואריק בוידר הניבה תשואה של 33.6%. ספרה טק עלתה גם היא בשיעור חד של 26.5%.
גם קרנות הגידור שמתמחות באג"ח הצליחו ב-2023 להכות את המדד מולו הן נמדדות. 7 קרנות הגידור באג"ח הניבו תשואה ממוצעת של 9.3% לעומת מדד תל בונד 20 שעלה 4.8%.
בולטת הייתה הקרן ואר הזדמנויות שעלתה 19.7%. על פי מנכ"ל חברת ואר מתן פסטרנק בחודשים האחרונים לאחר מגמה של פדיונות, מנהלי הקרנות נהנים מחדש מעלייה בגיוסים. "לקראת סוף השנה ולאחר אירועי אוקטובר, חווינו גל של התעניינות להשקעת כספים בקרנות ואר (הממוקדות בהשקעה בנכסי סיכון בישראל) על ידי משקיעים מתוחכמים - מוסדיים, חברות גדולות ובנקים. זאת בניגוד גמור למגמה שהתרחשה מתחילת השנה ובה משקיעים פרטיים רבים משכו את כספם מנכסי הסיכון בישראל והסיטו כספים להשקעות בחו"ל לאור המהלכים החברתיים והפוליטיים במדינה".